شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
افتتاح کتابخانه در منزل مسکونی خیّر یزدی

دو ساختمان جدید کتابخانه در شهرستان‌های بافق و خاتم با حضور مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا) در یزد، آیین افتتاح ساختمان‌های جدید کتابخانه‌‌های «پروفسور سمیعی» در روستای چاهک و کتابخانه «منتظران مهدی(عج)» با حضور محسن رفیعی، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی یزد، علی اکبریان، فرماندار خاتم، باقی‌زاده، معاون فرماندار بافق در شهرستان‌‌های بافق و خاتم برگزار شد. 

رفیعی با بیان اینکه ساختمان پیشین کتابخانه در محلی استیجاری و در فضای نامناسب قرار داشت، گفت: با توجه به استقبال قابل‌توجه مردم روستا از کتابخانه و درخواست‌های مکرر برای احداث ساختمان جدید، با ساخت ساختمان جدید کتابخانه‌ موافقت و عملیات ساخت آن سال ۹۵ آغاز شد که هم‌اکنون به بهره‌برداری رسید.


 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان افزود: برای ساخت این کتابخانه از سوی اداره کل نوسازی مدارس استان، مبلغی بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی هزینه و پس از تکمیل نیز به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی، مبلغ یک‌میلیارد ریال صرف تجهیز آن شد.
 
وی درباره تجهیزات این کتابخانه گفت: تجهیزات این کتابخانه نیز جدید و به‌روز هستند و دقیقاً مشابه تجهیزات کتابخانه‌های بزرگ استان نظیر کتابخانه مرکزی یزد تهیه شده است. این کتابخانه، هدیه کوچکی از سوی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان به مردم بزرگ و فرهنگ‌دوست روستای چاهک است؛ امیدواریم بهترین استفاده و بهره‌گیری را شاهد باشیم.
 
علی اکبریان، فرماندار خاتم نیز در این مراسم با قددرانی از مسئولان استان و کشور به دلیل توجه به توسعه زیرساخت‌های فرهنگی در مناطق محروم استان، بیان کرد: مهم‌ترین عاملی که موجب شد، مسئولان دولتی برای ساخت یک کتابخانه در روستای محروم چاهک قانع شوند، اشتیاق مردم، کودکان و جوانان این روستا به مطالعه و درخواست‌های مکرر برای احداث کتابخانه بود.
 
وی افزود: جای بسی خوشحالی است که این مردم این‌چنین علاقه‌مند به کتاب و مطالعه هستند و در کنار مطالباتی که در حوزه‌های مختلف داشته‌اند، کتابخانه نیز در اولویت آن‌ها بوده است.

 
اکبریان بیان کرد: گرانبهاترین سرمایه هر بخش و منطقه‌ای، نیروی انسانی است و ماندگارترین و مؤثرترین زیرساخت‌هایی که در یک منطقه فراهم می‌شود، امکاناتی است که برای توانمندسازی و ارتقاء علم و آگاهی مردم آن منطقه صرف می‌شود؛ بنابراین کتابخانه به‌عنوان مرکز تکثیر و ترویج دانش و آگاهی، از مهم‌ترین مکان‌ها و زیرساخت‌های ارتقاء‌بخشی فرهنگ جامعه است. کتابخانه، سطح فرهنگ و اطلاعات و سواد جامعه را بالا می‌برد و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
در حاشیه افتتاح این کتابخانه از بخشدار بخش چاهک، دهیار روستا، پیمانکار ساخت کتابخانه، مدیرکل نوسازی مدارس استان یزد و کتابدار کتابخانه پروفسور سمیعی تقدیر شد.
 
 

رفیعی همچنین با حضور در شهرستان بافق روستای مبارکه در آیین افتتاح کتابخانه «منتظران مهدی» بیان کرد: ساختمان این کتابخانه به همت خیّر نیک‌اندیش بافق، آقای محمد فرزین به نهاد کتابخانه‌ها اهداء شد که جا دارد از کار ارزشمند‌ ایشان تشکر کنیم؛ چراکه توجه به فرهنگ جامعه را در اولویت اقدامات خیّری خود قرار دادند.
 
وی افزود: تلاش می‌کنیم این کتابخانه به شکلی شایسته حفظ و مدیریت شود تا مردم عزیز و کتابخوان روستای مبارکه بافق بتوانند بیشترین بهره‌مندی را از این فضا و امکانات آن داشته باشند و شاهد پرورش انسان‌های بزرگ، عالم و فرهیخته در این کتابخانه باشیم.
 
رفیعی بیان کرد: برای تکمیل و تجهیز این کتابخانه مبلغ ۵۱۰ میلیون تومان از محل اعتبارات بخشداری، نیم‌درصد شهرداری و کمک‌های مجموعه سنگ‌آهن مرکزی بافق هزینه شد که از این میزان ۲۷۰ میلیون تومان مربوط به هزینه‌های عمرانی و ۲۴۰ میلیون تومان نیز مربوط به تاسیسات و تجهیزات کتابخانه بود.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، همچنین از تلاش‌های الهام آقایی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی بافق و اکرم شفیعی، مسئول کتابخانه منتظران مهدی(عج) برای تجهیز فضای جدید کتابخانه تقدیر کرد.

 
باقی‌زاده، معاون فرماندار بافق نیز در این آیین با گرامیداشت هفته کتاب و هفته بسیج، نیّت بانی کتابخانه را ستود و گفت: اقدام آقای فرزین در اهداء ساختمان مسکونی خود به کتابخانه و توجه به فرهنگ و علم‌آموزی در روستای مبارکه، بسیار ارزشمند است و این نیت فرهنگی و خیرخواهانه، منشاء اثرات بزرگ و ارزشمندی خواهد شد. همه دستگاه‌های فعال در عرصه فرهنگ، تلاش برای ترویج کتابخوانی را سرلوحه کار‌های خود قرار دهند.
 
محمد فرزین، خیر بافقی و اهدا‌کننده ساختمان جدید کتابخانه «منتظران مهدی(عج)» روستای مبارکه نیز در این مراسم گفت: ساختمان قدیمی کتابخانه در مکان مناسبی نبود و وقتی دیدم فضای استانداردی برای استفاده مردم روستا از کتاب و منابع اطلاعاتی وجود ندارد، تصمیم گرفتم ساختمان فعلی را که پیش از آن منزل مسکونی بنده بود، به نهاد کتابخانه‌ها اهداء کنم تا با ایجاد فضای جدید و دلپذیر، مردم و کودکان روستا از موهبت کتاب و کتابخانه به شکل شایسته‌تری بهره‌مند شوند.
 
وی همچنین از رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی بافق و مسئول کتابخانه منتظران مهدی(عج) که موجب ترغیب و همراهی وی برای اهداء و تاسیس ساختمان جدید کتابخانه شدند، تشکر کرد.
 
ساختمان جدید کتابخانه منتظران مهدی(عج) روستای مبارکه بافق در فضایی به مساحت ۲۶۱ مترمربع بنا شده و شامل بخش‌های کودک، نوجوان، سالن‌های مطالعه خواهران و برادران، مخزن کتاب، بخش مرجع و نشریات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط