شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۴
ادبیات پایداری برای تداوم اثر‌گذاری به بازنگری نیاز دارد

محمود زهرتی، پیشکسوت ادبیات پایداری خوزستانی معتقد است: برای تداوم تولید آثار و تاثیر‌گذاری ادبیات پایداری، به بازنگری در آثار این حوزه و ایجاد زوایه دید جدید نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در خوزستان، نشست تخصصی «جایگاه ادبیات پایداری» در خوزستان با حضور محمود زهرتی، پیشکسوت ادبیات پایداری در سالن اجتماعات دومین کنگره ملی سرداران شهید خوزستان برگزار شد.

محمود زهرتی، پیشکسوت ادبیات پایداری   بیان کرد: بسیاری از تنش‌ها،  اغتشاشات و بحران‌هایی که در جامعه به وقوع پیوسته همه گذرا هستند و آنچه می‌ماند تفکر صاف و زلالِ شهدا و ایثار آنان، به‌‌عنوان یکی از ثمرات محور مقاومت است که نه فقط در اسلام  بلکه در دنیا اثر گذاشته و این حرکت مبارک، برکتی است که به نسل‌های آینده منتقل خواهد شد.
 
زهرتی درباره تولید ادبیات پایداری در خوزستان و عملکرد خود در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان کرد: از اواخر سال 59 که مسئولیت امور شهدا به من واگذار شد، اولین حرکت‌ را بر مبنای  تدوین زندگینامه و وصیت نامه شهدا قرار دادم. در این میان بزرگانی همچون، مرحوم عبدالرضا حیاتی‌ها در جبهه‌ها استخوان‌ها خورد کردند؛ بسیاری از بزرگان ادبی در خوزستان از این نقطه شکل گرفتند.
 
وی ادامه داد: هنر انقلاب اسلامی چه در فیلم، نقاشی، ادبیات و... این بود که با شروع جنگ تحمیلی، جهشی در فعالیت‌های فرهنگی و ادبی ایجاد و به اصطلاح موج ایجاد کرد. هرچند منافقین از شروع انقلاب اسلامی تلاش کردند در راه شیطان و اهداف استکباری نسخه بدلی به مردم ارائه دهند؛ اما در نهایت چاره‌ای جز حریف شدن با ملت ایران نداشتند. بعد از انقلاب در طول دوران دفاع مقدس، تجربه اندوخته را به داعشی‌ها انتقال دادند.
 
 وی درباره جایگاه ادبیات پایداری در خوزستان اینگونه توضیح داد: نویسندگان خوزستانی و مولفان از سال 59 دست به قلم شدند. نخستین اثرم سال 60 در ویژه‌نامه سروش منتشر شد. با همه نویسنده‌های استان در ارتباط بودم و معتقدم نویسندگان خوزستانی قلم منحصر به فردی دارند. اما تا انجمن و پاتوقی برای حضور هفتگی نویسنده و شاعر نباشد، گرفتار اقدامات جزیره‌‌ای خواهیم شد.

زهرتی اظهار کرد: تا زمانی‌ که آثار نویسنده منتشر نشده یا بعد از انتشار در جریان زندگی روزمره به فراموشی سپرده شود؛ نویسنده هویتی ندارد. برای تداوم تولید آثار و تاثیر‌گذاری ادبیات پایداری، به بازنگری در آثار این حوزه و ایجاد زوایه دید جدید نیاز داریم.

وی ضمن تشریح این نکته که هرچند امکان دارد در مرحله اول، آثار ضعیفی تولید شود اما به مرور با نقد و بررسی، آثار قوی‌تری ارائه می‌شوند، گفت: هرچه موضوع حوزه ادبیات دفاع مقدس از دل همین خوزستان بیرون آمده است. برای تولید ادبیات، فیلم و... باید از زاویه دید جدید نگاه کنیم. مثل فیلم اخراجی‌ها که موفق شد؛ چون نگاه جدیدی به مخاطب ارائه داد.

زهرتی یادآور شد: منشا بیشتر  آثار حوزه دفاع مقدس، خوزستان است  و کسانی چون،  مصطفی مستورها از دل کنگره سردار شهیدان  بیرون آمدند. مهم‌ترین حرکت‌ها برای رشد نسل نوجوان و جوان برگزاری کلاس و تداوم آن است. در سال یکبار از یک نویسنده دعوت کنیم و بعد نتیجه را می‌بینیم که چطور علاقه‌مندان این حوزه رشد پیدا می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها