سه‌شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۸
توجه ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شعر آیینی/جشنواره شعر قرآنی برگزار می‌شود

علیرضا معاف در چهارمین محفل استانی هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در خرم‌آباد با بیان اینکه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شعر آیینی با رویکرد حماسی توجه ویژه دارد از برگزاری جشنواره شعر قرآنی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان، چهارمین محفل استانی هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به میزبانی خرم‌آباد، سه‌شنبه (۴ بهمن‌ماه) با حضور علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید مجیدی، دستیار ویژه و رئیس حوزه مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، مسئولان دفتر حوزه شعر و ادب خانه کتاب و ادبیات ایران، منصور احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، معاونین ستادی اداره کل فرهنگ و ادشاد اسلامی و جمعی از شاعران ملی و استانی و اصحاب رسانه در تالار ماه حوزه هنری لرستان برگزار شد.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تا اهمیت شعر در جریان فلسفی، علمی، نظری و حکمی را نشناسیم نمی‌توانیم از مزایا و برکات این قالب هنری و ادبی بهره ببری،م افزود: شعر زیرساخت، مانا، پویا و پایا است. شعر نقش جریان‌ساز، افق‌گشا، الهام‌بخش و زیرساختی دارد؛ شعر حکمت‌آفرین و بسیاری از الفاظ حکمی در قالب  شعر جاری شده است.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شعر بر رشد و بالندگی موسیقی تاثیر دارد افزود:  شعر بر قدرت مداحی‌ها اثر داشته و بخشی از جریانات فرهنگی و هنری قوام و قوت و غنای آن‌ها بر غنای شعر است. در اسلام و قرآن نیز شعر تحسین شده است. با توجه به اینکه شعر با عاطفه، خلق و خو، فرهنگ و سبک زندگی ایرانیان نسبت دارد، موجب شده این هنر در اوج بماند.

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقریبا دو دهه است که به موضوع جشنواره شعر فجر ورود کرده است افزود: جشنواره‌های ۳‌گانه به ۷‌گانه  تبدیل شده است؛ یکی از این جشنواره‌های معتبر، جشنواره‌ی شعر فجر است.

جشنواره شعر قرآنی در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود
معاف با اشاره به اینکه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شعر آیینی و در حوزه فعالیت معاونت قرآنی به شعر حماسی با رویکرد آیینی توجه ویژه‌ای وجود دارد،گفت: در ماه مبارک رمضان جشنواره شعر قرآنی را خواهیم داشت و از همه شاعران دعوت می‌کنیم در این جشنواره مشارکت داشته باشند.

معاون وزیر فرهنگ به «جایزه ادبی قرآنی حافظ» اشاره کرد و افزود: خلا این جایزه ادبی احساس می‌شد، اما اکنون این جایزه  معتبر ملی طراحی شده  که در ماه مبارک رمضان اهدا خواهد شد و ادامه‌دار خواهد بود.

معاف با ابراز امیدواری از اینکه جشنواره شعر فجر همانند جشنواره فیلم فجر رونق داشته باشد، بیان کرد: از معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری جشنواره شعر فجر در استان‌های مختلف که جریان شعرخوانی در استان‌های کشور در پیش از ایام دهه فجر و ایام دهه فجر را ایجاد کرده‌ و با رونق در حال برگزاری است، تشکر می‌کنم.


                        
احمدی در ابتدای این مراسم ضمن خیرمقدم به شرکت‌کنندگان در این محفل گفت: فجر امسال فجری کاملا جهادی و میدانی است.همه هنرمندان به‌ویژه هنرمندان عرصه بیان و خالقان سخن، کسانی که با هنر بیان خود و ادبیات و اشعار خود جان‌ها را آگاه می‌کنند باید به میدان بیایند. تاکنون نیز خوب به میدان آماده‌اند و حریم انقلاب را محافظت کرده‌اند.

وی خطاب به شاعران گفت: عامه مردم با گوش جان کلام شما را می‌شنوند و حاضر هستند برای شنیدن بیان شما وقت بگذارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان بیان کرد: فجر امسال عرصه جهاد و تلاش برای تبیین و بیان دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی است؛ بنابراین جشنواره شعر فجر امسال باید در این عرصه نسبت به سال‌های دیگر متفاوت باشد.

وی ادامه داد: روشن کردن فضای غبارآلودی که دشمنان نظام جمهوری اسلامی طی ماه‌های گذشته سعی در ایجاد آن داشتند و تلاش می‌کنند با دهان‌های آلوده و تبلیغات مسموم خودشان فضای جمهوری اسلامی را غبارآلود کرده و ذهن کودکان، نوجوانان و جوانان را آلوده کنند، اما کلام نافذ و بیان شیوای شما می‌تواند این غبار را کنارزده و آینه واقعی نظام مقدس جمهوری اسلامی که اساس آن نهضت عاشوراست را تبیین کند.

وی بیان کرد: فرع نظام جمهوری اسلامی را به اصل آن پیوند بدهید؛ یعنی نهضت حسینی را با نهضت انقلاب اسلامی با زیباترین بیان خود پیوند داده و به مردم نشان بدهید.




 

به گزارش ایبنا؛ در این محفل  سعید یوسف‌نیا، محمد‌رضا سهرابی‌نژاد،  سید‌وحید سمنانی، قادر طراوت‌پور، رضا عبداللهی، میثم جعفری، سعید عسکری‌راد، رامین احمدی، سکینه شیرپور، سید‌علی‌ اشرف‌ م شریعت‌مداری، وحید اشجع به شعرخوانی پرداختند و یادمان جشنواره از سوی شاعران امضا شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها