یکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
ظرفیت‌های ادبی استان زنجان کمتر دیده شده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلام استان زنجان در آیین رونمایی از مجموعه شعر ترکی «دنیزسیز شهَر»(شهرِ بدون دریا) گفت: استان زنجان ظرفیت‌های بسیاری در حوزه نویسندگی و تربیت شاعران دارد که کمتر در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در زنجان، مجموعه شعر ترکی «دنیزسیز شهَر (شهرِ بی‌دریا)» سروده‌ جواد کریمی در فرهنگسرای امام خمینی‌(ره) زنجان با حضور شاعر این مجموعه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان و جمعی از شاعران و نویسندگان زنجانی رونمایی شد.

مجموعه «دنیزسیز شهَر» حاوی منتخبی از شعر‌های جواد کریمی در دهه‌های 80 و 90 است که اغلب موضوع اجتماعی دارند و در قالب‌های غزل، قوشما، و سربست(شعر آزاد) سروده شده‌اند. مجموعه شعر ترکی «دنیزسیز شهَر» را انتشارات «ساوالان ایگیدلری» در 500 نسخه منتشر کرده است.

امرالله حسنی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلام استان زنجان درباره وضعیت چاپ و نشر کتاب در استان زنجان اظهار کرد: سعی کرده‌ایم در سال‌جاری یک اقدام موثر در حوزه کتاب و کتابخوانی را آغاز کنیم.

وی با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده در حوزه کتاب و کتابخوانی را قبول نداریم و به دنبال افزایش ظرفیت‌ها در این حوزه هستیم، اضافه کرد: استان زنجان ظرفیت‌های بسیاری در حوزه نویسندگی و تربیت شاعران دارد که کمتر در نظر گرفته می‌شود. 

وی با اشاره به حمایت‌های تکلیفی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان از نویسندگان گفت: این حمایت‌ها در قالب خرید حمایتی انجام می‌شود. باید ابزارهای مهم برای علاقه‌مندان به حوزه کتاب و کتابخوانی بیش از پیش فراهم شود تا شاهد ترویج فرهنگ مطالعه در استان باشیم.

حسنی با تأکید بر افزایش سرانه فضای مطالعه در استان زنجان افزود: پیگیر تکمیل کتابخانه مرکزی استان زنجان هستیم.

در ادامه این آیین جواد کریمی، شاعر «دنیزسیز شهَر» درباره کتاب خود، گفت: خوشبختانه پس از سال‌ها تلاش، کتاب شعر «دنیزسیز شهَر» منتشر شد و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

وی مجموعه «دنیزسیز شهَر» را منتخب دهه‌های 80 و 90 است، گفت: آسیب‌های اجتماعی موجود به زبان ترکی و در قالب زبان شعر بیان شده است.

کریمی گفت: بیشتر اشعار چاپ‌ شده در این کتاب مربوط به دوران نوجوانی بنده است و بدون هیچ تغییری منتشر شده‌اند؛ چراکه بر این باورم شعر در ثمره قرار گرفتن در حس و حال لحظه‌ای که سروده می‌شود و دیگر نمی‌توان به آن حال و هوای برگشت.

وی درباره عنوان کتاب نیز گفت: «دنیزسیز شهر» به معنای «شهر بی‌دریا» به زبان فارسی است که شعر مربوط به این بخش را در یکی از ماموریت‌های کاری سروده‌ام.

این فعال مطبوعاتی ادامه داد: این کتاب حاوی ۷۳ شعر در قالب‌های غزل، قوشما، دؤردلوک، آزاد و... است و اغلب اشعار مضامین اجتماعی دارند و بازگوکننده حال و هوای جهان کنونی است.

کریمی در ارتباط با وضعیت نویسندگی و شاعری در استان زنجان نیز گفت: هرچند که در کل اوضاع هنر به‌ ویژه در حوزه مطبوعات، شعر و داستان تعریفی ندارد اما خوشبختانه به برکت فعالیت انجمن‌های ادبی، شاعران خوبی در زنجان ظهور کرده‌اند.

به گزارش ایبنا؛ جواد کریمی از فعالان عرصه مطبوعات استان زنجان بوده و سردبیر نشریه هلال زنجان، مدیر فنی و هنری ماهنامه بایرام، مدیر اجرایی هفته نامه صیانت از سوابق کاری وی در حوزه مطبوعات محسوب می‌شود. افتخارات و عناوین کسب شده توسط وی هم شامل برگزیده 7 دوره جشنواره شعر و قصه استان زنجان در بخش شعر ترکی، برگزیده 2 دوره جشنواره ملی شکوه شکیبایی در بخش شعر و دلنوشته ترکی، برگزیده جشنواره سراسری "شعر، صلح، تمدن" است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها