جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۹
دهستان‌ها را برای توسعه کتابخوانی در اولویت قرار داده‌ایم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی در آیین تجلیل از ارائه‌دهندگان طرح‌های ترویج کتابخوانی روستای «ناجیت بوکان» گفت: توسعه کتابخوانی فقط با ایجاد مکان بزرگ و مجهز میسر نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در آذربایجان‌غربی، مراسم تجلیل از ارائه‌دهندگان طرح‌های ترویج کتابخوانی «ناجیت بوکان» با حضور علیرضا نوروزی، مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی؛ پیروز قادری، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان؛ پرویز اشرافی، رئیس گروه فرهنگی و فرشید مرامی کارشناس خانه کتاب برگزار شد. 

نوروزی، در این مراسم با بیان اینکه «ناچیت» از توابع بخش سیمینه این شهرستان در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب است، گفت: این روستا به‌عنوان یکی از 10  روستای برتر این جشنواره در سطح کشور انتخاب شده است. کسب عنوان روستای دوستدار کتاب عاملی برای رشد و تقویت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در سطح شهرستان و دیگر شهرستان‌های آذربایجان‌غربی است. فعالیت‌های فرهنگی، ایجاد کتابخانه مردمی و توجه اهالی این روستا به امر کتابخوانی از عوامل برگزیده شدن این روستا بوده است.

مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی با بیان اینکه برای حمایت وزارات ارشاد از روستاهای دوستدار کتاب برای هر روستا جوایز قابل توجهی در نظر گرفته‌ شده‌ است، گفت: یکی از این جوایز اهدای کتاب به مبلغ 40 میلیون تومان است که دهه فجر امسال انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه بحث توسعه کتابخوانی فقط با ایجاد مکان بزرگ و مجهز میسر نمی‌شود، گفت: حضور در کنار مردم را در برنامه داریم. اجرای این طرح با اولویت‌بخشی به بخش و دهستان‌ آغاز شده است؛ علاوه براین کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در این زمینه فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

نوروزی، با بیان اینکه جامعه درگیر فشارهای روانی ناشی از شیوع ویروس کرونا و مسائل اقتصادی  است، گفت: باید سعی کنیم حتی در این شرایط بحرانی، نسبت به موضوع کتاب و کتابخوانی و تامین کتاب در سبد خانوار غافل نشویم. چه بسا پرداختن به کتاب و کتابخوانی می‌تواند خیلی از معضلات و مشکلات و آسیب‌ها را کاهش داده و آرامش را ایجاد کند.
 

وی ادامه داد: یکی از عوامل کمک‌رسان برای عبور از بحران‌، علم و آگاهی و دانش است و این علم و آگاهی را با کتاب و کتابخوانی می‌توان به‌دست آورد.

نوروزی نهادینه کردن فرهنگ مطالعه از سوی خانواده‌ها، آموزش و پرورش و ارگان‌های فرهنگی در ایجاد انگیزه و احساس نیاز به کتاب و کتابخوانی و روش‌های مطالعه میان مخاطبان در جامعه را بسیار مهم و موثر دانست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی گفت: تولید متون ادبی و فرهنگی اگر منطبق بر فرهنگ اسلامی و ایرانی و ‌تقویت ارزش‌های دینی و ‌ملی باشد، بدون شک، موجب آشنایی بیش از پیش نسل جوان با گذشته‌ باشکوه ایران و بالندگی فرهنگ امروز خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به نا‌آرامی‌های اخیر گفت: با توجه به اینکه استان آذربایجان‌غربی مهد اقوام و ادیان مختلف است، باید اتحاد، همدلی و انسجام خود را حفظ کرد و اجازه سوء استفاده را ندهیم.
 
باباخان اسکندری، فرماندار شهرستان بوکان نیز در این مراسم  با بیان اینکه متاسفانه در میان دیگر کشورهای دنیا در بحث مطالعه و کتابخوانی ضعیف هستیم، گفت: انسان با کتاب و کتابخوانی می‌تواند رشد و پیشرفت کند و در مقابل تعالی و رشد انسان، کشور نیز پیشرفت خواهد کرد.

وی افزود: شهرستان بوکان شهری فرهنگی و مهد تمدن و علم است. تمام تلاش خود را خواهیم کرد با استفاده از ظرفیت خیّرین طبقه دوم کتابخانه این روستای فرهنگی و فرهنگ‌دوست را تکمیل کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها