دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
فرهنگ پایداری به یکپارچگی کشور و بقای آن کمک می‌کند

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مراسم رونمایی از پوستر دهمین کنگره ملی ادبیات پایداری و مقاومت از فاصله گرفتن جوانان نسبت به فرهنگ پایداری و مقاومت ابراز نگرانی کرد و راه حل آن را تلاش دانشگاهیان در قالب چنین کنگره‌هایی برای گسترش فرهنگ پایداری عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین رونمایی از پوستر «دهمین کنگره ملی ادبیات پایداری و مقاومت» به همراه اعطای احکام مسئولان این کنگره در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس برگزار شد.

در این مراسم سردار سرتیپ نبی سهرابی، جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به همراه سردار عباس بایرامی، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، حسین اکبری فرد، رئیس دانشگاه باهنر کرمان و جمعی از چهره‌های فرهنگی و مسئولان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس حضور داشتند.

در بخش ابتدایی این مراسم سردار عباس بایرامی، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس ضمن گرامیداشت یاد شهدا به ویژه شهدای نیروی دریایی و تبریک این روز و هفته بسیج به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این سازمان در حیطه کنگره ملی ادبیات پایداری و مقاومت پرداخت.


25 دانشگاه فعال در گرایش دانشگاهی ادبیات پایداری
سردار بایرامی با بیان اینکه 42 دانشگاه در کشور وجود دارد که رشته ادبیات و پایداری در آن تدریس می‌شود گفت: کمتر از 25 دانشگاه با وجود این رشته فعالیت دارند. عمده مسائل هم به تامین منابع برای این رشته و بازار کار مربوط می‌شود. در این خصوص نیاز به منابعی از مبانی شعر و داستان مقاومت و انقلاب نیاز است. همچنین آثار تاریخی حوزه انقلاب و مقاومت را احتیاج داریم که در این خصوص با اندیشکده پایداری و دکتر سنگری تعاملاتی برقرار کردیم و مواردی از این منابع را ارسال کرده‌ایم.

وی افزود: از سال 84 که کنگره ادبیات پایداری در کرمان برگزار شد تلاش کردیم این حرکت قوام پیدا کند و انگیزه در پژوهشگران برای فعالیت در این حوزه آغاز شده و برای پژوهشگران این حوزه در وزارت علوم نیز امتیازاتی مدنظر قرار گرفته است.

سردار بایرامی با قدردانی از زحمات برگزار کنندگان کنگره دوره نهم ادبیات پایداری و مقاومت در استان چهار محال و بختیاری یکی از اتفاقات مهم در این دوره را ایجاد و حفظ دبیرخانه دائمی کنگره در دانشگاه باهنر کرمان عنوان کرد.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با اشاره به حضور سردار قاسم سلیمانی در دوره‌های مختلف این کنگره به بیان خاطره‌ای از وی پرداخت و گفت: سردار سلیمانی سه بار به این کنگره سر زد و به ما گفت مانایی جنگ به کمک دانشگاه امکان پذیر است.


کارکرد مهم کنگره پایداری و مقاومت
در بخش دیگری حسین اکبری منفرد، رئیس دانشگاه باهنر کرمان نیز کنگره ملی ادبیات پایداری و مقاومت را با عظمت توصیف کرد و در ادامه گفت: در کنگره‌ها صاحبنظران یک حوزه، ایده و نظریه دورهم جمع می‌‌شوند –و با تبادل نظر- بین‌شان همدلی و وفاق ایجاد می‌شود.

وی افزود: در همایش‌ها و کنگره‌ها افرادی که عمری را وقت گذاشته‌اند برای کار علمی یکجا جمع می‌شوند و این حضور در ارزشی بالاتر از نوشتن یکسری مقالات و چاپ آن در ژورنال‌ها دارد.

اکبری منفرد سپس با بیان اینکه کنگره ملی ادبیات پایداری و مقاومت جنبه ارزشی دارد، رسالت آن حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس عنوان کرد و گفت:‌ در این کنگره دانشگاهیانی که در ادبیات پایداری فعالیت می‌کنند حضور دارند؛ این کنگره از دل 8 هزار شهید استان کرمان و سیستان و بلوچستان به وجود آمده و برپایی آن نشانه ارزش و اهمیت آن است.

وی از تجربه خوب دانشگاه باهنر کرمان در برپایی هشت دوره کنگره ادبیات پایداری و مقاومت صحبت کرد و اظهار داشت: تلاش می‌کنیم میزبان خوبی در این دوره باشیم و زیارت سردار سلیمانی در کرمان هم یک فرصت است در کنار این کنگره؛ دانشکده ادبیات و دو پژوهشکده ایران و اسلام و حاج قاسم نیز از جمله جاهایی است که می‌توانیم دستاوردهای کنگره را در آن ارائه کنیم.

رئیس دانشگاه باهنر کرمان تاکید کرد: این کنگره پایه عملی ایجاد می‌کند و دانشجویان می‌توانند از پایه‌های علمی آن استفاده کنند.

وی در پایان افزود: کسانی به جنگ رفتند و حق مطلب را –برای کشور- خوب ادا کردند، امیدواریم ما هم بتوانیم حق مطلب را درباره آنها ادا کنیم. امیدوار هم هستیم صاحبنظران در اسفندماه امسال بتوانند خوب از دستاوردهای کنگره استفاده کنند.


سه تلاش بنیاد حفظ آثار کرمان
احمد امیری خراسانی، دبیر علمی هشت دوره پیشین کنگره ادبیات پایداری و مقاومت که در دوره دهم نیز همین سمت را برعهده دارد نیز در ارتباطی ویدئو کنفرانسی با این مراسم ضمن تاکید بر اینکه برپایی این کنگره از محصولات فعالیت‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کرمان است گفت: از سال 83 انجمن دفاع مقدس در بنیاد حفظ آثار کرمان شکل گرفت و سه کار مانا از دل آن ایجاد شد. اولی مصوب کردن برگزاری کنگره بود. دومی راه اندازی گرایش ادبیات پایداری در دانشگاه‌ بود و سومین آن راه اندازی نشریه علمی ادبیات پایداری که کاری منحصر به فرد است.

وی با بیان اینکه ایجاد گرایش ادبیات پایداری در دانشگاه باهنر کرمان به عنوان اولین دانشگاه کشور انجام شد گفت: امروز در 40 دانشگاه و موسسه آموزش عالی این گرایش وجود دارد و این گرایش دانشگاهی ریشه دار شده است. تلاش هم می‌کنیم تا مقطع دکترای آن را در دانشگاه باهنر کرمان ایجاد کنیم.

وی یکی از مشکلات فارغ التحصیلان این رشته جذب در بازار کار عنوان کرد و از نهادهای مسئول خواست تا در این زمینه تلاش کنند.

در ادامه امیری خراسانی با اشاره به افتخار آمیز بودن فراز و فرودهای تاریخ ایران و مقاومت ملت، دفاع مقدس را زیباترین جلوه پایداری برای اسلام توصیف کرد و گفت: چگونگی رشادت‌ها و فعالیت‌ها در دفاع مقدس به زبان شعر، خاطره، داستان، زندگی نامه و آثار هنری درآمده است و حیف است چنین آثاری ارائه نشوند و برهمین اساس کنگره ملی ادبیات پایداری و مقاومت شکل گرفت.

وی با بیان خاطره‌ای از حضور سردار سلیمانی در اولین کنگره ادبیات پایداری و مقاومت در کرمان گفت:‌ ایشان تاکید داشتند با برگزاری این کنگره کار دانشگاهیان تازه شروع شده و باید ادامه پیدا کند.

هنوز کنگره پایداری و مقاومت بین المللی نشده است!
دبیر علمی دهمین دوره کنگره ملی ادبیات پایداری و مقاومت با بیان اینکه از ابتدا هدف‌گذاری کردیم که این کنگره در دوره اول در کرمان برگزار شود و در دوره دوم به شکل منطقه‌ای درآید و در دور سوم به بعد جنبه بین المللی پیدا کند از مشکلات پیش آمده در این سال‌ها صحبت کرد و اینکه تاکنون نتوانستند این رویداد را از حالت ملی فراتر ببرند.

وی افزود: امسال قرار است دبیرخانه دائمی کنگره ملی ادبیات پایداری و مقاومت در دانشگاه باهنر کرمان مستقر شود و در نظر داریم کنگره به صورت دوسالانه برگزار شود و در لا به لای هر سال نیز دانشگاه‌های دیگر کمک کنند.

امیری خراسانی پیام این کنگره را پیام آگاهی برای همه نسل‌ها –به ویژه جوانان- توصیف کرد که کمی با گذشته فاصله گرفته‌اند.


برگزاری اختتامیه کنگره در 10 اسفند
در بخش دیگری از این مراسم سرهنگ محمود مهدوی، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کرمان که در این دوره به عنوان دبیر اجرایی فعالیت خواهد کرد، ضمن گرامیداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی درباره ایده راه‌اندازی کنگره از سال 83 توضیحاتی داد و گفت:‌ این کنگره هر دوسال برگزار می‌شود. در سال جاری نیز فراخوان‌ها ارسال می‌شوند و دریافت مقالات تا 15 بهمن ادامه خواهد داشت.

وی افزود: بعد از این مهلت نیز آثار داوری می‌شوند و اجرای کنگره در 10 اسفند ماه سال جاری خواهد بود. دبیرخانه دائمی نیز در دانشگاه باهنر شکل گرفته و با توجه به صحبت‌های رهبری انقلاب موضوع «جهاد تبیین» در این دوره از کنگره مطرح است.

در پایان وی توضیحاتی درباره چاپ 9 جلد کتاب از مقالات منتخب دوره‌های پیشین کنگره ادبیات پایداری و مقاومت داد.


سردار سهرابی: جوانان از فرهنگ پایداری فاصله گرفته‌اند!
امیر سرتیپ نبی سهرابی، جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ضمن ابلاغ سلام و پیام رئیس بنیاد به حاضران در این نشست، راه‌اندازی دبیرخانه دائمی این رویداد در شهر کرمان را که در آنجا سردار سلیمانی دفن هستند را مایه برکت دانست و گفت: سردار سلیمانی در زمان حیاتش به این کنگره نگاه مانایی مقاومت داشت.  

وی خطاب به برگزار کنندگان این کنگره در کرمان با بیان اینکه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس حامی شماست به طرح چند سوال از دست اندرکاران این رویداد پرداخت و گفت: فکر کنید به اینکه چرا کنگره ملی ادبیات پایداری را برگزار می‌کنیم. چگونه می‌توان مقاومت و پایداری را به فرهنگ تبدیل کرد و چرا کشور به مقاومت نیاز دارد.

وی افزود: از نگاه تهدید محور، کشور در معرض تهدیدهای زیادی قرار دارد و به فرهنگ مقاومت و پایداری نیاز داریم. این –فرهنگ- به بازدارندگی نظامی کشور کمک می‌کند. برگزاری این کنگره هم از این دیدگاه باید دنبال شود.

سردار سهرابی همچنین گفت: فرهنگ پایداری به یکپارچگی کشور و بقای آن کمک می‌کند؛ همان‌طور که در جنگ همه دشمنان پشت صدام بودند و او می‌خواست نظام جمهوری اسلامی را ساقط کند و کشور را تجزیه کند و اگر نشد خوزستان را از ایران بگیرد، اما با حضور رزمندگان نتوانست به چنین اهدافی برسد.

وی افزود: به فرمایش سردار سلیمانی امروز ایجاد این فرهنگ کار دانشگاه است و باید این مقاومت و پایداری را به یک فرهنگ تبدیل کنیم. برگزاری این کنگره هم برای دانشگاه کرمان یک ارزش افزوده است و باید از طریق آن ببینیم فرهنگ پایداری ملی چگونه شکل می‌گیرد.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به یکسری از تهدیدات همسایگان ایران همچون تهدیدهای آبی، خاکی و گازی و... تاکید کرد: مانا شدن فرهنگ پایداری برای کشور مهم است و شروع آن از دفاع مقدس است.

وی افزود:‌ باید این فرهنگ را به شکل مانا و کاربردی درآوریم. امروز آنچه در منطقه هم می‌گذرد برگرفته از همین فرهنگ دفاع مقدس است. محور مقاومت شاخ و برگ دفاع مقدس ماست.

در بخش پایانی سردار سهرابی تاکید کرد: برای امنیت سازی نیاز به فرهنگ –پایداری- است و امروز قشر جوان کمی با آن فاصله گرفته و این کار دانشگاه است که فرهنگ سازی کند.


رونمایی از پوستر کنگره ملی ادبیات پایداری و مقاومت
در خاتمه این نشست از پوستر دهمین دوره کنگره ادبیات پایداری و مقاومت رونمایی شد و از سوی سرداران سهرابی و بایرامی احکام دبیران اجرایی و علمی و مدیر اجرایی این کنگره با امضای سردار کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اهدا شد.

به این ترتیب احمد امیری خراسانی به عنوان دبیر علمی، سرهنگ محمود مهدوی به عنوان دبیر اجرایی و سرهنگ محمد کرمی به عنوان مدیر اجرایی دهمین دوره کنگره ملی ادبیات پایداری و دفاع مقدس معرفی شدند.  

همچنین سردار بایرامی در این بخش ضمن تاکید بر متنوع شدن محورهای این دوره از کنگره ادبیات پایداری و مقاومت از نمایه شدن مقالات پذیرفته شده در این کنگره در پایگاه استنادی جهان اسلام خبر داد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها