پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
12 فیلم در بخش جایزه ویژه شهید آوینی انتخاب شدند

حمیدی‌مقدم دبیر جشنواره سینما حقیقت در نشست خبری این جشنواره درباره جایزه شهید آوینی توضیح داد: در بخش شهید آوینی هم به دلیل اینکه درخواست‌ها زیاد است نگاه این بود که شاید کمی باید گزیده‌تر عمل کنیم و در نهایت ۱۲ فیلم در این بخش انتخاب شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» با حضور محمد حمیدی‌مقدم دبیر این جشنواره در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد حمیدی مقدم ضمن تسلیت شهادت حضرت فاطمه (س) بیان کرد: اوایل تیرماه امسال فراخوان این دوره از جشنواره را منتشر کردیم که با توجه به درخواست هنرمندان زمان دریافت آثار تمدید شد. مجموعاً ۶۱۴ فیلم داشتیم که فرم ثبت‌نام را پر کردند. از این میان چیزی حدود ۷۶ فیلم حذف شدند، چون جشنواره قانون «اولین نمایش» را دارد و با توجه به اینکه برخی از فیلم‌ها سال‌های گذشته فرم ثبت‌نام را ارائه کرده بودند، حذف شدند.

او به موضوع فیلم‌های انصرافی اشاره کرد و گفت: هر سال بعد از مراحل اولیه ثبت‌نام آثار و تحویل اولین نسخه فیلم‌ها، با توجه به شرایط مختلف (از جمله مسائل فنی، دلایل حقوقی و حقیقی مرتبط با فیلم و صاحبان اثر) گروهی از حضور در جشنواره انصراف داده یا فیلم‌شان در موعد مقرر به دبیرخانه تحویل داده نمی‌شود. امسال ۲۵ فیلمساز از حضور در شانزدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» انصراف دادند.

رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی همچنین در تکمیل این موضوع، تأکید کرد:نیاز به شفاف‌سازی می‌بینم که بگویم از میان این تعداد ۵ فیلم مشکل حقوقی داشتند، ۸ فیلم به دلیل فنی از جشنواره کنار رفتند و ۹ تهیه‌کننده تمایلی به شرکت مستندشان در جشنواره «سینماحقیقت» نداشتند. باید بگویم که ۳ فیلم نیز در اعتراض به شرایط کنونی جامعه و ناآرامی‌ها از حضور در این دوره انصراف دادند. ۱۶ فیلم بلند، ۱۵ فیلم نیمه بلند و ۲۰ اثر کوتاه برای رقابت نهایی انتخاب شدند و همچنین ۱۲ فیلم در بخش شهید آوینی و ۹ فیلم خارج از مسابقه خواهیم داشت.

حمیدی‌مقدم با اشاره به جزئیاتی از فرآیند انتخاب‌ها به حضور فیلمسازان زن اشاره کرد و توضیح داد: از میان ۵۱۱ فیلم که حائز شرایط ورود به فرآیند انتخاب بودند، ۱۰۱ بخش بلند، ۱۰۶ نیمه بلند و باقی در بخش‌های دیگر بودند. امسال یک سخت‌گیری هم داشتیم و با توجه به حساسیت گروه مشاوران به حضور ۱۶ فیلم در بخش مسابقه بلند، ۱۵ فیلم در بخش نیمه بلند و ۱۹ فیلم در بخش کوتاه رسیدیم. با توجه به افزایش ۱۶ درصدی تعداد مستند‌های رسیده به جشنواره، اما حضور فیلمسازان زن در این دوره با کاهش ۱۵ درصدی روبه‌رو شده است. تعداد متقاضیان حضور در بخش شهید آوینی نیز ۱۷ درصد رشد داشت.

دبیر جشنواره سینما حقیقت درباره جایزه شهید آوینی توضیح داد: در بخش شهید آوینی هم به دلیل اینکه درخواست‌ها زیاد است نگاه این بود که شاید کمی باید گزیده‌تر عمل کنیم و در نهایت ۱۲ فیلم در این بخش انتخاب شدند.

وی ادامه داد: در جشنواره امسال ۹ فیلم در بخش خارج از مسابقه داریم، در بخش بین‌الملل با توجه به اینکه دو ماه زودتر حرکت بین‌الملل شروع می‌شود، ۹۵ کشور اثر فرستاده بودند.
حمیدی‌مقدم درباره رفتن به سمت نشان دادن و تقویت استعداد‌ها و ظرفیت‌های استانی رفته است، افزود: نکته مهمی که امسال داریم و خیلی از دوستان می‌دانند این است که هدف ما تمرکز بر استان‌ها و نقاط مختلف کشور است. یعنی در عین فکر و ایجاد ریل تولید در مرکز، توجه ویژه‌ای بر کشف استعداد‌ها داشتیم. این روند نوید خوبی برای سینمای مستند است از همین رهگذر امسال ۲۸ فیلم از سایر استان‌ها و از ۱۸ نقطه کشور داریم.

حمیدی‌مقدم مطرح کرد: امسال از ۱۴۰ فیلمساز مستعد استانی را دعوت کردیم که در جشنواره سینماحقیقت حضور داشته باشند و بتوانیم تولید را در استان‌ها ارتقا بدهیم. همچنان از ۵۱۸ فیلم حاضر در این بخش، عمده مستند‌ها به مستند‌های اجتماعی و شهری مربوط می‌شود.

او به کار ویژه دیگر جشنواره سینما حقیقت اشاره کرد: امسال در کنار دعوت از فیلمسازان استانی معاونت‌های هنری و سینمایی را هم دعوت کرده‌ایم، چون یک حلقه مفقوده وجود دارد و بیشتر مسایل بچه‌ها با معاونت‌های سینمایی است. برای همگرایی یک نشست دو روزه برای معاونت‌ها قرار دادیم تا بتوانیم کل مسائل استان‌ها را بررسی کنیم.

این مدیر سینمایی افزود: فکر می‌کنم امسال آثار خوبی در زمینه حیات وحش داریم. ۱۰ درصد میراث فرهنگی، ۸ درصد دینی- آیینی، ۶ درصد ورزشی، ۶ درصد سیاسی و ۱ درصد مستند‌ها با موضوعات متفرقه هستند.

او ادامه داد: بیشتر سهم تولید با معاونت‌های سینمایی و فرهنگی وزارت ارشاد است و همچنین ما برای همگرایی نشستی دو روزه با معاونت‌های سینمایی انجام دادیم تا بتوانیم مسائل و مشکلات هنرمندان شهرستانی را نیز مرتفع سازیم.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره کارگاه‌ها و نشست‌های این دوره توضیح داد: مستندسازی تک نفره، طراحی ساختار در مستند بحران، نوشتار متن مستند، تکنیک‌های مصاحبه در مستند، مستند‌های ترکیبی تعدادی از عناوین کارگاه‌های این دوره هستند که باتوجه به ضعفی که در سینمای مستند داشتیم، انتخاب شده است. همچنین در نشست‌های بین‌المللی جشنواره نیز برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته است. به عنوان مثال در این دوره یک موضوع مشترک برای همه شرکت‌کنندگان داریم تحت این مسئله که آیا باید نسبت جشنواره «سینماحقیقت» با آوینی ادامه پیدا کند یا تبدیل به جشنواره‌ای جدا شود. همه این موضوعات در جشنواره مطرح می‌شود.

دبیر شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: بخشی از مدیران روابط‌عمومی برای ارتباط با مستندسازان دعوت شدند تا با مستندسازان گفتگو کرده و جریان مستندسازی ما وارد طرحی ملی شود. ما در این جشنواره نشست تخصصی روایت‌های دور و نزدیک و نشست تخصصی مستندسازان با نگاهی جهانی را داریم. مستند‌های سیاسی ما و ریسک بالای مستندساز برای خطرپذیری نیز نیاز به نشستی تخصصی داشت که با مهمانان داخلی برگزار می‌شود.

حمیدی مقدم درباره محل برگزاری این دوره از جشنواره گفت: مجموعه سینمایی «ملت» خانه جشنواره امسال است. دوره‌های‌گذشته در چارسو برگزار می‌شد، اما امسال، چون ظرفیت مهمان‌ها بیشتر شده و برای راحتی بیشتر مهمانان و استفاده از اکران دوم پردیس سینمایی ملت انتخاب شده است و همچنین به دلیل تداخل احتمالی با مسابقات فوتبال جام جهانی، جشنواره امسال را از ۷ روز به ۵ روز تقلیل دادیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها