جمعه ۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
حل مسائل صنعت چاپ نیازمند یک کار جهادی است/صنعت چاپ باید از دوقطبی خارج شود

علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی صمیمی با جمعی از روسای اتحادیه‌های چاپخانه‌داران استان‌های کشور درباره مسائل صنعت چاپ به گفت‌وگو و تبادل‌نظر پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در گلستان، نشست صمیمی علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور جمعی از روسای اتحادیه‌های چاپخانه‌داران استان‌های کشور به میزبانی استان گلستان و با محوریت هم‌اندیشی برای تسهیل کسب‌وکار و اصلاح دستورالعمل‌های فعالیت‌های چاپخانه‌ها  و واحدهای وابسته و موضوع استانی شدن اتحادیه‌های سراسر کشور  پنج‌شنبه (سوم آذرماه) در شهرستان گرگان برگزار شد.

در ابتدای نشست علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن قدردانی از میزبانی استان گلستان و دغدغه مندی روسای اتحادیه‌های چاپخانه‌داران استان‌های کشور، گفت: برپایی چنین نشست‌های هم‌اندیشی و هم‌افزایی، بدون شک راهبردی و کاربردی بوده و در ادامه مسیر به این صنعت یاری رسانده و بسیار راه گشا خواهد بود.

وی سپس ضمن اشاره به محورها و هدف از تشکیل این نشست، افزود: جلسات خوبی را با مرکز اصناف وزارت صمت به‌منظور استانی شدن اتحادیه‌های سراسر کشور و کاهش دغدغه‌ها در این صنعت را برگزار کرده‌ایم و امیدوارم به‌زودی زمینه شکل‌گیری اتحادیه‌های مستقل در استان‌ها را شاهد باشیم.

در ادامه نشست محمد رعیت، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان ضمن خیرمقدم و تشریح ظرفیت‌های صنعت چاپ در استان گلستان، گفت: بدون تردید برگزاری چنین جلساتی در کاهش دغدغه‌های پیش روی این صنعت مؤثر است. امیدوارم بتوانیم با ساماندهی و به‌روزرسانی قوانین و دستورالعمل‌ها، قدم‌های توسعه‌بخشی را برای خدمت بیشتر و شایسته به مردم برداریم.

وی همچنین به تلاش‌های توسعه‌بخش استاندار گلستان و ارتباط با کشورهای گوناگون و نیز ظرفیت‌های استان در حوزه چاپ و نیز گسترش فن‌آوری‌های نو و جوانانی که مشتاق به حضور و فعالیت در این صنعت بوده و نیازمند حمایت ویژه هستند، گفت: در این برهه از زمان و به خاطر نوسان‌های قیمت به‌خصوص برای تهیه مواد اولیه، فعالان این حوزه با مسائلی روبه‌رو هستند که شایسته است در قالب تسهیلات از آن‌ها حمایت کنیم.

در ادامه این نشست حمید سلیمانی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان گلستان نیز ضمن اشاره به ظرفیت‌های چاپی استان و فعالانش و وجود بازار آسیای میانه، گفت: ظرفیت گلستان در حوزه چاپ و نشر وجود دارد اما نیازمند حمایت، به‌روزرسانی قوانین و دستورالعمل‌ها و ماشین‌آلات هستیم.

در ادامه به ترتیب روسای اتحادیه‌های چاپخانه‌داران استان‌های خراسان رضوی، تهران، قم و مازندران، درباره مسائلی چون روند واردات ماشین‌آلات چاپ و معافیت‌های گمرکی، تسهیل شدن قوانین برای سرمایه گزاری، ضرورت هم‌افزایی بیشتر اتحادیه‌ها بافرهنگ و ارشاد اسلامی، توجه ویژه به مسائل بهداشتی تولیدات چاپی، وضعیت چاپ دیجیتال در کشور، صدور مجوزها و تسهیلات مواردی را مطرح کردند.



 محمد رعیت، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در ادامه ضمن اشاره به برخی از مسائل مطرح‌شده در حوزه صنعت چاپ، گفت: برای اعم نظام مسائل چاپ کشور نیازمند شکل‌گیری کارگروه‌هایی هستیم تا در یک کارگروه نخبگانی مسائل در هر بخش ابتدا رصد و به‌تناسب کشور و هر استان برحسب نیازها و اولویت‌ها و زیست‌بوم اقدام‌های لازم صورت بگیرد.

وی با تأکید بر ضرورت به‌روزرسانی قوانین و دستورالعمل‌ها و نیز حوزه‌های نظارتی و توجه به جوانان و رویدادهای دانش‌بنیان و تلاش برای بهبود گام‌به‌گام این صنعت، گفت: حل نظام مسائل صنعت چاپ نیازمند یک کار جهادی است.

در بخش پایانی نشست، علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: خوشبختانه دغدغه‌ها و هدف‌های اعضا اتحادیه‌ها و افق‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشترک است. در دولت سیزدهم توجه به این صنعت را در اولویت قرار داده‌ایم و معتقدیم این صنعت باید از دوقطبی خارج شود.

وی سپس به مسائل حوزه چاپ دیجیتال و نیز برخی از موارد مطرح‌شده ازسوی حاضران در نشست اشاره کرد و افزود: چاپ و نشر، یک صنعت راهبردی و پیشران و مساله آموزش و دانش‌افزایی در آن مهم است؛ بنابراین به‌طورجدی امر آموزش را نیز در اولویت قرار داده‌ایم.

ابراهیمی، ادامه داد: برای امر آموزش از مقطع متوسطه تا دانشگاه و نیز حوزه پژوهش در حوزه مواد اولیه و هم ماشین‌آلات جلسات بسیاری راهگشایی را وزارتخانه‌های مربوطه برگزار کرده‌ایم و امیدوارم به‌زودی این مهم مصوب و اجرایی شود.

وی همچنین در ادامه به بحث معافیت‌های گمرکی برای ماشین‌آلات و مالیات‌ها اشاره کرد و گفت: برای خودکفایی در صنعت چاپ و نشر قدم‌هایی را برداشته‌ایم و برای آن بخشی که فعلاً انجامش کامل میسر نیست (ساخت ماشین‌آلات تخصصی)، تصمیم‌های راهبردی اتخاذ کرده‌ایم.

مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس به تشکیل شورای راهبردی صنعت چاپ اشاره کرد و گفت: این شورا آغاز به کارکرده و در آن سیاست‌های کلان صنعت چاپ مطرح‌شده است و امیدوارم قدم‌به‌قدم بتوانیم به اهدافی که ترسیم کرده‌ایم برسیم.

وی اظهار کرد: این جلسه با حضور روسای اتحادیه‌های چاپخانه‌داران استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و زنجان در نوبت ظهر و فردا نیز ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها