چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۲
شناخت سیره فاطمی مهمترین عنصر شعر فاطمی است

محمدعلی مجاهدی، در سومین نشست آسیب‌شناسی شعر آیینی گفت: ادبیات امروز بسیار تخصصی شده است و در سرودن شعر فاطمی، باید از سیره فاطمی شناخت داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، سومین نشست از سلسله نشست‌های آسیب‌شناسی شعر آیینی با عنوان «در حریم شعر آیینی» در آستانه سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، دبیرخانه شعر آیینی و سازمان فرهنگی، هنری، ورزشی شهردای قم، با حضور محمدعلی مجاهدی، دبیر دائمی دبیرخانه شعر آیینی کشور، محمدجواد الهی پور، حمید رمی، علی اصغر شیری و قدرت‌الله شفیعی از شاعران آیینی استان و مهدی توکلیان، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم در کتابخانه عمومی شهدای نوبهار برگزار شد.
 
مجاهدی در این نشست گفت: در تعریف شعر آیینی گفتیم که هر مقوله منظومی که به نحوی با منابع معتبر وحیانی، روایی و تاریخی اسلام مرتبط باشد و از آنها تاثیرپذیری داشته باشد، شعر آیینی می‌نامیم.
 
وی ادامه داد: شعر آیینی را می‌توان لحاظ موضوعی به پازل گسترده‌ای تشبیه کرد که شعر ولایی، دینی، فاطمی، رضوی، عاشورایی و ... قطعه‌هایی از آن را تشکیل می‌دهند
 
پدر شعر آیینی کشور در ادامه بیان کرد: ازنظر شارع مقدس اسلام، سرودن شعر متعهد یک عمل جهادی است و نمونه تاریخی آن حسان بن ثابت که از شعرای صدر اسلام و مورد عنایت پیامبر(ص) نیز بوده است و به دلیل مشکلاتی که در کودکی داشته است از جنگ هراس داشته است و خدمت پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌رسد و می‌گوید که من به لحاظ روحی آمادگی جنگ کردن ندارم و با شمشیر انسی ندارم. حضرت به ایشان فرمودند تو با عمل فرهنگی و شعرهایت، روحیه دشمنان اسلام را تضعیف کن و این عمل تو، عملی جهادی است.
 
این شاعر اهل‌بیت در ادامه درباره گستره شعر آیینی ادامه داد: آیا می‌شود گفت که موضوعات مرتبط به توحید، اخلاق، عرفان، جامعه، تربیت و موضوعات دیگری مثل دفاع مشروع، حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، حمایت از مکتب قرآن و عترت و... از آموزه‌های اسلامی، نشات نمی‌گیرند؟ خیر! بنابراین همه این‌ها می‌توانند زیر مجموعه شعر آیینی باشند.
 
وی با تقسیم‌بندی آسیب‌های شعر آیینی به دو بخش ساختاری و محتوایی افزود: آسیب‌های ساختاری، مشکل اشعاری است که از نظر دستور زبان مشکل دارند و این در کنار آثار فاخر گذشتگان هیچ جایگاهی نمی‌تواند داشته باشد و باعث هنجارشکنی، حرمت‌شکنی و از بین بردن اعتبار شعر آیینی می‌شوند.
 
دبیر دائمی دبیرخانه شعر آیینی با اشاره به آسیب‌های شعر آیینی در سال‌های اخیر بیان کرد: جریان شعر آیینی در حال حاضر با آسیب جدیدی رو به رو شده است. برخی از شاعران آیینی به واسطه مسائل مالی، گاهی حرمت شعر آیینی خدشه‌دار می‌شود و در این بین، شاعرانی موفق هستند که با وجود همه مشکلات، حریم شعر آیینی را محترم نگه دارند و اجازه ندهند، کیان شعر آیینی از بین برود.
 
مجاهدی در ادامه تاکید کرد: این خطر به گوش متولیان فرهنگی کشور رسیده است؛ در شرایطی که بسیاری از شبکه‌های معاند در خارج از کشور به دنبال شیعه هراسی هستند، برخی شاعران آیینی در داخل نیز خوراک لازم برای آن‌ها را فراهم می‌کنند؛ به عبارت دیگر فرهنگ غنی شیعه را زیر سوال می‌برند.
 

وی اضافه کرد: بیش از 200 مجموعه شعر آیینی منتشر شده بعد از انقلاب را بررسی و یادداشت‌برداری کرده‌ام. هجمه‌های فرهنگی را که در سال‌های اخیر به شعر آیینی وارد شده است؛ خوشبختانه روند تولید این مجموعه شعرها کند شده است؛ با این حال وضعیت شعر آیینی کشور هنوز مطلوب نیست و تا نقطه ایده‌آل فاصله داریم.
 
مجاهدی با اشاره به اهمیت رعایت خطوط قرمز در سرودن شعر تصریح کرد: در اینکه حضرت زهرا(س) مورد ستم عده‌ای قرار گرفتند و به شهادت رسیدند، شکی نیست اما وقتی می‌خواهیم این فجایع را در لباس نظم به مخاطب ارائه کنیم، باید مطالب زیادی را رعایت کنیم. در نظر بگیریم؛ تا زمانی که یک شاعر آیینی با این مسائل آشنا نباشد، دچار سرودن آثاری می‌شود که تبعات ناخوشایندی خواهد داشت و در آخرت باید در پیشگاه حضرات معصومین(ع) پاسخگو باشد.
 
پدر شعر آیینی کشور در پایان یادآور شد: ادبیات امروز بسیار تخصصی شده و در سرودن شعر فاطمی، بسیار مهم است از سیره فاطمی معرفت و شناخت داشته باشیم و آموزه‌های دینی نیز دسته اول و معتبر باشد؛ اگر آموزه‌های ما مبتنی بر منابع معتبر تاریخی و دینی باشد، می‌توانیم علاوه بر ولادت و شهادت حضرت فاطمه(س)، درباره حکمت فاطمی، فطرت فاطمی، عصمت فاطمی، عترت فاطمی، غیرت فاطمی، بصیرت فاطمی، سیرت فاطمی، ولایت فاطمی، شفاعت فاطمی، غربت فاطمی و مصداق‌های آن نیز شعر بسراییم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها