دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
وزارت فرهنگ مرجع صدور مجوز واردات دستگاه‌های چاپ شد

یاسراحمد‌وند در آیین بزرگداشت اهالی صنعت چاپ استان تهران از صدور مجوز واردات دستگاه‌‌های چاپ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: ارتقاء صنعت چاپ وظیفه قانونی و ذاتی وزارت فرهنگ و ارشاد است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)؛ دومین آیین بزرگداشت اهالی صنعت چاپ استان تهران با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 6 آذرماه در ساختمان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد.

احمدوند گفت: آنچه می‌تواند صنعت چاپ را ارتقاء دهد، رشد اقتصادی در کشور است. چاپ یک صنعت تکمیلی برای صنایع دیگر محسوب می‌شود. دهه ۹۰ با متوسط رشد اقتصادی کمتر از یک درصد کشور اداره شد. با وجود مشکلاتی نظیر فرسودگی ماشین‌آلات و نوسازی آن‌ها صنعت چاپ هم رشد قابل توجهی نمی‌کند. شاخص‌های اقتصادی کشور شرایط بهتری را در آینده نشان می‌دهد؛ نمی‌گویم در این دولت معجزه‌ای رخ خواهد داد، دولت، خدمتگزار مردم است و مردم هم کنار دولت تلاش می‌کنند شرایط بهتری داشته باشند. اگرچه از شرایط نامطلوب باید به شرایط مطلوب برسیم. به هر حال تغییر در حوزه اقتصاد باید تغییری مستمر باشد تا به نتیجه برسد.

وی افزود: آمارها رشد بیش از 3 درصد و در برخی رشته‌ها بیش از 5 درصد را نشان می‌دهد. اگرچه رشد 8 درصد، رشد مطلوبی است امیدوارم سال آینده به این میزان رشد برسیم؛ البته بخشی از آن هم باید با آزادسازی سرمایه‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور اتفاق بیفتد.

احمدوند ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد به حوزه چاپ مانند یک فرزند ناخواسته نگاه نمی‌کند و با‌ تمام وجود به خدمتگزاری برای رشد حوزه چاپ علاقه‌مند است، برخی نشانه‌های آن هم کمک‌هایی است در زمینه بیمه و مصوبه ماده1 مربوط به واردات دستگاه‌های چاپ و صنایع وابسته صحافی و بسته‌بندی است. از این به بعد این دستگاه‌ها با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد کشور می‌شوند و تعرفه آن هم طبق تعرفه اعلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود. ارتقاء صنعت چاپ وظیفه قانونی و ذاتی وزارت فرهنگ و ارشاد است.

وی با اشاره به ضرورت بهره‌مندی صنعت چاپ از تسهیلات تبصره 18 گفت: صنعت چاپ از محل تبصره 18 در این چند سال اخیر بی‌بهره بوده است و طبق بررسی که انجام دادم سال گذشته عددی از تسهیلات و تبصره 18 برای چاپخانه‌ها به بانک عامل معرفی نشده بود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در جلسه‌ای که چند روز گذشته داشتیم از باقی‌مانده تبصره ۱۸ سال 1400 عدد کمی باقی مانده، از تبصره 18 سال 1401 قرار است 1360 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگیرد؛ اگر دریافت شود می‌توانیم برای واحدهای چاپی تسهیلات در نظر بگیریم؛ همچنین برای سامانه تحفه، کارا و برخی مشاغل حوزه چاپ نیز امکان بهره‌مندی از تسهیلات با نرخ ارزان وجود دارد.

احمدوند درباره قوانین حوزه چاپ که گاهی مانع فعالیت‌های این صنعت می‌شود گفت: بر تنقیح قوانین به نفع تسهیل فعالیت در حوزه چاپ تاکید شد؛ متاسفانه برخی از قوانین متناسب با شرایط امروز نیست، در این شرایط قانونی که به کسب و کار کمک نمی‌کند باید تغییر کند یا اصلاح شود که در دستور کار است.

وی افزود: شورای راهبری صنعت چاپ تشکیل شده که بزرگان صنعت چاپ در این شورا حضور دارند؛ در خدمت ایشان هستیم تا موانع حوزه چاپ برطرف شود. آموزش، نکته مهمی است. بدنه فعال در حوزه چاپ، آموزش تجربی دیده‌اند و در شرایط گرانی ماشین‌الات و مواد اولیه به‌طور طبیعی هزینه دانش‌اندوزی بالاست و لازم است افراد آموزش‌های لازم را ببینند و بعد جذب شوند. در این زمینه هم تلاش‌های خوبی صورت می‌گیرد، هم حمایت می‌کنیم و آنچه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برمی‌آید دریغ نمی‌کنیم.
 

              
در ادامه این آیین احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران  گفت: صنعت چاپ، صنعت بزرگی است. امروز برگزاری این مراسم را به فال نیک می‌گیریم که این نشان‌دهنده چیزی جز بزرگی این صنعت نیست و امیدواریم سال آینده این آیین را کنار هم در یازدهم شهریور، روزی که به نام صنعت چاپ است برگزار کنیم؛ چراکه برگزاری هر مراسمی در روز خودش می‌تواند پویاتر باشد و خواسته‌ فعالان این صنعت را به گوش مسئولان برسد. از هیات‌مدیره اتحادیه که گام‌های بلندی برداشتند تشکر می‌کنم. اگر تحریم‌های کنونی نبود اقدامات قابل توجهی برای ثبت در تاریخ انجام می‌شد.

وی درباره عملکرد اتحادیه بیان کرد: در دو سال گذشته، هیات مدیره صنعت چاپ تصمیم گرفت در روز خودش آیین بزرگداشت را برگزار کند که البته نخستین سالی که برگزار کردیم همچنان در شرایط کرونا بودیم و امسال هم با حضور هیات مدیره از این همدلی و عشق و حضور پررنگ شرمنده شد. همه مراسم این صنف با حضور عزیزانی که در این صنف عاشقانه کار می‌کنند برگزار می‌شود؛‌بنابراین اتاق فکری تشکیل شد و نخستین‌بار در هتل استقلال و نمایشگاه بین‌المللی کلاس آموزشی چاپ افست را برگزار کردیم.

ابوالحسنی با اشاره به مساله تعرفه در صنعت چاپ ادامه داد: درباره مساله تعرفه باید بگویم که متاسفانه هرکس در این کشور بخواهد کار کوچکی انجام دهد، پیش از آنکه به کیفیت و بازار فکر کند، تعرفه را بالا می‌برد؛ بنابراین با کمک دوستان، اعمال چند تعرفه اصلاح شد، طرفدار صد‌درصد تولیدکنندگان هستیم و باید تلاش کنیم بازار رقابت باقی بماند؛ چراکه رقابت از مولفه‌های پیشرفت است.
 
بیش از 24 هزار مجوز در حوزه چاپ صادر شده است
محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل وزارت فرهنگ استان تهران در این مراسم گفت: چاپ، صنعتی است که اگر چرخش خوب بچرخد صنایع دیگر می‌توانند به رونق امید‌وار باشند. اگر این صنعت کار خود را خوب انجام ندهد، سایر صنایع هم با چالش مواجه می‌شوند.

وی افزود: در استان تهران به‌واسطه گستردگی جمعیت و زمینه‌های ویژه که در حوزه صنایع فرهنگی و عرصه‌های فرهنگ، هنر و رسانه داریم، بیش از 20 هزار مجوز را صادر کردیم اگر بخواهیم مجوز ناشران و مولفان را هم حساب کنیم در آن صورت 24 هزار و 500 مجوز خواهد بود. با این تعداد بالا به‌طور طبیعی، امکان سر زدن به همه مجموعه‌ها نبود. امسال توانستیم به 1500 چاپخانه سر بزنیم. گاهی برخی از دوستان می‌گفتند، 25 سال است مجوز فرهنگ و ارشاد داریم و نخستین‌بار است کسانی که از وزارت ارشاد به چاپخانه آن‌ها سرکشی می‌کنند. به بیش از ۴ هزار نفر از کسانی که مجوز چاپ افست دارند سر زدیم و باید بگویم که چقدر اهالی این صنعت همراه و همدل هستند.


              

خراسانی‌زاده با اشاره به تسهیل کسب مجوز چاپ حوزه دیجیتال گفت: باید شرایطی فراهم کنیم که مجموعه‌های چاپ حوزه دیجیتال هم بتوانند از ظرفیت مجوزهای قانونی استفاده کنند. تاکنون این شرایط فراهم نبود و بسیار خوشحالم در این دولت مردمی و عدالت‌محور این اتفاق می‌افتد.

وی افزود: متاسفانه تا پیش از این به دلیل اینکه حداقل متراژ برای صدور مجوزهای قانونی 12 متر بود، شرایط برای صدور مجوزهای قانونی برای چاپ دیجیتال مهیا نبود اما امسال با پیگیری هایی که انجام شد، شاهد اصلاحیه در برخی از دستورالعمل‌ها هستیم و می‌توانیم این نوید را بدهیم که به زودی شرایط کسب مجوز در حوزه‌های دیگر نیز برقرار خواهد شد.

مدیر کل وزارت فرهنگ استان تهران ادامه داد: عجیب است با وجود قوانین سختگیرانه برای صیانت از محتوا حتی امکان جابجایی دستگاه های چاپ امکان ندارد، اما در این بازدیدها متوجه شدیم برخی چاپخانه‌ها در طول زمان تغییر کاربری داده‌اند یا آن پلاک دیگر وجود ندارد، ولی اکنون اطلاعاتمان به روز است و تا پایان سال تکمیل خواهد شد. امیدواریم این اتفاق با کمک اتحادیه رقم بخورد و خود اتحادیه در این کار به ما کمک کند.
 
ابتدا تعامل و گفت‌وگو را بین خودمان برقرار کنیم
در بخش دیگری از این مراسم، جلال ذکایی، نایب رئیس اتحادیه کلیشه و لیتوگراف گفت: امروز در فضای مجازی و رسانه و جامعه صحبت از گفت‌وگو است اما اگر در خانه خودمان شرایط گفت‌وگو را فراهم کنیم نمی‌توانیم در جامعه هم به شرایط گفت‌وگو دست پیدا کنیم. ما خانواده چاپ هستیم، برخی از ما با رأی خودمان رئیس شده و برخی در سمت‌های دولتی به این خانواده کمک می‌کنند. اگر ما نتوانیم این تعامل و گفت‌وگو را بین خودمان برقرار کنیم و به یک ادبیات مشترک برسیم در جامعه هم پیشرفتی نخواهیم کرد.

            

وی افزود: متاسفانه به دلیل نبود فرهنگ گفت‌وگو هر چه فریاد داریم سر دولت می‌کشیم و از آن طرف هم بسیاری از نقصان‌ها را گردن بخش خصوص می‌اندازیم. در طول این دو ماه اخیر دو دستاورد داشتیم که یکی از آنها دغدغه جدی اهالی چاپ دیجیتال و لیتوگرافی بود که با گفت‌وگو حل شد. البته حمایت وزارت ارشاد در این راه به ما کمک کردند و توانستیم مصوبه مربوط به معافیت واحدهای چاپ دیجیتال را از بیمه تامین اجتماعی گرفتیم ، چیزی که نزدیک به 15 سال تبدیل به معضل شده بود؛ این کار تنها با مکاتبه و استناد به اسناد بالادستی انجام شد. همچنین تسهیل شرایط کسب مجوز چاپ دجیتال نیز در حال پیگیری است تا دستورالعمل‌های مربوط به آن اصلاح شود. این موضوع برای کل کشور اجرا خواهد شد.
 
وی ادامه داد: تا پایان امسال مدرسه مجازی چاپ را با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی خواهیم کرد و برای اولین بار در این زمینه آموزشگاه آنلاین به راه می‌افتد و حتی این شرایط می توانیم فراهم کنیم که آموزش‌های خارج از کشور نیز داشته باشیم. همچنین با طراحی و نصب نرم افزار CRM اولین اتحادیه بدون کاغذ خواهیم بود  و تمام فرآیند عضوگیری و صدور مجوز و... از طریق این شبکه گسترده انجام خواهیم داد و بدین ترتیب خود را برای چند هزار چاپخانه دیجیتال که به ما می‌پیوندند، آماده می‌کنیم.


                 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها