پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸
«مرضیه» سرشار از آموزش‌های تربیتی و اخلاقی است

علیرضا مهرداد، نویسنده و منتقد در نشست نقد و بررسی کتاب «مرضیه» در مشهد گفت: کتاب «مرضیه» سرشار از آموزش‌های تربیتی و اخلاقی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، نشست نقد و بررسی کتاب («مرضیه»  روایت زندگی مرضیه میررضایی، مادر شهید مدافع حرم محمود تقی‌پور) به پژوهشگری زهرا عاشوری و تدوینگری لطیفه نجاتی با حضور علیرضا مهرداد، نویسنده و منتقد ادبی انقلابی در حسینیه هنر برگزار شد.

علیرضا مهرداد درباره شناسایی نقاط مفقود کتاب «مرضیه» گفت: درباره کتاب «مرضیه» سهم راوی، مصاحبه‌گر و تدوین‌گر چه اندازه است؛ به‌عبارت دیگر جذابیت داستان چه انداره به راوی و نویسنده مرتبط است. این نکته نقطه مفقوده کتاب محسوب می‌شود.   

وی با تاکید بر اهمیت مولفه ساختاربندی در داستان ادامه داد: گاهی سوژه به انداره‌ای جذاب است که نویسنده‌ کار خاصی انجام نمی‌دهد؛ چراکه راوی، خاطره‌گوی خوبی است و جذابیت خود را دارد، اما برخی اوقات در مقابل راوی، خاطره‌گو نیست؛ بنابراین مصاحبه‌گر و نویسنده تلاش فراوان انجام می‌دهند ظرف و مطلب تهیه کنند تا داستان کششی داشته باشد. 
 
طراحی و شروع مناسب؛ ویژگی برجسته «کتاب مرضیه»
مهرداد طراحی زیبا را نکته مثبت کتاب «مرضیه» ارزیابی کرد و گفت: قلم و نوآوری نویسنده مشهود و یکی از عناصر مهم این کتاب، طراحی و آغاز و نقطه شروع خوب است. 

این نویسنده انقلابی با اشاره به اینکه مخاطب زمانی که کتاب را باز می‌کند، باید وارد داستان شود، ادامه داد: متاسفانه کتاب‌های ارزشی، سرشار از مقدمه است البته نقطه ضعف آن‌ها محسوب می‌شود چراکه مخاطب را خسته می‌کند. به این مهم توجه کنیم که هرانداره فاصله مخاطب با اصل کتاب زیاد باشد، ارزش کتاب را از بین خواهیم برد.

وی افزود: در کتاب «مرضیه» زمانی که مخاطب کتاب را باز می‌کند با داستان درگیر می‌شود و پارگراف اول کار مقدمه را انجام داده است.  شاید برخی ایراد بگیرند که شروع سنگینی دارد؛ درحالی که برای مطالب سنگین این مقدمه ضروری است. 

این نویسنده انقلابی ادامه داد: در ابتدای کتاب می‌خوانیم: «موقع خداحافظی، مامان با دایی رفت و من با آقا جان و مادربزرگ، صبح آن روز با هم از خانه راه افتادیم و وقتی رسیدیم کنار دریا، دایی و عمه و خاله قبل از ما آمده بودند. کم‌کم داشتیم به غروب نزدیک می‌شدیم؛ از آن غروب‌های دلگیر، خورشید سرخ‌تر از همیشه به چشمم می‌آمد. دریا جای اینکه آرامم کند دل شوره توی دلم انداخته بود.»

وی آموزش اجتماعی، تربیتی و اخلاقی را از دیگر نکاته کتاب «مرضیه» دانست و گفت: در این کتاب، آموزش شیوه برخورد با طلاق، شیوه برخورد تا نامادری، شیوه برخورد با دختر و پدر و استاد و شاگرد آموزش داده می‌شود.

مهرداد افزود: زمانی که با تاریخ شفاهی زنان انقلاب مواجه هستید، یعنی با داستان و رمان مواجه نیستید. این آثار درصدد بیان حقیقت تاریخی هستند. برخی اعتقاد دارند، برای  جذابیت مستند از دروغ و گره استفاده کنید؛ درحالی‌که این روش، مستند را به قهقرا می‌برد. مخاطب از دور که نگاه می‌کند، فکر می‌کند نویسنده، هر آنچه مرضیه صحبت کرده را از ابتدا تا انتها نوشته است؛ در حالی‌که سخنان او جا به جا شده است. نویسنده در کتاب «مرضیه» ساختار‌بندی و صحبت‌ها را جا به جایی کرده و این نقطه قوت آن محسوب می‌شود. 

هویت باز یافته مرضیه 
در ادامه جلینی، مدیر نشر ستاره گفت: در «کتاب مرضیه» هویت بازیافته و سبک زندگی اسلامی را شاهد هستیم‌. در دوره‌ای که دنبال ارائه الگوی مناسب هستیم، «مرضیه» یک بانوی نمونه را ارائه می‌دهد؛  شخصی که در حال رشد است و به یک کنشگر اجتماعی تبدیل می‌شود. 

در زندگی هر فردی داستان‌های شنیدنی وجود دارد
مرضیه میررضایی، شخصیت اصلی کتاب «مرضیه» گفت: هر زندگی اگر به درستی نگارش شود برای خود داستان‌های شنیدنی دارد. برای این کتاب، زحمت بسیار کشیده شد و از قلم کتاب بسیار رضایت داشتم. امید است برای نسل جوان اثر گذار باشد. 

«مرضیه» تلنگری در ذهن من ایجاد کرد
نجاتی تدوینگر کتاب نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: «مرضیه» نخستین کتاب من است. خانم عاشورایی به‌عنوان محقق و ماه پری در ارزیابی به من کمک کردند. به خاطر تغییر فصل‌ها، در ساختاربندی کتاب «مرضیه» بررسی مجدد انجام شد. قصد داشتیم مادر شهید بودن مرضیه مخفی بماند و روی جلد نامی از شهید و مادر شهید آورده نشود و به همین علت، بخش آخر به این موضوع اشاره شده است.

تدوینگر کتاب «مرضیه» در پاسخ به این پرسش که این کتاب چه تاثیری بر شما گذاشت، گفت: شروع کار این پروژه همزمان با مادر شدن من بود؛ صبر مرضیه به‌عنوان مادری مسئولیت‌پذیر در فراز و نشیب زندگی تاثیر بسیاری بر زندگی من گذاشت. این کتاب گاه به گاه تلنگر بود که تو شخصیت کسی را تدوین می‌کنی که بحران‌ها را مدیریت کرده است و باید صبور باشی؛ علاوه براین یادآوری این نکته که توان یک مادر بسیار زیاد است و بهانه نمی‌شود در وظایف و نقش‌ها کم بگذارد. 

به گزارش ایبنا؛ کتاب «مرضیه» تهیه شده در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به همت انتشارات راه‌یار در ۱۰۰۰ نسخه و به قیمت 45 هزار تومان در ۲۶۴ صفحه به چاپ رسیده است.

جلسات نقد ماه که به تحلیل و بررسی کتاب‌های تاریخ شفاهی می‌پردازد، چهارشنبه‌های آخر هر ماه در حسینیه هنر مشهد برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها