چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹
شهید حاج قاسم ثمره فرهنگ دفاع مقدس است/ یک ابرروایت درباره سردار دل‌ها

محمدعلی آقا میرزایی گفت: حاج قاسم به نظر من ثمره فرهنگ دفاع مقدس است. دفاع مقدس در حاج قاسم خلاصه شده است. ساده‌زیستی، شایسته‌سالاری، دگردوستی. او تمام خودش را فدای بقیه کرده است. سپهری از خودش ساخته برای اینکه اعتقاداتش را حفظ کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، 13 دی ماه همزمان با سومین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی کتاب‌های انتشارات «خط مقدم» درباره سردار سلیمانی معرفی شد. در این مراسم حجت‌الاسلام هادی شیرازی مدیرمسوول نشر خط مقدم  و محمدعلی آقا میرزایی، نویسنده سخنرانی کردند.
 
میثم رشیدی مهرآبادی، دبیر نشست در ابتدا گفت: به مناسبت سومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی به روح این شهید درود می‌فرستیم. به دلیل رفاقت دیرینه‌ای که حجت‌الاسلام هادی شیرازی به سیره سپهبد حاج قاسم سلیمانی داشت، عناوینی از کتاب‌ها در مورد این شهید منتشر شده است و تعدادی در دست چاپ قرار دارد.

حجت‌الاسلام هادی شیرازی در ادامه این نشست گفت: انتشارات خط مقدم از سال 1397 با هدف چاپ کتاب‌هایی در زمینه ادبیات مقاومت، فرهنگ مقاومت و ایجاد گفتمان مقاومت شروع به کارکرد و نزدیک به 40 عنوان کتاب  تاکنون در این نشر به چاپ رسیده است. بحث مقاومت را با خاطرات فرماندهان و خاطرات همسران شهدا و... پیگیری کردیم. شخصیت شهید سلیمانی شخصیتی ناشناخته است و باید تبیین شود. 5 تا 6 کتاب در مورد این شخصیت در نشر خط مقدم کار شده و اکثرا هم دیده شده است.
 
وی افزود: کتاب «حاج قاسمی که من می‌شناسم» بیش از 100 چاپ را پشت سر گذاشته است. به دنبال یک روایت از ابرمرد بودیم. البته صرفا کتاب‌های این نشر محصور در عنوان شهید سلیمانی نیست و هدف این است که در تمام کتاب‌هایی که در مورد جبهه مقاومت کار می‌شود. نشانی از شهید سلیمانی وجود داشته باشد. کار سختی هم نیست، چون به سراغ هر یک از فرماندهان که می‌رویم تمام بدنه جبهه مقاومت قطعا شهید سلیمانی را دیده‌اند و در تمام کارها به ایشان توجه داریم تا خاطرات از شهید بیاید و با یک ابرروایت مواجه شویم.
 
مدیر مسوول نشر خط مقدم با اشاره به کتاب «داغ دلربا» گفت: این کتاب در سال گذشته کتاب سال جمهوری اسلامی شد و جایزه جلال‌آل احمد را نیز از آن خود کرد. کتاب خوش خوانشی است. روایت کل مسیر تشییع پیکر سردار شهید که توسط میثم امیری روایت شده است. این تشییع در طول تاریخ جمهوری اسلامی بی‌سابقه است. تشییع میلیونی است و جا داشت که این کار انجام بشود. این کتاب به چاپ پنجم رسیده است و جای پیشرفت هم دارد که باید روی آن کار شود.
 
رشیدی، دبیر نشست گفت: به نظر می‌رسد در نشر خط مقدم از روایت رسمی دوری می‌کنید و نقاطی را می‌بینید که بقیه نمی‌بینند؟

حجت‌الاسلام شیرازی در پاسخ گفت: ما برای مردم کار می‌کنیم. برای مخاطب تولید می‌کنیم. هدف ما ارگان‌های مختلف نیست بلکه با توجه به نگاه مردمی کار را تولید می‌کنیم. ارزش آدم‌هایی مانند شهید سلیمانی و شهدای ما در فضاهای خاص پررنگ شده است. یعنی منفی و مثبت در کنار هم حضور دارند. مخاطب مواجه می‌شود با سانسور و به رغم اینکه کسی بدبین به جبهه نشود، قطعا خط قرمزی وجود دارد به نام آبروی افراد. آبروی افراد خط قرمز انسانی است. ولی در کتاب‌های نشر خط مقدم خط قرمز وجود ندارد. هیچ شخصی بدون خطا نیست. هر دو را می‌بینیم و با این نگاه اعتماد مخاطب جلب می‌شود. ما به دنبال معلومات طبقه‌بندی شده نیستیم. اگر حجم ارتباطات قوی‌تر باشد، اتفاقات بهتر می‌افتد. در واقع قصه سری وجود ندارد و فقط پای صحبت‌های افرادی نشسته‌ایم که زیاد حرف نزده‌اند. این افراد را پیش میز مصاحبه آورده‌ایم که کار بسیار بزرگی است. البته در معرض این اتهام که شما می‌خواهید مطالب سری را نشر بدهید، نیز قرار گرفته‌ایم.
 
وی افزود: اتفاقی که رخ داد باید بیان شود تا نتیجه بهتری حاصل شود. چون نگفتن سبب می‌شود تا مخاطب را از دست بدهیم. در روایت جبهه مقاومت با گروهی مواجه هستیم که می‌گویند ما شکست‌ها را روایت نمی‌کنیم. در این صورت به پیروزی ضربه می‌زنیم. اگر دشمن نیامده پس چگونه جنگ شروع شد و فتح انجام گرفت. قصه به یک طنز تلخ و بیهوده تبدیل می‌شود چون مخاطب کاملا عاقل است و کاملا می‌فهمد. در میدان اگر احساس شکست نکردی و سعی کردی از عرصه یاد بگیری، درست است اما در روایت صحیح نیست. کسی که پای نوشتن تاریخ ایستاده اصرار دارد که نباید شکست را بگوییم. مردم فیلم‌ها و کشتارهای داعش را دیده‌اند و این خیر رسانه است. این دشمن قدرقدرت واقعی بود که با درایت درهم شکست و بیان این بسیار مهم است. ما حکومت بزرگی مثل عراق را گرفتیم و به اهل آن دادیم. اوج حماسه در این دیده می‌شود.
 
دبیر نشست در ادامه گفت: در روایت جبهه مقاومت انگار باید پا را از عراق و سوریه فراتر بگذاریم، در مورد لبنان و افغانستان کتاب قوی نداریم، در این موارد چه کاری انجام گرفته است؟
 


حجت‌الاسلام شیرازی در ادامه گفت: مساله‌ای که وجود دارد این است که ساختارها خودشان متنوع هستند. به جاهایی ورود کردیم و با افرادی صحبت کردیم. خاطرات این افراد اخذ شد که در گذشته هیچگاه حرف نزده بودند. به سمت و سوی بعضی کارها رفتیم. کارهای خوبی در موضوع کشور عراق در حال انجام است. بسیاری از افراد مدت زیادی و در یک برهه 4 ساله درگیر مبارزه بوده‌اند. این فرد حشدالشعبی است که از لشکر بدر مسوول تبلیغات لشکر بدر بوده است. اینها از قدیم در مبارزه بوده‌اند.
 
وی افزود: خانواده شهیدی را داریم که 5 پسر این خانواده به شهادت رسیده است. چنین خانواده‌هایی به وفور وجود دارد و در عراق نویسندگی و تدوین این متون مراحل پایانی را سپری می‌کند. این افراد گنجی هستند که رنگ آرامش را ندیده‌اند. یعنی نخواستند که رنگ آرامش را ببینند. اینها دستاوردهای انقلاب اسلامی است و ما نباید خودمان را محدود کنیم به حدود مرزی ایران. اینها دستاوردهای اسلام و انقلاب اسلامی است که باید روایت شود. اگر یک عماد مغنیه در لبنان داریم، دهها عماد مغنیه در عراق داریم. تمام درک ما محدود می‌شود به مسیر اربعین. مردم عراق یک مردم ریشه‌دار مبارز است. از خاندان صدر و حکیم شخصیت‌ها زنده هستند اما حرفی از آنها زده نمی‌شود. در مورد بوسنی، افغانستان، یمن و سوریه کار شروع شده است. لبنان قصه و فضاهای امنیتی خودش را دارد. بحرین هم سختی‌های خودش را دارد. در تلاش هستیم که کارهایی هم در مورد یمن انجام بگیرد.


 
در ادامه این نشست محمدعلی آقامیرزایی نویسنده گفت: بعد از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به اخوی این شهید گفتم: برای نوشتن روایت زندگی حاج قاسم باید کسی باشد که او را به خوبی بشناسد و اصرار کردم که مرتضی سرهنگی باید بنویسد. می‌دانستم سرهنگی عاشقانه و با اعتقاد کامل کار می‌کند. سرهنگی در مورد حاج قاسم می‌گفت؛ یک شب ایشان سر آسوده بر بالین نگذاشت و همواره در حالت آماده‌باش بود و می‌گفت دینی داریم که باید ادا کنیم. توفیقی بود که پیش مرتضی سرهنگی رفتیم که گفت اگر آقا میرزایی باشد، خوب است که به عنوان دستیار کار را شروع کردیم.
 
وی افزود: کتاب «نامزد گلوله‌ها» کاری است که برای نوجوانان انجام شده است. نگاه اصلی نگاه مرتضی سرهنگی است به عنوان بزرگ ادبیات مقاومت. وقتی سرهنگی بخواهد از حاج قاسم بنویسد، اوضاع فرق می‌کند. این کتاب برای مخاطب امروزی روایت شده است. 47 حرف ماه. یک سفر است که از قنات ملک شروع می‌شود. هر قطعه یک تکه از زندگی حاج قاسم را از زبان سرهنگی روایت می‌کند.
 
شیرازی در شرح کتاب «نامزد گلوله‌ها» گفت: یک اتفاق جالب این است که مخاطب از این کتاب حاج قاسم را با جزییات می‌شناسد. کلی محتوا یاد می‌گیرد. حاج قاسم به جبهه مقاومت محدود نمی‌شود.
 
وی در شرح کتاب «سرباز قاسم سلیمانی» گفت: این کتاب مشخصا یک اتفاق غیرمدیریت شده در انتشارات خط مقدم است. به دنبال این بودیم که کار مختصری در مورد حاج قاسم به نام زندگینامه در بیاوریم. کار با سختی شروع شد. حجم اطلاعاتی که می‌رسید در ابتدا کم بود اما کم‌کم با 600 صفحه اطلاعات مواجه شدیم و در فاصله کمی از شهادت به چاپ رسید. این کتاب از چند جهت حائز اهمیت است. در برخی قسمت‌ها اطلاعاتی دارد که برای اولین بار گفته شده است. حرف‌های نگفته از جبهه مقاومت دارد. دیگر اینکه کامل‌ترین کتاب در مورد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است با قلم خوب مصطفی رحیمی. کار کشش خوبی دارد. به شدت خواندنی است که امیدواریم در بهار سال آینده به چاپ برسد.
 
در ادامه آقامیرزایی گفت: حاج قاسمی که من در این سه سال شناختم؛ آدمی است که یک برنامه برای خودش مشخص کرده است و روی آن برنامه جلو می‌رود. وقتش برکت دارد که این برکت محصول خودش نیست. همه کائنات در خدمت اوست. در همه جا حضور دارد. انگار تمام وجودش پیکان شده و به سمت هدف به پیش می‌رود.
 
در ادامه نشست شیرازی به کتاب «حاج قاسمی که من می‌شناسم» اشاره کرد و گفت: این کتاب بیش از صد چاپ را پشت سر گذاشت. کتاب روایت حجت‌الاسلام علی شیرازی است که توسط سعید علامیان نوشته شده است. راوی 8 سال در نیروی قدس و در بحرانی‌ترین دوران نیروی قدس حضور داشت. ارتباط نزدیک و خانوادگی با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی داشت. معاون تبلیغات حاج قاسم بود. در این کتاب سعی کردیم تا مخاطب را عام‌تر ببینیم ولی از چیزی نگذریم. این کتاب حاج قاسم را کاملا به مخاطب می‌شناساند که اتفاق مهمی است.
 
آقامیرزایی به عنوان حرف آخر گفت: حاج قاسم به نظر من ثمره فرهنگ دفاع مقدس است. دفاع مقدس در حاج قاسم خلاصه شده است. ساده‌زیستی، شایسته‌سالاری، دگردوستی. او تمام خودش را فدای بقیه کرده است. سپهری از خودش ساخته برای اینکه اعتقاداتش را حفظ کند.
 
حجت‌الاسلام شیرازی در پایان گفت: به لطف خدا موضوع جبهه مقاومت و موضوع خاص شهید سلیمانی را پیگیری می‌کنیم و برای ما مهم است که مخاطب این دو موضوع را بشناسد. «نامزد گلوله‌ها» و «سرباز قاسم سلیمانی» در سال بعد به دست علاقه‌مندان می‌رسد. دفتر قمقمه و دفتر رمان امسال راه‌اندازی شد که کار خاص هر دو دفتر شهید سلیمانی است. در مورد جبهه مقاومت هم پیگیری فرماندهان جبهه مقاومت و روایت رزمندگان و روایت مردمی را دنبال می‌کنیم.
 
وی افزود: کتاب «شبه» خاطرات سیدعلی جعفری است که خاطرات اسارت را بیان می‌کند و تا پایان ماجرامحور است. کتاب « ماهرخ» خاطرات سیدماهرخ حسینی است که با پیچیدگی فراوانی رودررو است. به دنبال اتفاقی از ایران به سوریه می‌رود و با یک فلسطینی ازدواج می‌کند و... که بسیار خواندنی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها