دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲
توجه به مفاهیم دینی مخاطبان سینما را افزایش می‌دهد/بخش جدید جستار علمی به جشنواره اضافه شده است

دبیر جایزه پژوهش سال سینمای ایران تصریح کرد: جایزه پژوهش سال سینمای ایران قرار است به پژوهش‌های جاری از دوره گذشته تا اکنون در سینمای ایران بپردازد و انتشار یا عدم انتشار این پژوهش‌ها در بستر عمومی اهمیتی ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛‌ حسین نظرعلی: نشست خبری و رونمایی از پوستر پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران با حضور «قادر آشنا» معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی، «امیررضا مافی» دبیر جایزه و «مینو خانی» عضو هیئت داوری امروز ۱۴ آذر در سالن کنفرانس سالن وزارت ارشاد برگزار شد.

در این نشست «قادر آشنا» معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی عنوان کرد: سازمان سینمای به عنوان متولی هنر هفتم وظیفه خود می‌داند که در حوزه پژوهش فعال باشد این جایزه که هم‌اکنون پنجمین دوره آن برگزار می‌شود در همین مسیر است. برای اجرای بهتر این جایزه از کارشناسان و پژوهشگران حوزه سینما درخواست کردیم تا تحقیقاتشان را در اختیار ما قرار دهند.

وی افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که در طرح‌ها مد نظر قرار گرفته توجه به مفاهیم دینی برای بالا رفتن میزان مخاطبان سینما است چون اعتقاد داریم اگر به موضوعات دینی توجه کافی شود در حوزه اکران نیز شاهد رونق رشد خواهیم بود. امیدواریم پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران بتواند جریان‌سازی لازم را داشته باشد.



آشنا تصریح کرد: پژوهش‌هایی که به دست سازمان سینمایی می‌رسد تا پایان سال در سایت سازمان سینمای بارگذاری خواهد شد. این اقدام کمک می‌کند تا هنرمندانی که خواهان استفاده از این پژوهش‌ها هستند بتوانند از آن بهره برند. پژوهش‌ها شکل کاربردی دارند چون صرف نظری بودن پژوهش نمی‌تواند اتفاق چندانی را در سینما رقم زند.

پس از آن از پوستر این دوره جایزه پژوهش رونمایی شد.



امیررضا مافی دبیر پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران درباره این دوره از جایزه توضیح داد: به نظر می‌رسید جدا شدن سینما و حوزه پژوهش باید زمانی از بین می‌رفت. 

دبیر پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران مطرح کرد: جایزه پژوهش سال سینمای ایران قرار است به پژوهش‌های جاری در سینمای ایران بپردازد. این جایزه رویکردهای مصوبه در اساسنامه خود دارد و امسال این رویکردهای کلان اضافه به آن چیزی که مورد تاکید سازمان سنیمایی بود، اضافه شد؛ یعنی توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و منشور دولت مردمی. سعی کردیم در انعکاس این دو خواسته و محورهایی که به پژوهشگران پیشنهاد می‌دهیم، داشته باشیم.



مافی افزود: جایزه پژوهش سال سینما در 7 بخش برگزار شد؛ طرح پژوهشی، رساله دکتری، پایان ‌نامه کارشناسی ارشد، مقاله علمی، طرح‌نامه پژوهشی، جستار علمی و پژوهش بصری. مجموعا 92 اثر به دبیرخانه پنجمین جایزه پژوهش سال از طریق سایت جایزه واصل شد که شامل 36 مقاله علمی، 27 پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، 10 طرح پژوهشی، 8 طرح نامه پژوهشی، 5 رساله دکتری، 3 پژوهش بصری و 3 جستار علمی با دبیرخانه جایزه رسید که به لحاظ تعداد مقاله علمی در صدر بوده اما به لحاظ حجم پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد رتبه برتر را دارند.

وی با بیان اینکه مجموعا در 6 بخش، 7336 صفحه پژوهش داوری شده است‌، تصریح کرد: امسال اعضای شورای علمی و هیات انتخاب در هر دو مرحله انتخاب و داوری یکسان بودند‌. در دوره گذشته جایزه داوری در اشکال مختلفی برگزار شده بود چراکه جایزه پژوهش جشنواره‌ای ندارد و میان آثار منتشر شده و در دست انتشار دست به انتخاب می‌زد. امسال با مشورت شورای سیاست‌گذاری هیات داوری 7 نفره تشکیل دادیم. 38 اثر منتخب شدند و به داوری نهایی راه پیدا کردند؛ 5 اثر طرح پژوهشی، 2 رساله دکتری،  13 مقاله علمی، 1 جستار علمی، 1 پژوهش بصری، 12 پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد به مرحله داوری رسیدند. ‌در مرحله داوری همه داوران 38 اثر منتخب را از 4 وجه محتوایی، شکلی، نگارشی و موضوعی با قدر وزن متفاوت رای دادند و برگزیدگان نهایی هر بخش را مشخص کردند‌. زمان اختتامیه این جایزه در 29 آذر و مکان برگزاری را موزه سینمای ایران است.


وی در پاسخ به این سؤال که آیا حوادث اخیر در روند برگزاری خللی ایجاد کرده است گفت: غیر از اینکه تاحدودی به خاطر مشکلاتی که در اینترنت کشور ایجاد شد و منجر به کاهش سرعت ارسال آثار برای ما شد، مشکل دیگری برای روند برگزاری این جایزه رخ نداد. ما نیز به همین دلیل مهلت زمان ارسال آثار را که تا انتهای مهرماه بود را تا 10 مهر تمدید کردیم.

او درباره جایزه ویژه دبیر گفت با توجه به زحمات مستمر و تلاش‌های مرحوم دکتر ندایی در سینما، جایزه‌ ویژه دبیر به نام مرحوم دکتر ندایی به یکی از برگزیدگان اهدا خواهد شد. ندایی معتقد بود که سینما چیزی جز جمع هنرهای دیگر نیست که در آن البته عکاسی تأثیر جدی‌تری دارد.

این مدرس فلسفه بیان کرد که متأسفانه همواره در ادوار گوناکون قبلی پژوهش به عنوان امر فرعی سینما دیده می‌شده است و هنرمندان چندان به اهمیت آن واقف نیستند و کار هنری خود را شهودی و اشراقی پیش می‌‌برند و پژوهش را امری دست و پاگیر می‌دانند. پژوهش در جامعه ما با فضای دانشگاهی و آکادمیک گره خورده است. در سال های اخیر در دانشگاه مدام به مقاله وزن دادیم  که البته بخشی از این روند درست و طبیعی است اما برای برون رفت از این وضعیت و باز شدن دیگر روش‌های پژوهشی ما جستار علمی را نیز اضافه کردیم تا گونه‌های دیگر پژوهشی نیز در جایزه مورد استفاده قرار گیرد.


او بیان کرد که این پژوهش‌ها باید به نحو راهبردی به سینما کمک کنند. جایزه پژوهش سال ملی است و محدود به تهران نیست. اما موضوعات این جایزه کار معاونت فناوری و مطالعات سینمایی است که موضوعات مورد نیاز را به ما داده است. اما  تلاش کردیم تا در این جایزه تنوع موضوعی را داشته باشیم. از تأثیر شبکه اجتماعی در مخاطب سینما گرفته  تا اقتصاد سینما در کرونا. به نظرم تنوع موضوعی خوب و مهم بود اما به معنای این نیست که به غنای موضوعی رسیده باشیم. بلکه باید موضوعات و مسائل بیشتری وارد محورهای فراخوان برای آینده شود.

مافی گفت که بیشتر آثار ارسالی برای پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری هستند که نشان دهنده توجه دانشجو و استاد است، اما اثری که برای خود سینما پژوهش شده باشد کم است. از سینماداری و اقتصاد سینما گرفته تا دیگر موضوعات باید در پژوهش‌ها بیاید و با نظر به مشکلات و مسائل آنان طراحی شده باشد تا اثر مطلوب را داشته باشند.

مافی نیز درباره نقش پژوهش‌های نظری و فلسفی سینما در بهبود و ارتقای سینمای ایران گفت: در همه سال‌هایی که مکتوباتی داشته‌ام، سینما را از دریچه علوم انسانی نگاه کردم و همواره بر نقش مهم آن تأکید داشته‌ام. فلسفه البته تأثیرگذار است اما برخلاف نظر دوستانی که بر نقش و ورود فلسفه در سینما و دخالت آن تأکید دارند معتقدم که فلسفه نباید در زیست طبیعی سینما وارد شود بلکه می‌تواند افق‌گشایی کند و نظرگاه ایجاد کند.



دبیر جایزه پژوهش سال سینما درباره انتخاب اعضای داوری گفت: در انتخاب اعضای شورای داوری چند نکته دارم یکی اینکه تلاش کردم داوران جوان باشند. تلاش کردیم تا صاحب اندیشه باشند و از دانشگاه‌های مختلف تهران نماینده داشته باشند و مناظر گوناگون داشته باشیم. از تعلیم و تربیت تا فلسفه و... برای شخص من پژوهش‌هایی که مبانی نظری دارند اهمیت بیشتری دارند اما در فرایند داوری جایزه دخالتی نداشتم.

برای اینکه سینما به جایگاه اول خود برگردد فقر نظریه‌پردازی داریم که آزار دهنده است کسی سخن نمی‌گوید و هیاهوی آن بر سینما سایه انداخته است. اندیشه کمرنگ شده و برای همین به رویدادهایی نظیر این جایزه نیاز داریم، تا فقدان اندیشه از بین رود تا به سینمای اصیل و روشنی که داشتیم برگردیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها