چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴
از شروع چاپ ۳ میلیون کتاب تا برگزاری اردوهای پیشرفت در دهه فجر

نشست رسانه‌ای ویژه‌برنامه‌های کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ در این نشست که صبح چهارشنبه (5 بهمن‌ماه) برگزار شد، حامد علامتی برنامه‌های کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی را برای اهالی رسانه‌های جمعی تشریح کرد. مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ابتدای صحبت خود درباره تشکیل این کمیته گفت: این کمیته از همان روزهایی که ستاد تشکیل شد کار خود را با حضور نهادها، دستگاه‌ها و تشکل‌های مردمی شروع کرد. هدف‌گذاری این بود که کارهای نو و خلاقانه ویژه‌ی کودکان و نوجوانان انجام دهیم و درنهایت، برنامه‌ها در دو بخش کودک و نوجوان طراحی شد. متناظر با فعالیت‌های کمیته در ستاد، در ۳۱ استان کشور نیز با حضور نهادهای مردمی و سازمان‌های مربوطه، این کمیته کار خود را انجام خواهد داد.

برنامه‌های متنوع تبیینی و توصیفی ویژه کودکان و نوجوانان در دهه فجر
علامتی، قله برنامه‌های کمیته کودک و نوجوان را حضور پررنگ در راهپیمایی ۲۲ بهمن برشمرد و در این‌باره توضیح داد: به این منظور، برنامه‌هایی تدارک دیده شده است. رویکردمان میزبانی از کودکان و نوجوانان است و تلاش می‌کنیم برنامه‌هایمان کلیشه‌ای نباشند. در این برنامه‌ها خودِ کودکان و نوجوانان صحنه‌گردان برنامه‌های دهه فجر انقلاب اسلامی خواهند بود. ما با نگاهی معطوف به خلاقیت و ابتکار و با استفاده از ابزار هنر به عنوان یکی از بهترین ابزارهای انتقال پیام برای کودک و نوجوان، برنامه‌های خود را اجرا خواهیم کرد. دستور مقام معظم رهبری در حوزه جهاد تبیین نیز سرلوحه ما در طراحی و اجرای برنامه‌های دهه فجر است که به روش‌های هنری آن را پیش خواهیم برد.

وی ماهیت برنامه‌های کمیته کودک و نوجوان ستاد را تبیینی و توصیفی خواند و گفت: سعی کرده‌ایم از گزارش‌محوری بودن در برنامه‌های دهه فجر عبور کنیم و به سمت برنامه‌های تبیینی و توصیفی برویم. در این راستا می‌خواهیم دستاوردهای انقلاب اسلامی را به روش‌های هنری و تبیینی برای کودکان و نوجوانان ارائه دهیم و فضای شادی را برای آن‌ها بسازیم؛ البته از دستگاه‌ها و نهادهای عضو کمیته کودک و نوجوان خواسته‌ایم که خودشان هم هر برنامه‌ای دارند اجرا کنند و هر استان کشور نیز با توجه به زیست‌بوم و شرایط فرهنگی خود برنامه‌هایشان را اجرا خواهند کرد؛ زیرا از برنامه‌های ابلاغی به شدت پرهیز کرده‌ایم.

 
برنامه‌های محوری کمیته کودک و نوجوان؛ از شروع چاپ ۳ میلیون کتاب تا برگزاری اردوهای پیشرفت
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در توضیح چند برنامه محوری کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر بیان کرد: اول اینکه از همه امکانات استفاده کرده‌ایم تا به صورت نمادین دیدار تجدید بیعت تعدادی از کودکان و نوجوانان با امام خمینی (ره) در حرم ایشان برگزار شود. دوم، از فضای نماز جمعه استفاده خواهیم کرد و قرار است غرفه‌های کودک و نوجوانی در آن راه‌اندازی شود. این مسئله به صورت نمونه در تهران انجام شده بود و اکنون به صورت ملی در دهه فجر انجام می‌شود. سوم، برگزاری نشست‌های مختلفی برای مربیان کانون با کودکان و نوجوانان است که بتوانند در آن، مفاهیمی مانند جریان‌شناسی فرهنگی، سیاسی و فضای سایبری و این موارد را مطرح کنند. چهارم، اهدای کتاب برای کودکان و نوجوانان با اولویت مناطق عشایری، روستایی، کم‌برخوردار و حاشیه‌شهرهاست که رایگان خواهد بود. پنجم، برگزاری مسابقه‌های مختلف نقاشی، ادبی، هنری و استفاده از شاعران و نویسندگان جوان و خودِ کودکان و نوجوانان در این راستاست. ششم، حضور تریلی‌های سیار در استان‌هاست که جشن‌های مختلفی را در قالب نمایش، تئاتر و جُنگ شادی برای کودکان و نوجوانان اجرا خواهند کرد و قله انجام این کار در ایام دهه فجر مخصوصا راهپیمایی ۲۲ بهمن است. هفتم، برگزاری شعرهای آیینی و هشتم، حضور مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مدارس است که در قالب قصه‌گویی، وقایع انقلاب اسلامی را برای کودکان و نوجوانان بیان خواهند کرد.

وی از چاپ سه میلیون کتاب در قالب‌هایی مانند رمان ویژه کودکان و نوجوانان خبر داد و گفت: چاپ سه میلیون جلد کتاب کودک و نوجوان با بودجه ۱۲۰ میلیارد تومان در دستور کار است که از دهه فجر شروع خواهد شد و طبق آخرین خبرها، از دیروز چاپ این کتاب‌ها شروع شده است. در این راستا، چاپ دوم ۳۵۰ عنوان کتاب پرمخاطب کانون و ۱۵۰ عنوان کتاب چاپ اول نیز منتشر خواهند شد. حدود ۵۰۰ عنوان کتاب هم از سایر ناشران کودک و نوجوان خریداری می‌شود. همچنین از ۲۲ عنوان کتاب کودک و نوجوان نیز در دهه فجر رونمایی خواهد شد.

حامد علامتی، کلیدواژه‌های وطن، پرچم و جمهوری اسلامی ایران را چند کلیدواژه مهم برنامه‌های کمیته کودک و نوجوان برشمرد و افزود: متناسب با این‌ها گروه‌های سرود و نماهنگ‌ها و برنامه‌های دیگر توسط خود دانش‌آموزان اجرا می‌شوند. عضویت در کانون به مدت یک‌سال نیز رایگان خواهد بود و بیش از ۱۰۰۰ مرکز کانون پرورش که ثابت و سیار هستند، پذیرای کودکان و نوجوانان خواهند بود.

وی از تعداد بیش از ۶۰ نوع فعالیت فرهنگی، هنری و ادبی متناسب با تاریخ و پیشرفت‌های انقلاب اسلامی خبر داد و درباره موضوع ویژه «اردوهای پیشرفت» گفت: اردوهای پیشرفت مدنظر رئیس جمهور بوده است و سعی می‌کنیم شرایطی فراهم شود تا کودکان و نوجوانان از مراکزی که مایه ابهت و شکوه ایران اسلامی هستند بازدید کنند.

طراحی برنامه‌های کمیته با توجه به حضور والدین
علامتی در ادامه نشست به جایگاه والدین در طراحی برنامه‌های دهه فجر اشاره و بیان کرد: اولین جایی که کودک قبل از مدرسه تربیت می‌شود خانواده است. نقش پدرومادر حائز اهمیت و در این راستا، مشارکت دادن والدین مخصوصا مادران در برنامه‌های دهه فجر مدنظر ما بوده است. در این‌باره برنامه‌ای محوری را درنظر گرفته‌ایم؛ اینکه کودکان و نوجوانان در رابطه با پرچم جمهوری اسلامی ایران و نگاه‌شان به کشور، نقاشی و در عین حال، دست‌سازه‌هایی را متناسب با پیروزی انقلاب اسلامی آماده کنند و با همراهی پدرومادرهایشان در راهیپمایی ۲۲ بهمن با خود بیاورند.

حامد علامتی جزئیات بیشتری از طرح کانون‌مدرسه را که پیش‌تر اطلاع‌رسانی شده بود اعلام کرد: این طرح را بلافاصله پس از اتمام امتحانات یعنی همزمان با دهه فجر اجرا خواهیم کرد. باتوجه به آن، پیرامون مراکز کانون، مدارس هم تحت پوشش برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی خواهند بود و در قدم اول، طرح در مدارس ابتدایی اجرا خواهد شد.
 
وی همچنین تأکید کرد که ویژه‌برنامه‌های کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی، کودکانِ با نیازهای ویژه، کودکان کار، کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست را هم شامل خواهد شد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایان نشست اعلام کرد: دو فیلم از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به جشنواره فیلم فجر امسال ارسال شده است که عبارت‌اند از: انیمیشن «بچه زرنگ» و فیلم «در آغوش درخت» که امیدواریم به خوبی دیده شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها