شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳
منبع تولید ثروت در دنیای امروز «داده‌‌ها» هستند

نویسنده «استراتژی ملی، امنیت سایبری» معتقد است که امروزه «داده» ثروت اصلی کشورها است و با استفاده از علم داده - Data Science - می‌توان تصمیم‌گیری صحیح‌تری داشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، در نشست تخصصی فرهنگ مطالعه، سواد رسانه‌ای و کاهش آسیب‌های اجتماعی با حضور مسعود ویژه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و سعید عباسی، نویسنده کتاب در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان برگزار شد.

ویژه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، گفت: امنیت کشورمان به بهاء خون هزاران شهید تامین شده است. اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر رقم خورد نه‌تنها نشان‌دهنده ضعف نظام جمهوری اسلامی نیست؛ بلکه نشان‌دهنده قدرت این نظام است. دشمنان احساس ضعف کرده‌اند و دست به دست داده‌اند تا اختلالاتی را ایجاد کنند. بیش از 90 درصد افرادی که در این رویدادها و اتفاقات شرکت می‌کنند از بازی‌های رسانه‌ای تاثیر گرفته‌اند.

وی افزود: سال‌ها است که داد می‌زنیم پرداختن به سواد رسانه‌ای ضرورت دارد اما خیلی‌ها توجه نکردند. هر کشوری با ورود فناوری جدید، قوانینی را برای استفاده از آن درنظر می‌گیرد. کتاب «استراتژی ملی، امنیت سایبری» حاصل زحمات دکتر سعید عباسی به قوانین مربوط به تکنولوژی‌های نوین در کشورهای مختلف می‌پردازد. متاسفانه در کشور، برخی با درنظرگرفتن هر نوع سازوکاری، سریعا موضع می‌گیرند. 

سعید عباسی، نویسنده با ارائه بخشی از کتاب «استراتژی ملی، امنیت سایبری» گفت: این کتاب حاصل یک‌سال پژوهش است. این پژوهش‌ها برگرفته از اسناد استراتژی امنیت سایبری کشورهای مختلف جهان در فضای مجازی است. این روزها که کشور، مردم و کسب‌وکارها درگیر مسائل مرتبط با محدودیت‌های اخیر اینترنت شده‌اند ضرورت کار پژوهشی براساس اسناد معتبر در کشور مشخص‌تر شده است. 

وی با تاکید بر اینکه برای «جهاد تبیین» باید محتوای صحیح داشت، افزود: جوان دهه هشتادی فقط با تلویزیون و رادیو و دستگاه‌های بازی سروکار ندارد. جوان دهه هشتادی در دنیای متاورس زندگی می‌کند و متناسب با این فضا باید محتوا تولید کرد. 

نویسنده «استراتژی ملی، امنیت سایبری» ادامه داد: این کتاب در 6 فصل طراحی شده است که عبارتند از: تعریف امنیت سایبری از دیدگاه برخی از کشورهای جهان
بررسی تهدیدات مدنظر در سندهای امنیت سایبری کشورهای مختلف جهان
بررسی فضا، Scope در سند امنیت ملی سایبری کشورهای مختلف جهان
بررسی اهداف استراتژیک و اصول بنیادی موجود در سند استراتژی امنیت سایبری کشورهای مختلف جهان
بررسی ذینفعان موجود در سند استراتژی امنیت سایبری برخی از کشورهای مختلف جهان
بررسی اقدامات کلیدی، عملیاتی و تهدیدات نوظهور در طرح امنیت سایبری برخی کشورهای مختلف جهان

عباسی با بیان اینکه داده‌ها در دنیای امروز ثروت‌ساز هستند، خاطرنشان کرد: امروزه کشورهایی که نفت دارند ثروتمند نیستند، کشوری که داده و اطلاعات دارد، ثروتمند است. امروزه داده‌های کشورهای جهان سوم را می‌خرند؛ با استفاده از آن‌ها در علم دیتاساینس تحلیل می‌کنند و سپس آن‌ها را pattern می‌کنند؛ سپس با استفاده از تحلیل به دست آمده تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری می‌کنند. این الگو سبب تصمیم‌گیری صحیح می‌شود. علم داده امروزه در دانشگاه‌های کشورهای پیشرفته تدریس می‌شود. 

وی با اشاره به استفاده متداول و روزمره از شبکه‌های اجتماعی افزود: استفاده از فناوری‌های جدید اجتناب‌ناپذیر است و نمی‌توان آن را نابود کرد. باید جواب فناوری را با فناوری داد. باید پرسید پلتفرم‌هایی مانند واتساپ و تلگرام که میلیون‌ها دلار هزینه صرف بهبود و نگهداری آن‌ها می‌شود، چرا مجانی خدمات ارائه می‌کنند؟ به خاطر اینکه داده‌ها کاربران را مجانی دریافت کنند. زیرا می‌دانند ارزش داده‌ها بسیار بیشتر از هزینه سخت‌افزاری این پلتفرم‌ها است. کشورهای آمریکایی و اروپایی که داده‌های ما را در دست دارند، می‌دانند که به چه چیزهایی علاقه داریم. دشمن با استفاده از این داده‌ها نه تنها به تفکیک استان و شهر، بلکه با تفکیک محله زندگی می‌تواند برای پیشبرد اهداف خود برنامه‌ریزی کند. نتیجه تصمیم‌گیری آن‌ها با استفاده از داده‌ها فضای کنونی جامعه است.

عباسی افزود: کشورهای مختلف جهان تعریف‌های مختلفی را برای فضای مجازی ارائه کرده‌اند. این کشورهای تعدادی اهداف استراتژیک و اصول بنیادین تعریف کرده‌اند که در کتاب «استراتژی ملی، امنیت سایبری» آورده شده است. در بخش ذینفعان فضای مجازی ممکن است مخابرات و شرکت‌های خدمات ارتباطات به ذهن متبادر شود اما کشورهای مختلف ارتش و نیروهای نظامی و امنیتی، نهادهای کشاورزی و ... را از ذینفعان فضای مجازی برشمرده‌اند. آن‌ها امروز برنامه‌های خود را بر مبنای وجود دو دنیای واقعی و مجازی می‌چینند. با این تفاسیر نمی‌توان دستگاه‌های اجرایی را صرفا فقط برای یک دنیا طراحی کرد؛ به عنوان مثال علاوه بر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان جهاد کشاورزی نیز باید در دنیای مجازی دارای برنامه باشد.

 

وی ادامه داد: بر مبنای این دیدگاه، تهدیدات نوظهوری نیز ایجاد شده است. امروزه علم بلاکچین، متاورس، NFT در حال گسترش است. وزیر خارجه اوکراین گفته بود «در حالی که روسیه با هواپیماهای سوخو، تانک و موشک به ما حمله می‌کند، ما از طریق بلاکچین و NFT روسیه را زمین‌گیر می‌کنیم». این گفته بسیار قابل تامل است و جایگاه تکنولوژی را بیش از پیش نمایان می‌کند.

عباسی افزود: کشورهای مختلف تعاریف مختلفی از امنیت سایبری ارائه کرده‌اند که در ادامه با تعاریف چند کشور آشنا می‌شویم:

کشور انگلستان: امنیت سایبری شامل حفاظت از منافع انگلیس در فضای سایبری و نیز پیگیری بدون محدودیت سیاست امنیتی انگلیس از طریق بهره‌برداری از فرصت‌های فراوانی است که در فضای سایبری ارائه می‌دهند.

کشور آلمان: امنیت سایبری (جهانی) هدف مطلوب از وضعیت امنیت فناوری اطلاعات است که در آن ریسک فضای سایبری به حداقل قابل قبول کاهش یافته است. این تعریف بر کاهش شدت آسیب یا تخریب با روش مقابله یا مهار اشاره دارد.

کشور مالزی: این کشور سه اصل مهم آگاهی‌رسانی، آموزش‌های آکادمیک و آموزش‌های تخصصی را ضامن اصلی برقراری امنیت سایبری معرفی کرده است.

کشور لوکزامبورگ: امنیت سایبری مجموعه‌ای از ابزارها، سیاست‌ها، مفاهیم امنیتی، محافظ‌های امنیتی، دستورالعمل‌ها، رویکردها، اقدامات مدیریت ریسک، آموزش، بهترین اقدامات، تضمین و فن‌آوری است که می‌تواند برای حفاظت از محیط سایبر، سازمان و دارایی‌های کاربران آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. دارایی‌های سازمان و کاربران شامل دستگاه‌های محاسباتی متصل، پرسنل، زیرساخت‌ها، کاربردها، خدمات، سیستم‌های مخابراتی و کل اطلاعات منتقل شده و یا ذخیره شده در محیط سایبری است. امنیت سایبری در تلاش است تا حصول و حفظ دارایی‌های امنیتی سازمان و کاربران را در برابر خطرات امنیتی مربوطه در محیط سایبر تضمین نماید.


این کارشناس رسمی دادگستری در بحث امنیت سایبری، تاکید کرد: در این شرایط نیاز است تا در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها دروس مرتبط با امنیت سایبری تدریس شود. 

وی در ادامه با معرفی کتاب «مهندسی اجتماعی» گفت: امروزه مشکل کشور مهندسی اجتماعی است. مهندسی اجتماعی اشاره دارد که انسان‌ها در تسخیر فضای تعیین شده قرار می‌گیرند. مهندسی اجتماعی یک هدف دارد؛ اینکه نگذارد شما فکر کنید. توصیه می‌کنم که کتاب مهندسی اجتماعی را تمامی فعالان رسانه‌ای و علاقه‌مندان به مباحث امنیت سایبری بخوانند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها