سه‌شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷
کوشیدم علیه باخبری بنویسم

برنامه پاتوق کتاب فرهنگسرای خاوران روز یکشنبه (6 آذرماه) با حضور تیمور آقامحمدی و داستان‌نویسان و علاقه‌مندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ این برنامه که به همت کانون ادبی واژه برپا شده بود به بررسی رمان «همه» نوشته تیمور آقامحمدی اختصاص داشت. اعضای کانون ادبی و علاقه‌مندان نظرات خود را در باب این کتاب مطرح کردند و سؤالاتی از نویسنده پرسیدند.

گذشته ما را رها نمی‌کند
تیمور آقامحمدی در پاسخ به این پرسش که چرا گذشته این‌قدر در رمان مهم است، گفت: ما اتفاقات خوب گذشته را به‌سادگی فراموش می‌کنیم، اما این رخدادهای ناگوار است که ما را رها نمی‌کند. گذشته همیشه با ماست و خوشا آن‌که از گذشته‌اش عبور کرده و رو به آینده دارد. آیدین، قهرمان داستان در نقطه‌ای از زندگی خود می‌ایستد و می‌کوشد تا تکلیف مسائل زندگی‌اش را مشخص کند. فکر می‌کند بدون حل آن‌ها نمی‌تواند پیش برود در صورتی که در آخر متوجه می‌شود که مسأله اصلی حل معماهای زندگی نیست بلکه آمادگی برای تحمل بار حقیقت بسی مهم‌تر است.

نویسنده رمان «همه» در باب چرایی تعدد ماجراهای داستانی این‌گونه توضیح داد: درون‌مایه (تم) بسان یک ریل است و فقط ماجراهایی می‌تواند سوار واگن آن شود که یا ربطی تماتیک دارد یا دارای یک رابطه دوسویه تأثیر و تأثر است. وقایع اگر بر هم اثر نگذارد و در ماجرای اصلی ادغام نشود به جزایر از هم گسیخته‌ای بدل خواهد شد که هم را کامل نخواهد کرد. تلاشم بر آن بوده که چیزی سوار این ریل نکنم مگر این دو خصوصیت را داشته باشد.

 

علیه باخبری نوشتم
آقامحمدی درباره پایان‌بندی کتاب گفت: آیدین مثل پدر و پدرخانم خود رفتار نمی‌کند؛ او نمی‌گریزد بلکه از حل معما دست می‌کشد. آیدین تا یک قدمی کشف راز می‌رود اما ناگهان همه‌چیز را رها می‌کند. این شخصیت پرسشی مهم از گذشته خانوادگی‌اش دارد که بر زندگی‌اش سایه انداخته و گریبانش را گرفته، همان مشکل را در اکنون خود نیز می‌بیند؛ پس می‌رود تا با حل آن‌ها به آرامش برسد ولی زندگی بی‌رحم‌تر از آن است که فکر می‌کند. باور دارم که گاهی حقیقت بسی ترسناک است و آگاهی از آن می‌تواند بنیان‌کن باشد. در رمان فراوان به این امر نگریسته‌ام و در نهایت کوشیده‌ام علیه باخبری بنویسم. آیدین در پایان کتاب از چیزی نمی‌گریزد بلکه با خود می‌اندیشد آیا توان حمل بار حقیقت را دارد؟ آیا می‌تواند تاوان این آگاهی را بدهد؟

توجه به روایت ایرانی
نویسنده رمان «رونی یک پیانو قورت داده» توضیحاتی نیز در خصوص پیرنگ رمان «همه» داد: می‌پذیرم مشکلی که در ماجرای معدن رخ می‌دهد با هیچ منطق علمی‌ای قابل شرح نیست؛ اما آیا تمام وقایع هستی را می‌توان با عیار منطق و علم سنجید؟ اگر این‌طور است پس این‌همه مسائل حل ناشده و ناسازگار با معیارهای ما از کجا آمده؟ گو این‌که من قائل به مهندسی رمان هستم و برای تمام معلول‌های داستانی‌ام علت یا عللی درنظر می‌گیرم ولو علتی که فقط با خِرَد داستانی هماهنگ باشد. در طراحی و گسترش پلات (پیرنگ) رمان نگاهی به روایت‌های ایرانی داشته‌ام که مختص اقلیم ماست.
 
رمان «همه» نوشته تیمور آقامحمدی در 160 صفحه با قیمت 40 هزار تومان توسط انتشارات شهرستان ادب و در گروه کتاب‌های مدرسه رمان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها