شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹
انجمن «سمر» بیش از ۵۰ کتاب و داستان کوتاه تولید کرده است

دبیر انجمن ادبیات داستانی سمر در آیین رونمایی از ویژه‌نامه این انجمن گفت: طی سال‌های گذشته انجمن «سمر» بیش از ۵۰ کتاب و داستان کوتاه را تولید، رونمایی و روانه بازار نشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی، آیین رونمایی از ویژه‎‌نامه انجمن ادبیات داستانی سمر  عصر پنجشنبه(۶ بهمن) به همت انجمن ادبیات داستانی سمر و  باحضور جمعی از داستان‌نویسان و دوست‌داران ادبیات در سالن همایش هنرستان ناشنوایان حضرت زهرا(س) برگزار شد.

مهرداد دبیری، دبیر انجمن ادبیات داستانی سمر درباره نحوه و فلسفه شکل‌گیری این ویژه‌نامه گفت: سمر اهل خاموشی، تعطیلی و منزوی‌شدن نیست، چه خانه‌نشینی‌های دوره کرونا چه سرما و یخ‌زدگی زمستان. وقتی که کرونا مردم را خانه‌نشین کرد، نویسندگان و داستان‌نویسان سمر از طریق شبکه‌های اجتماعی با هم مرتبط شدند و با اشتراک‌گذاری تصاویر تفکر برانگیز بهانه‌ای برای نوشتن ایجاد کردند.
 
مهرداد دبیری بیان‌ کرد: پس از آن اعضای انجمن به مرور درباره آن عکس‌ها، آفرینش‌های ادبی و داستانی گفتگو داشتند و نتیجه آن گفتگوها امروز به صورت یک ویژه‌نامه چاپ و منتشر شده است.
 
دبیری همچنین درباره وضعیت فعلی و برنامه‌های آتی انجمن داستانی سمر بیان کرد: انجمن سمر، همین روزها در سرمای زمستان دوره‌های تخصصی آموزش داستان‌نویسی را برگزار می‌کند و نویسندگان دوره‌دیده، در قالب پنج گروه نقد و تولید، سه گروه داستان کوتاه، یک گروه داستان طنز و یک گروه داستان کودک به‌طور مستمر در حال تولید و نقد هستند.

 وی با اشاره به دوشنبه‌های مهربان داستان اظهار کرد: این نشست‌ها عصر قصه تخصصی انجمن سمر است، اهالی این انجمن در این نشست دور هم جمع می‌شوند و کارها را با معیارها و شاخص‌های تخصصی بررسی می‌کنند. به زودی نیز مجموعه‌های فاخری در زمینه داستان کوتاه، داستان بلند، رمان، داستان طنز و داستان کودکانه به همت انجمن سمر رونمایی خواهد شد.

دبیر با اشاره به فعالیت‌های انجمن ادبی سمر گفت: طی سال‌های گذشته انجمن سمر بیش از ۵۰ کتاب و داستان کوتاه را تولید، رونمایی و روانه بازار نشر کرده است.
 
پس از آن دکتر علی‌اکبر ترابیان، داستان‌نویس خوشنام مشهدی ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این مراسم و اهمیت به محل برگزاری مراسم یعنی هنرستان ناشنوایان حضرت زهرا(س) گفت: معلمی برای کسانی که نمی‌شنوند برتر و بالاتر از معلمی برای کسانی‌ است که پنج حواس کامل را دارند.
 
ترابیان به بیتی منسوب به مولوی اشاره کرد و گفت: در تذکره‌ها دیده شده که این بیت از محمد لواسانی است اما برخی هم معتقدند از مولاناست «من گنگ خواب دیده و عالم تمام کر.. من عاجزم ز گفتن و خلق از شنیدنش» یعنی کسی خواب بسیار عجیبی دیده باشد و بخواهد آن را برای دیگران تعریف کند ولی لال باشد و دیگران هم کر باشند. اگر کسی پیدا شود حرف کسانی را که باید بگویند اما نمی‌توانند بگویند برای کسانی که باید بشنوند اما نمی‌شنوند، بگوید باز از معلمی برای ناشنوایان سخت‌تر است و چنین است هنر؛ به‌خصوص داستان‌نویسی.
 
وی افزود: داستان‌نویسان کسانی هستند که حرف‌های لال‌ها را به گوش ناشنوایان می‌رسانند. داستان‌نویسان حرف‌های کسانی که باید بگویند اما نمی‌توانند را به گوش کسانی می‌رسانند که باید بشنوند اما نمی‌شنوند.
 
در انتهای این مراسم برخی از داستان‌نویسان داستان‌ها، عکس نوشت‌ها و کاریکلماتورهای خود را خواندند.

به گزارش ایبنا؛ این ویژه‌‌نامه که محصول خلق آثار ادبی هنرجویان سمری در دو سال کرونا است، در ۲۰۰ صفحه به همت انتشارات آیین‌تربیت در نخستین پنجشنبه بهمن‌ماه رونمایی و روانه بازار نشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها