شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پژوهش‌محور است

علی محبی گفت: سه مفهوم بسیار مهم و مترقی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وجود دارد که اگر این سه مفهوم محقق شود می‌توانیم بگوییم نظام آموزشی ما پیشرفته است. آن سه مفهوم، سازمان پژوهنده، مدرسه پژوهنده و معلم و دانش‌آموز پژوهنده هستند. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به مناسبت فرا رسیدن هفته پژوهش، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش امروز 12 آذر نشست خبری برگزار کرد که رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به تشریح برنامه‌‌های پژوهشی این وزارتخانه پرداخت.

در آغاز این نشست علی محبی؛ رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بیان کرد: پژوهش در مبانی دینی و اندیشه‌های معصومین و بزرگان و همچنین در آراء و اندیشه‌های فیلسوفان و صاحب‌نظران تعیلم و تربیت از مهم‌ترین ارکان نظام‌ها محسوب‌ می‌شده است و امکان ندارد کشوری ادعای پیشرفت داشته باشد اما از مسیر پژوهش و توسعه علم عبور نکرده باشد.

او با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مهم‌ترین مطالعه نظام برای سندی است که قرار است تحولی اساسی در نظام تعلیم و تربیت ایجاد کند و 131 راهکار دارد که 11 راهکار به صورت مستقیم مربوط به پژوهش و 25 راهکار به صورت غیرمستقیم به پژوهش مرتبط است و بر چرخش از برنامه درسی آموزش‌محور به پژوهش‌محور تاکید کرده است.

محبی ادامه داد: سه مفهوم بسیار مهم و مترقی در سند تحول وجود دارد که اگر این سه مفهوم محقق شود یک تحول اساسی در کشور رخ می‌دهد و می‌توانیم بگوییم نظام آموزشی ما مترقی و پیشرفته محسوب می‌شود و آن سه مفهوم عبارتند از سازمان پژوهنده، مدرسه پژوهنده و معلم و دانش‌آموز پژوهنده. 

او با اشاره به مدرسه و معلم پژوهنده گفت: در سند تحول دستور کار جدید بیان شده است که شورای عالی آموزش و پرورش و شورای معاونین حتما باید پیوست پژوهشی داشته باشند و برای ایجاد تحول در نظام آموزشی قبل از هرچیز نیاز به مدرسه پژوهنده داریم که حافظه محور نیست و پژوهش محور است و معلم پژوهنده کسی است که سلایق و سواد خود را همواره به روز می‌کند و دانش‌آموز را پرسشگر بار می‌آورد.

محبی افزود: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برای تحقق این امر مهم، سند و نقشه راهبردی را تهیه کرده‌است که در 7 فصل تنظیم شده است و تفاوت جدی با اسناد دیگر که در نظام تعلیم و تربیت وجود دارد، در آن دیده می‌شود و همچنین طراحی الگوی مدرسه در تراز سند تحول با هدف رتبه‌بندی مدارس تا پایان آذر ماه ارائه می‌شود که یکی از ویژگی‌های مدرسه تحولی، پژوهش‌محور بودن آن است.

او اظهار کرد: این سند علاوه بر تحلیل محیط، ضعف‌ها و قوت‌ها، تحلیل ذی‌نفعان را هم اضافه کرده و حتی فراتر از حوزه ملی و بین المللی گام نهاده است که بر اساس این راهبردها، برنامه عملیاتی مشخص و روشن تدوین شده است و در روز ملی پژوهش رونمایی می‌شود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اضافه کرد: علاوه بر تعیین اهداف کلان و عملیاتی و برنامه راهبرد و عملیاتی شفاف و دقیق، یک فصل به ارزیابی، پایش و به‌روزرسانی سند اختصاص داده شده که نرم‌افزاری هم برای آن تهیه شده است.

او ادامه داد: در این سند سه ماموریت کلان برای پژوهشگاه در نظر گرفتیم از جمله توسعه فرهنگ پژوهش ـ مطالعات فوری را هم طراحی کرده‌ایم که حداکثر ظرف سه ماه، خروجی پژوهش در اختیار مدیران قرار می‌گیرد.

او همچنین از استقرار سامانه جامع مدیریت پژوهشی خبر داد و گفت: در این سامانه تمام پروژه‌های صورت گرفته در حوزه تعلیم و تربیت را جمع‌آوری می‌کنیم و یک بانک از پژوهش‌های صورت گرفته خواهیم داشت تا در اختیار همه مدیران و صاحبنظران قرار بگیرد و همچنین به‌زودی 242 اولویت پژوهشی را فراخوان می‌دهیم و در نظر داریم مشکل‌شناسی راهبردی با رویکرد فراکنشی -نه رویکرد کنشی و واکنشی- مبتنی بر آینده اقدام کنیم.

محبی در انتها به برنامه‌های هفته پژوهش اشاره و بیان کرد: در روز ملی پژوهش، مراسمی با حضور دو وزیر آموزش و پرورش و وزیر علوم و تحقیقات و فناوری داریم که از پژوهشگران برتر تقدیر می‌شود. 90 دانش‌آموز، پژوهشگر و فناور برتر از بین بیش از 12 میلیون دانش‌آموز شرکت کننده در جشنواره‌های پژوهشی انتخاب شده؛ همچنین از 53 پژوهش برگزیده، 176 معلم پژوهنده از بین 50 هزار معلم پژوهنده، یک رساله دکتری و یک پایان‌نامه کارشناسی ارشد، 4 پژوهشگر برتر، 3 کمیته پژوهشی برتر و 3 پژوهشسرای برتر از بین 691 پژوهشسرا تقدیر صورت می‌گیرد. 

او افزود: در هفته پژوهش از طریق فضای مجازی با معلمان پژوهنده جلساتی داریم و یک روز را به عنوان روز مدرسه و دانشگاه اختصاص داده‌ایم که دانش‌آموزان به بازدید از دانشگاه‌ها بپردازند و جایگاه و توسعه علم و دانشگاه در کشور پی ببرند. یک روز هم به تعامل با بخش فنی‌وحرفه‌ای اختصاص داشته و بازدید از پژوهشسراها و همچنین روز مدیریت علمی از دیگر برنامه‌های هفته پژوهش است.

محبی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درباره نبود برنامه‌ای جامع برای آموزش سواد رسانه‌ای به دانش‌آموزان مقطع دبستان اظهار کرد: سواد رسانه‌ای مورد توجه نظام آموزشی نبوده است و این یک ضعف محسوب می‌‌شود که باید برای پیوسته بودن برنامه آموزش سواد رسانه‌ای از دبستان تا دبیرستان به طور متصل اقدام جدی کرد.

او بیان کرد: در حال حاضر  درحال برنامه‌ریزی برای چالش‌های تربیتی حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی هستیم و در حال انجام پژوهشی عمیق هستیم که با جمعیت زیادی از معلمان و دانش‌آموزان صحبت کرده و متناسب با آن برنامه آموزشی و تربیتی ارائه خواهیم کرد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها