چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
مباحث تربیت مهدوی در حوزه نظری باقی مانده است

نجمه نجم، نویسنده کتاب «مهارت‌ها و راهکارهای تربیت مهدوی» با اشاره به اینکه تربیت مهدوی، در حوزه نظری باقی مانده است، گفت: بسیاری از مباحث ارائه شده در کتاب می‌تواند با استفاده از زبان هنر برای آموزش و تربیت کودک و نوجوانان استفاده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، نشست نقد و بررسی کتاب «مهارت‌ها و راهکارهای تربیت مهدوی» با حضور نجمه نجم، نویسنده اثر؛ حجت‌الاسلام و المسلمین علی صدوقی، کارشناس تربیت مهدوی مرکز تخصصی مهدویت؛ راضیه سبزواری، عضو کمیته مهدویت جامعه الزهرا؛ فخرالدین یوسف‌پور، مدیر و رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات و مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم در کتابخانه عمومی آیت‌الله‌ العظمی خامنه‌ای به مناسبت برگزاری چهارمین جشنواره ملی مهدویت به همت جهاد دانشگاهی واحد استان قم و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین علی صدوقی با اشاره به چگونگی استفاده از کتاب «مهارت‌ها و راهکارهای تربیت مهدوی» گفت: یکی از ابزارهای استفاده از این کتاب، آگاهی به مبانی مهدویت و ضرورت تربیت مهدوی است. خواننده ابتدا اجتهاد نسبی در حوزه مبانی پیدا کند و سپس به روش‌ها برسد.
 
وی بیان کرد: در این کتاب، تربیت مساوی با تذکیه و تهذیب گرفته شده است درحالی‌ که می‌دانیم تربیت سه عنصر اصلی دارد که یکی از آن‌ها تهذیب و دو عنصر دیگر تعلیم و تذکر هستند که به واسطه آن اصلاح، ارتقا و سازماندهی مجدد محقق می‌شود. کتاب «مهارت‌ها و راهکارهای تربیت مهدوی» یک حرکت اصیل بنیادی و نقش‌آفرین است که جای خالی آن در حوزه مهدویت احساس می‌شد.

در بخش دیگری از این نشست راضیه سبزواری با تاکید بر عملیاتی و کاربردی بودن کتاب گفت: مهمترین نکات مثبت این کتاب، عملیاتی و کاربردی بودن آن است؛ همچنین علمی و مستند بودن کتاب که با تکیه بر علم روانشناسی و علوم دیگر نگارش شده، از دیگر مزایای کتاب است.
 
سبزواری با پیشنهاد ارسال کتاب به سازمان‌ها و نهادهای مرتبط، اضافه کرد: بسیاری از مباحث ارائه شده در کتاب می‌تواند با استفاده از زبان هنر مثل نمایشنامه، فیلم برای آموزش و تربیت کودک و نوجوانان استفاده شود.
  

وی یادآور شد: در عنوان کتاب، عبارت والدین و مربیان ذکر شده است درحالی که سطح و نوع نگارش کتاب کمی سنگین است و برای درک برخی از مفاهیم آن باید پیش‌نیازهایی را گذراند که می‌تواند در قالب یک کارگاه آموزشی با محوریت کتاب ارائه شود.
 
نجمه نجم، نویسنده کتاب «مهارت‌ها و راهکارهای تربیت مهدوی» با اشاره به دغدغه‌های خود در حوزه مهدویت، گفت: این کتاب یکی از دغدغه‌های من در حوزه مهدویت بود که خلا آن را در حوزه نشر احساس کردم؛ چرا‌که با وجود تولید فراوان کتاب با موضوع تربیت مهدوی، مباحث آن در حوزه نظری باقی مانده؛ این کتاب به‌صورت عملیاتی و کاربردی به این حوزه ورود کرده است.
  
وی گفت: توانایی‌هایی که خانواده‌ها می‌توانند به کمک آن فرزندانشان را بر مبنای سبک زندگی مهدوی تربیت کنند، مهارت‌های تربیت مهدوی است که در این کتاب به‌صورت عملیاتی به آن پرداخته شده است.
 
نجم تاکید کرد: نگاه و تمرکز ما در این کتاب بر والدین و مربیان به‌عنوان تربیت‌کنندگان نسل آینده است که باید به مهارت‌ها و راهکارهای تربیت مهدوی تجهیز شوند و شاخص‌های این حوزه را دریابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها