یکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
جمع‌آوری آمار و اطلاعات و آموزش نیروی حرفه‌ای در صنعت چاپ یک ضرورت است

کارشناسان در میزگرد تخصصی «فناوری چاپ در ایران و جهان» با تاکید بر لزوم جمع‌آوری آمار و اطلاعات در صنعت چاپ، تمرکز برمواردی چون استفاده از هوش مصنوعی در صنعت چاپ، لزوم حمایت از تولیدکنندگان ماشین‌آلات و لزوم آموزش نیرو‌های انسانی متخصص و حرفه‌ای را ضروری دانستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) میزگرد تخصصی «فناوری چاپ در ایران و جهان» شنبه (۵ آذرماه) با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایرج قره داغی، معاون دفتر چاپ و نشر، امیرحسین قاسمی، مدرس و فعال حوزه چاپ دیجیتال، محمد مهدی‌زاده، فعال حوزه نرم‌افزارهای چاپ، هومن محمدی کارآفرین و فعال حوزه چاپ و جمعی از فعالان و کارشناسان حوزه چاپ برگزار شد.
 
احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی عنوان کرد: استمرار جلسات و گفت‌وگو درباره مسائل و مشکلات صنعت چاپ برای همه برکاتی به همراه دارد و موجب می‌شود صنعت چاپ به سمت پیشرفت و ارتقاء حرکت کند همچنین از نظرات صاحب نظران استفاده شود‌‌.
 
وی ادامه داد: در دفتر چاپ و معاونت فرهنگی با انگیزه در این مسیر حضور داریم و امیدواریم بتوانیم برخی مشکلات در این حوزه را به مرور مرتفع کنیم. می‌توانیم با نگاهی به ظرفیت کشور، منابع و امکانات موجود به بخشی از راهی که برای ارتقاء در صنعت چاپ پیش‌بینی کرده‌ایم دست پیدا کنیم.
 
در بخش دیگر این میزگرد، ایرج قره داغی، معاون دفتر چاپ و نشر نیز در سخنانی، عنوان کرد: حدود 20 هزار واحد چاپی در کشور وجود دارد که زمینه اشتغال یکصد هزار نفر نیروی کار به صورت مستقیم در آن شاغل هستند که این آمار نشان‌دهنده گستردگی این صنعت است. در کنار برنامه‌ریزی برای صنعت چاپ، به دانش روز نیز نیاز داریم، زیرا اگر دانش موجود در این صنعت منتقل نشود مشخص نیست چه آینده‌ای دارد و فعالان صنعت باید به آن دقت کنند.
 
             

به‌دنبال راهکاری عملیاتی در چاپ دیجیتال
قاسمی، مدرس و فعال حوزه چاپ دیجیتال نیز به‌عنوان دیگر سخنران این میزگرد، گفت: چاپ تکنولوژی رسانه‌ای است که محصول پایدارتری نسبت به رادیو، تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی دارد، به‌عنوان تولیدکننده مرجعی شناخته می‌شود و در همین مسیر رو به جلو حرکت می‌کند. در میان رسته‌های مختلف چاپی، دیجیتال بیشتری نسبت به سایر رسته‌ها تفاوت و رشد بیشتری دارد و نشان دهنده تغییرات تکنولوژیک در صنعت چاپ است.
 
وی با بیان اینکه چاپ دیجیتال سرعت و دقت، همچنین کنترل را در حوزه چاپ بالا برد، افزود: چاپ دیجیتال آغاز خوبی در ایران داشت، اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه 80 وضعیت چاپ دیجیتال در کشور همچنین نصب ماشین‌آلات به‌روز در آن بسیار خوب بود، به گونه‌ای که حرف اول را در منطقه می‌زد، اما به دلیل تحریم و نوسانات نرخ ارز وضعیت چاپ دیجیتال در کشور روند نزولی پیدا کرد.‌
 
مدرس و فعال حوزه چاپ دیجیتال تاکید کرد:‌ در این زمینه سرمایه‌گذاری به سمت ماشین‌های چینی رفت و سرمایه‌گذاران سعی کردند از تجربه زیسته سرمایه‌گذاران قبلی استفاده کنند و بیشتر به سمت حوزه چاپ دیجیتال ورقی و رولی رفتند.‌
 
قاسمی با بیان اینکه در حوزه چاپ دیجیتال ۱۰۰ درصد ماشین‌آلات وارداتی است، گفت: طی سال‌های اخیر بسیاری از کشورهای سازنده، فروش ماشین به ایران را تحریم کردند و واردات در این حوزه تقریباً غیرممکن و سخت شد، این در حالی است که ماشین‌های چاپ دیجیتال باید هر دو سال به‌روز شده و هرپنج سال ماشین جدید جایگزین دستگاه قبلی شود، اما این کار از نظر سرمایه برای همکاران توجیه‌پذیر نبوده و نیست.
 
وی با اشاره به وضعیت فعالان حوزه چاپ دیجیتال طی یک‌دهه اخیر، توضیح داد: در دهه ۹۰ وضعیت چاپ دیجیتال در مقایسه با دهه ۸۰ تفاوت زیادی نداشت و بخش عمده سرمایه‌گذاری روی ماشین‌های چاپ چینی انجام می‌شد؛ به‌طوری که امروز در این حوزه فناوری با دهه ۸۰ تفاوت زیادی ندارد. معتقدم در حوزه سرمایه‌گذاری و گسترش فعالیت برای چاپ دیجیتال باید به دنبال راهکار عملیاتی باشیم تا مشکلات پیش رو حل شود؛ همچنین اشتیاق به سرمایه‌گذاری در این صنعت بیشتر شود.
 
لزوم جمع‌آوری اطلاعات و آمار
در ادامه این برنامه مهدی‌زاده، فعال حوزه نرم‌افزارهای چاپ، طی سخنانی گفت: امروزه اطلاعات حرف اول را می‌زند، اطلاعات کمک می‌کند روند شروع یک کار از مرحله سفارش تا چاپ سرعت پیدا کند و همه اطلاعات به صورت جامع و کامل گردآوری شود.
 
وی ادامه داد: یکی از نقص‌های جدی در ایران که موجب عقب افتادن صنعت چاپ شده، نبود اطلاعات جامع در این صنعت است. این موضوع در حالی مطرح می‌شود که نرم‌افزارها می‌توانند کمک کنند، شاخصه‌های تصمیم‌گیری از سوی مدیران در حوزه‌های مختلف به درستی انتخاب شود.

مهدی‌زاده با بیان اینکه امروز تقریبا هیچ نرم‌افزاری در چاپخانه‌ها فعال نیست، افزود: به دلیل اینکه در چاپخانه‌ها با ساختار فناوری فاصله زیادی داریم و اطلاعات آنلاینی درباره تعداد ماشین‌های در‌حال کار، ماشین‌های موجود و اطلاعات بخش فروش، تولید و تحویل نداریم، نمی‌توانیم تصمیم‌گیری و هدایت صحیحی در این صنعت انجام دهیم.
 
به گفته وی، این در حالی است که باید از همه این موارد اطلاعات جامعی داشته باشیم تا بدانیم که یک چاپخانه در کدام مسیر حرکت می‌کند و با اقدام بعدی چه حرکتی را باید مد نظر داشته باشد.
 
وی یادآور شد: این نرم‌افزارها می‌توانند به چاپخانه‌ها کمک کنند که نیاز و سلیقه بازار را بهتر بشناسند و براساس آن برای کارهای بعدی خود اطلاعات جمع‌آوری کنند، اگر همه این اطلاعات در قالب یک محصول جامع و کامل جمع‌آوری شود می‌تواند به پویایی صنعت چاپ کمک کند.
 
مهدی‌زاده همچنین به جای خالی آموزش صنعت چاپ اشاره کرد و گفت: امروزه صنعت چاپ مدیری ندارد که بتواند یک بسته نرم‌افزاری برای فعالیت چاپخانه‌ها پیشنهاد دهد، این در‌حالی است که برای آموزش مدیران در صنعت چاپ باید راهکاری باشد، کارگران خوبی داریم اما آموزش‌ها اغلب، سینه به سینه در چاپخانه‌ها رد و بدل می‌شود.
 
به‌گفته این فعال حوزه چاپ، اگر یک نرم‌افزار در مجموعه چاپخانه‌ داشته باشیم می‌توانیم عوامل مختلفی مثل عوامل بیرونی و درونی، قیمت‌تمام شده یک کالای چاپی را به راحتی محاسبه کنیم. به نظرم برای ایجاد یک بسته نرم‌افزاری برای مدیریت چاپخانه‌ها باید یک هدف مشخص بگذاریم و آن برسیم.
 
              

اهمیت هوش مصنوعی در صنعت چاپ
در ادامه این نشست، هومن محمدی کارآفرین و فعال حوزه چاپ سخنان خود را به استفاده از هوش مصنوعی در صنعت چاپ اختصاص داد‌ و در سخنانی عنوان کرد: هوش مصنوعی می‌تواند در فرآیندهای مختلف به صنعت چاپ ازجمله کنترل و مدیریت رنگ کمک کند، امروزه برای بسیاری از مشتریان کنترل کیفیت و یکسان بودن رنگ و کیفیت در همه سفارشات اولویت دارد.
 
وی افزود: کنترل و مدیریت رنگ در ایران یک مسئله و مشکل جدی است، می‌توانیم با هوش مصنوعی تا حدودی این مشکل را در ماشین‌های صنعتی حل کنیم.‌
 
محمدی با بیان اینکه امروز هوش مصنوعی تا حد زیادی فعالیت دست‌اندرکاران این حوزه و سهل و آسان کرده است گفت: هوش مصنوعی در ماشین‌ها می‌تواند سلیقه ناظر چاپ را تشخیص دهند و در دفعات بعدی این امکان را ایجاد کند که با کیفیت و نظر ناظر چاپ یک سفارش تولید شود.
 
به گفته محمدی، در زمینه کنترل و مدیریت رنگ، هنوز کار داریم، همچنین در حوزه آموزش سخت‌افزار نیز به دلیل تحریم‌ها مشکلاتی وجود دارد و باید همه این مسائل حل شود تا بتوانیم از فناوری‌‌های جدید به خوبی استفاده کنیم.
 
حمیدرضا طاهری، آشتیانی استاد و فعال حوزه چاپ به عنوان سخنران دیگر این میزگرد، درباره چاپ انعطاف‌پذیر صحبت کرد، وی با بیان اینکه چاپ توسعه زیادی طی سال‌های اخیر داشته است گفت: ما در تمام این سال‌ها با گذر از تحریم‌ها، محدودیت‌ها و مسائل تکنولوژیک، همچنین با کمک نرم‌افزارها و دانش فنی توانستیم بضاعت خوبی در این بخش ایجاد کنیم.
 
وی افزود: در این میان نکته‌ای که اهمیت دارد استفاده فرهنگی از این حوزه است، فارغ از اینکه بخش خصوصی یا دولتی باشد ما در حوزه واردات و صادرات باید از ظرفیت‌های فرهنگی در حوزه بسته‌بندی استفاده کنیم.
 
طاهری آشتیانی با بیان اینکه ما می‌توانیم در بسته‌بندی‌های مختلف از شعارهای فرهنگی استفاده کنیم، گفت: می‌توانیم از بستر گسترش افزوده شده در حوزه چاپ انعطاف پذیر در حوزه‌های مختلف به خوبی استفاده و شعارهای فرهنگی را در قالب‌های مختلف منتشر کنیم.
 
لزوم بهره‌مندی از یک برنامع جامع
در ادامه این میزگرد، مجید منظوری، یکی از فعالان حوزه سیلک اسکرین به سخنرانی پرداخت و بر توجه به این حوزه تاکید کرد و گفت: در سال‌های اخیر از چاپ سیلک اسکرین حمایت زیادی نشده و حتی در جشنواره صنعت چاپ این رشته حذف شده است، این در‌حالی است که سیلک اسکرین یک بخش کاربردی در صنعت چاپ به شمار می‌آید.
 
وی ادامه داد: چاپ می‌تواند ارزش افزوده خوبی ایجاد کند ولی مسئله اینجاست که آمار و ارقامی در وزارت ارشاد یا سایر نهادها از حوزه چپ ثبت نشده است.‌
 
منظوری با بیان اینکه ما در این حوزه، تکنسین و ماشین چی مرتبط نداریم، گفت: در این صنعت اگرچه کارشناسان حضور دارند ولی به نظرم تمرکز باید روی پرورش تکنسین و ماشین‌چی‌های ممتخصص باشد تا کار بهتر و مناسب‌تر انجام شود.
 
رضا عسگری، فعال حوزه چاپ نیز به عنوان دیگر میهمان این میزگرد، در سخنانی گفت: ما در صنعت چاپ باید یک برنامه و نقشه جامع داشته باشیم تا بدانیم کجا هستیم یا به کجا می‌خواهیم برویم، همچنین باید چشم‌انداز کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت نیز ترسیم کنیم.
 
وی افزود: در این حوزه باید هدف‌گذاری کنیم  به جلو برویم، ۲۲ سال است که در حوزه چاپ دیجیتال و افست کار می‌کنم، در دهه 80 چاپ دیجیتال و کلا صنعت چاپ وضعیت بهتری داشت زیرا هر کسی می‌توانست فناوری‌های جدید را به کشور وارد کند اما الان چنین وضعیتی وجود ندارد.‌
 
عسگری با بیان اینکه امروز باید آمار داشته باشیم و بدانیم چه تعداد فعال چاپ دیجیتال در کشور هستند، ادامه داد: تکنولوژی پول و سرمایه می‌خواهد، از سوی دیگر ما به ماشین‌های جدید نیاز داریم، اما در کنار همه این‌ها آموزش هم اهمیت زیادی دارد. با چشم‌انداز کوتاه مدت در دولت می‌توانیم این صنعت را از وضعیت کنونی نجات دهیم.
 
وی تاکید کرد: امروز ۹۵ درصد بازار خاورمیانه در دست کشورهای امارات و ترکیه است، در کشور ما هنوز هم بسیاری از چاپخانه‌داران با ماشین‌های قدیمی کار می‌کنند که بنظرم واقعا هنرمند هستند اما باید بدانید که با ماشین قدیمی نمی‌توان به سایر کشورها صادرات داشت.
 
عسگری با اشاره به قیمت بالای ماشین‌های چاپ گفت: امروز چه کسی می‌تواند ماشین ۲۰۲۳ را وارد کشور کند، هزینه‌ها بسیار بالاست و باید با یک تحقیق، مطالعه و پژوهش راهکار درستی برای برون رفت از وضعیت کنونی ارائه دهیم وگرنه چاپ در کشور ما رشد نمی‌کند.
 
در بخش دیگری از این میزگرد، محمد گودرزی، فعال حوزه چاپ انعطاف‌پذیر در سخنانی کوتاه گفت: یکی از مسائل و مشکلات در صنعت چاپ این است که حمایت بانکی نداریم، امروز فعالان صنعت برای استفاده از تسهیلات و سرمایه‌گذاری اغلب نمی‌توانند ماشین های خود را رهن بانک کنند و این مساله برای آنها اهمیت زیادی دارد.
 
وی ادامه داد: امروز فرهنگ‌سازی در مصرف دغدغه بسیاری از فعالان چاپ کشور است، مصرف بیش از اندازه پلاستیک در کشور به یک مشکل جدی تبدیل شده است.
 
گودرزی با بیان اینکه باید نگران الگوی مصرف و استفاده از پلاستیک باشیم، عنوان کرد: ما باید در برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که آینده چاپ به سمتی برود که تولیدکننده و مصرف کننده در استفاده از محصولات پلاستیکی محدود باشد تا به محیط زیست صدمه کمتری بزند.

              
 
موانع پیش پای تولیدکنندگان رفع شود
دیگر میهمان این میزگرد، مجید اتحادیان، از فعالان حوزه ساخت و ساز ماشین‌های چاپ بود که در سخنانی گفت: در کشور ما در یک دوره زمانی همه به سمت ماشین‌های کم کیفیت چینی رفتند در حالی که ماشین‌های با کیفیت چینی هم داریم، همین موضوع موجب شد تا تصمیم بگیریم که به سراغ ساخت ماشین‌های چاپ در بخش لمینت و برش برویم.
 
وی افزود: این کار خیلی سخت بود، اما به مرور به ایده‌آلمان رسیدیم و توانستیم در بحث ساخت و ساز ماشین‌های حوزه چاپ فعال و پویا باشیم.
 
در پایان نیز مسعود تفرشی‌نژاد نیز در سخنانی عنوان کرد: از سال ۱۳۹۳ به ساخت ماشین‌آلات حوزه چاپ وارد شدیم، زیرا معتقدیم که صنعت وقتی صنعت است که زیرساخت آن را خودمان تولید کنیم، ما امروز واحدهای چاپی بزرگی داریم ولی نیازمند واردات در حوزه ماشین‌آلات هستیم.
 
وی ادامه داد: البته در حوزه ساخت ماشین در ایران نسل قبل ما در دوره جنگ با دیدگاه رفع نیاز بازار به این بخش وارد شده بودند اما مسئله اینجاست که اگر چه پیشرفت مالی داشتند ولی برای توسعه فعالیت‌های خود سرمایه‌گذاری انجام نداده بودند و به همین دلیل رشد مناسبی نداشتند.
 
تفرشی‌نژاد با بیان اینکه ما با حمایت فعالان چاپ توانستیم رشد و پیشرفت داشته باشیم، گفت: امروز توانستیم فعالیت‌های خود را توسعه دهیم و ظرفیت تولید ماشین داخلی را با یک سری برنامه‌ریزی‌ها افزایش دهیم اما مساله اینجا است که در بازار داخلی با برخی از تولیدکنندگان ترکیه، چین و کره رقابت داریم و برخی چاپخانه‌داران هنوز به سراغ ماشین‌های دست دوم چند سال کار کرده می‌روند که این روند باید اصلاح شود.
 
وی همچنین به سه مانع بزرگ در حوزه تولید ماشین آلات اشاره کرد و گفت: مشکل اول ما در حوزه برندینگ است؛ بسیاری از کشورهای دیگر ایران را به‌عنوان صاحب فناوری در دنیا نمی‌پذیرند و ما باید این نگاه را اصلاح کنیم.
 
به گفته ، مشکل دوم در بحث قرارداد با مشتریان خارجی و مراودات مالی است؛ اکنون به دلیل بسیاری از مشکلات در این بخش ما مجبور هستیم کل هزینه سفارش را در روز تحویل سفارش از مشتریان دریافت کنیم که این مسئله کار ما را تحت شعاع قرار داده است.
 
تفرشی‌نژاد درباره سومین مانع کسب و کار خود، توضیح داد: به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم از تکنولوژی روز دنیا در زمینه اتوماسیون استفاده کنیم، دسترسی به تکنولوژی داخل ایران پرچالش است، در این زمینه برای حمایت از ماشین‌سازان ضروری است که دولت وارد شود زیرا حمایت از ماشین‌سازان به قدرت گرفتن آن‌ها کمک می کند.‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها