سه‌شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱
پوستر دوازدهمین دوره جایزه یوسف رونمایی شد

طی مراسمی در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، پوستر دوازدهمین دوره جایزه یوسف به همراه کتاب «از خرمشهر» که برگرفته از داستان‌های کوتاه دوره پیشین این جایزه بود رونمایی شد.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایرا ن(ایبنا)، مراسم رونمایی از پوستر جایزه یوسف به همراه با اعطای حکم دبیران علمی و اجرایی این رویداد در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس برگزار شد. همچنین در این مراسم کتاب «از خرمشهر» نیز که برگرفته از آثار منتخب دوره پیشین جایزه یوسف بود نیز رونمایی شد.
 
این نشست با حضور برادر فرید الدین موسوی از قربانیان حمله تروریستی شاهچراغ برگزار شد که در زمره شهدای نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است.
 
ثمرات جایزه یوسف
در این مراسم سردار عباس بایرامی، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس به عنوان متولی برپایی رویداد جایزه یوسف گفت: این رویداد حاصل فعالیت شورای علمی سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس است و به کمک این رویداد می‌توان دفاع مقدس را در جان جامعه به خصوص جوانان نهادینه کرد.
 

وی با بیان اینکه ثمرات برگزاری رویداد جایزه یوسف را در ادوار مختلف دیده‌ایم، افزود: در سال 85 که این رویداد برگزار شد 910 اثر به دبیرخانه ارسال شد و در دوره دهم این تعداد به 3 هزار و 446 اثر رسید. البته در دوره یازدهم به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی رویداد جایزه یوسف به خرمشهر اختصاص پیدا کرد برای همین تعداد آثار در آن دوره 561 عنوان بود.
 
توضیحاتی درباره شهید منتسب به جایزه یوسف
وی با توضیحاتی درباره کامبیر ملک شاعران از شهدای نظام جمهوری اسلامی که به نام «یوسف» مشهور بود و این جایزه هم به نام او نام‌گذاری شده است در بخش دیگری از دست اندرکاران این دوره جایزه یوسف تقدیر و تشکر کرد و گفت: امسال نگاه‌مان به این جایزه تحولی است و به سوی موضوعات خاص حرکت کرده‌ایم.
 
سردار بایرامی یکی از حوزه‌هایی که در این دروه از جایزه یوسف می‌توان به آن پرداخت را نگارش اثر درباره زندگی فرید الدین معصومی عنوان کرد که به عنوان یک چهره علمی انقلابی هم شناخته می‌شد.

 
اشاره به سختی‌های برگزاری جایزه یوسف
در ادامه این مراسم احسان عباس‌پور، دبیر علمی دوازدهمین دوره جایزه یوسف با اشاره به اینکه برگزاری این رویداد در ادوار گذشته کار سختی بوده و اینکه تا امروز یازده دوره آن برگزار شده را کار بزرگی توصیف کرد و افزود: جایزه یوسف در بین جوایز ادبی اسمی دارد و خیلی‌ها منتظر هستند تا فراخوان این جایزه اعلام شود تا اثرشان را به دبیرخانه ارسال کنند.
 
وی افزود: امسال افراد دست اندرکار این جایزه همه از جمله صاحب‌نظران هستند و قرار است در ساختار آن تغییر و تحولی ایجاد شود. می‌خواهیم به سمت یک جایزه تخصصی در حوزه داستان کوتاه حرکت کنیم.
 
دبیر علمی این دوره از جایزه یوسف سپس با بیان اینکه ‌وجه تسمیه این رویداد هم زیبایی خاصی دارد. درباره شهیدی که جایزه به نام او منتسب است نیز توضیحاتی داد و به بیان خاطراتی از او پرداخت و درباره نویسندگی‌اش توضیحاتی داد.
 

یادی از قربانیان حادثه تروریستی شاهچراغ
در بخش دیگری از این مراسم برادر سید فرید الدین معصومی از قربانیان حادثه تروریستی شاهچراغ نیز ضمن ابراز خرسندی از حضورش در این مراسم خاطراتی از برادرش تعریف کرد و تاکید کرد که او دغدغه خدمت داشته است.

 
اهمیت نگاه کسانی که جایزه یوسف را ایجاد کردند
حامد صلاحی، مشاور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که خود زمانی از دست اندرکاران جایزه یوسف بود نیز در این مراسم ضمن ابراز ارادت به حمید حسام که باعث شد در کنار دست اندرکاران جایزه یوسف قرار بگیرد گفت: هر فرهنگ و ادبیاتی برای دوام خودش و تعالی آن نیازمند خلاقیت و هنر است. نگاه کسانی که به جایزه یوسف شکل دادند مهم است در چند سالی که در آن حضور داشتم دیدم چه ایده‌هایی باعث ارتقای آن شده است.
 
جایزه یوسف در دوره نوجوانی
در پایان این مراسم علی اصغر جعفری، معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز با گرامی داشت یاد شهدا و روز نیروی دریایی در این نشست گفت: قصه و داستان یک گونه رایج ادبی است که قدمت طولانی دارد و فصل مشترک اقوام، ادیان و ملل است.
 

وی افزود: سبک زندگی ما با قصه آمیخته است و از حوزه قصه غفلت شده و باید برای آن فکری کرد و رسانه‌ها در مورد آن فعالیت کنند. داستان کارکرد بیان مفاهیم عرفانی، اخلاقی و فلسفی دارد و ظرفیت بالایی در انتقال فرهنگ و تعمیق باورها دارد.
 
وی سپس گفت: دمیدن روحیه ظلم ستیزی، عدالت و شجاعت در بستر قصه شکل می‌‌گیرد و صنعت سینما بن مایه‌اش قصه است. باید از ظرفیت‌ قصه‌های دفاع مقدس استفاده شود؛ داستان‌های دفاع مقدس به تعبیر من چشیدنی هستند و برگرفته از حیات طیبه شهداست.
 
معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه ما از داشته‌های‌مان بهره نگرفته‌ایم توجه به حوزه داستان به خصوص داستان کوتاه را یک ضرورت و تکلیف دانست و تاکید کرد که به این موضوع نباید نگاه ادواری داشت.
 
جعفری خاطر نشان کرد:‌ جایزه یوسف یکی از گام‌های مهم بنیادی بوده و دوستانی که آن را یجاد کردند خوش قریحه بوند و بعدی‌ها که ادامه دادند نیز کار سختی را دنبال کرده‌اند.
 
وی ادامه داد: معتقدم جایزه یوسف دوره نونهالی را پشت سر گذاشته و وارد دوران نوجوانی شده است. دوره نوجوانی دوران شور، ذحال و اثر بخشی و تحول آفرینی و احساس خود باوری است. اینکه بخش استانی جایزه یوسف هم امسال در حال راه اندازی است یک اتفاق بزرگ است.
 
وی تاکید کرد: باید بخشی از کارها با قوت بیشتری دنبال شود و معرفی نویسندگان نوجوان و نوقلمان باید دنبال شود و این جریان ادامه پیدا کند.
 
جعفری به دست اندرکاران این رویداد تاکید کرد که آموزش نوقلمان را با جدیت دنبال کنند.
 

رونمایی از پوستر دوره دوازدهم جایزه یوسف
در پایان این مراسم از پوستر دوازدهمین دوره جایزه یوسف با شعار «جهاد تبیین» رونمایی شد و همراه با آن کتاب «از خرمشهر» نیز که برگرفته از آثار و مقالات دوره پیشین این جایزه است در معرض دید عموم شرکت کنندگان در این مراسم قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها