چهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹
تنوع و تکثر یکی از دلایل پایداری ایران است

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در دیدار با اهالی نشر و مطبوعات پیروان ادیان توحیدی، تنوع و تکثر در ایران را رمز ماندگاری و پایداری ایران دانست و گفت: کشور ایران اگر پایدار و پرقدرت است به دلیل تنوع و تکثر است. همه باید قدردان این ظرفیت در کشور باشیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست اهالی نشر و مطبوعات پیروان ادیان توحیدی با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز 2 آذر 1401 در کتابخانه عمومی پارک شهر برگزار شد.

اسماعیل جانعلی‌پور مدیرکل مجامع، تشکل ها و فعالیت‌ های فرهنگی معاونت امور فرهنگی به عنوان اولین سخنران بیان کرد: امروز 43 سال از انقلاب می‌گذرد و هنوز دسیسه‌ها و توطئه‌هایی ناظر به استقلال کشور ماست. هر روز یاد رشادت‌ها و شجاعت‌های شهدای عزیز می‌افتیم. قدردان شهدای بزرگ جامعه اقلیت دینی در ایران نیز هستیم. قریب به 50 شهید فقط جامعه اقلیت‌های دینی دارند که حتی بعد از سربازی نیز راهی جبهه‌ها شدند. 110 جانباز نیز از همین تعداد حضور داشته‌اند؛ افرادی که سربازیشان تمام شد ولی مجددا به جبهه‌ها بازگشتند.
 
وی اضافه کرد: در جمع حاضر نویسندگان و اهالی نشر و فعالان حوزه مطبوعات نیز حضور دارند گرچه حوزه مطبوعات در اداره تخصصی دیگری هست اما با توجه به اینکه ما امور مرتبط با عزیزان را در معاونت فرهنگی دنبال می‌کنیم وظیفه دانستیم در کنار شما باشیم و نکات شما را به مدیران منتقل کنیم.
 
 
جانعلی‌پور بیان کرد: در حوزه مطبوعات در کنار حوزه نشر و فعالیت‌های متعدد فرهنگی که عزیزان دارند ما روزنامه آلیک را داریم. بعد از روزنامه اطلاعات، در سال 1310، این روزنامه به نوعی با ماهنامه یا فصلنامه در سال 1341 این روزنامه آلیک، روزنامه است. روزنامه جامعه است و به نوعی در حال انتشار است. اولین سرمقاله این روزنامه اشاره‌ای است به تلاش اهالی فرهنگ برای اعتلای ایران عزیز. از روز ابتدایی نیز این روزنامه به این مسائل اهمیت داده است و 91 سال است که در عرصه مطبوعات مشغول فعالیت هستند.
 
وی گفت: لذا جامعه مخاطبانی که امروز اینجا تشریف دارند بخش فعال و پویایی هستند که حتما نیازمند حمایت‌ها و توجه ویژه هستند. سعی کردیم این برنامه را در نزدیکی هفته کتاب باشد که مناسبت داشته باشد. امیدواریم بتوانیم تا جایی که در ظرفیت ما هست به شکل اساسی و زیربنایی بخشی از مطالبات را مورد بررسی قرار دهیم و اگر لازم باشد خدمتی به شما ارائه دهیم.
 
موبد پدرام سروش‌پور از انتشارات فروهر دیگر سخنران این نشست بود. وی بیان کرد: به نمایندگی از جامعه زرتشتیان، نماینده‌ای از ادیان توحیدی ایران، نخست از جایگاه فرهنگ ایرانی صحبت می‌کنم. هر سرزمینی به نام فرهنگش شناخته می‌شود. فرهنگ هر سرزمینی ریشه در باورها و اعتقادات به درازنای تاریخ خودش دارد.
 
وی افزود: پیروان ادیان مختلف در دل یک فرهنگ، بیشتر به هم نزدیک‌اند تا پیروان یک دین. ما گرد فرهنگ ایرانی آمده‌ایم؛ کهن‌ترین فرهنگ یکتاپرستی جهان. اقوام ایرانی، همه شاخه‌های یک درخت‌اند به نام درخت ایران که ریشه‌اش چیزی جز فرهنگ نیست.
 
سروش‌پور عنوان کرد: هرچقدر بیشتر به مقوله فرهنگ، به درستی و با مساوات بتوانیم ارزش بگذاریم بیشتر باعث همبستگی ملت می‌شویم. این را افتخار سرزمینم می‌دانم که در طول تاریخ تمام ادیان مختلف را پذیرفته‌ایم؛ این سرزمین سرچشمه ادیان بزرگ بوده است.
 

گارون سرکیسیان، مترجم ارمنی ایرانی و عضو جامعه ارمنیان ایران، دیگر سخنران این نشست بود. وی با اشاره به تحقیقات و پژوهش‌های جامعه ارمنیان توضیحاتی را درباره کتاب «وارپت» عنوان کرد. وی گفت: وارپت عنوان و لقب شاعر بزرگ ارمنی، آوتیک ایساهاکیان است که به مفهوم استاد، یا استاد سخن است. ایشان به خاطر تبحر زیادی که در داستان‌نویسی داشتند از سوی ارمنیان به وارپت مشهور شدند.
 
وی افزود: ساهاکیان در حدود 1875 میلادی در ارمنستان به دنیا آمد. 18 سالگی به اروپا رفت و با فلسفه غرب آشنا شد افرادی مانند نیچه، شوپنهاور و تولستوی. او در متون قدیم پژوهش کرد و همیشه نگاهی به شرق داشت. همیشه پیرو حکمت شرقی و حکیمان شرقی بود. با اینکه در اروپا تحصیل کرده بود اما نگاهی که به شرق داشت همواره پایدار بود.
 
سرکیسیان گفت: ساهاکیان، علاوه بر شاعر و نویسنده بودن، مبارز آزادی‌خواه بود و برای آزادی ارمنستان از روسیه به زندان افتاد. یک بار تا پای دار هم رسید اما با دخالت برخی رجال نجات پیدا کرد و به ادسا تبعید شد. بعد از آزادی به اروپا، وین و ونیز و آلمان رفت و مدام بین این کشورها با ارمنستان در رفت‌وآمد بود. تجربه‌های بسیاری آموخت و کتاب‌های مختلفی چاپ کرد. اشعار او تبدیل به ترانه و سرود شده است و در هر خانه‌ای از ارامنه آثار او را می‌خوانند.
 
سهراب سلامتی عضو انجمن زرتشتیان دیگر سخنران این نشست بود. وی بیان کرد: در سال 1388 با حمایت دکتر اختیاری، کمیته‌ای برای بازسازی اماکن فرهنگی راه‌اندازی شد. ظرف مدت 10 سال، اماکن فرهنگی متعددی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. سال 98 تصمیم گرفته شد که کارهای فرهنگی انجام دهیم. حفظ اسناد و مدارک تاریخی یکی از کارهایی بود که مد نظر قرار گرفت.
 
وی افزود: اولین کار انجمن زرتشتیان اطلس فرهنگی زرتشتیان شریف‌آباد بود که در اردکان یزد منتشر شد. بیشتر مکان‌های فرهنگی و پایگاه زرتشتیان، شریف‌آباد، احمدآباد و ترک‌آباد بود. ما با مساعدت مدیران مجامع پیروان ادیان توحیدی توانستیم قدم اول را برداریم.
 
سلامتی بیان کرد: اهتمام ما کتابی 5 جلدی خواهد بود که امیدواریم تا پایان سال 3 جلد از 5 جلد را بتوانیم به نشر برسانیم. نگرانی ما از بین رفتن اسناد تاریخی بود که خوشبختانه توانستیم آن‌ها را حفظ کنیم. امیدواریم در آینده‌ای نزدیک از کتاب‌ها رونمایی کنیم.  
 

هارون یشایایی یکی از رهبران یهودیان ایران و تهیه‌کننده سینما سخنران بعدی نشست بود. وی بیان کرد: همه ما ایرانیانی هستیم با سلیقه‌های متفاوت؛ ولی درباره ایرانی بودنمان هیچ شکی نیست. هیچ جایی در تاریخ چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام، دوره‌ای نیست که یهودیان در تاریخ ایران حضور نداشته باشند. این تجمع ما نباید اینطور دیده شود که ما عده‌ای دیگر هستیم و دیگران عده‌ای دیگر؛ نباید تفاوتی میان درخواست‌ها و نیازهای پیروان ادیان توحیدی بگذاریم.
 
وی به مشکلاتی که در حوزه نشر با آن روبه‌رو شده اشاره کرد و گفت: این حق قانونی وزارت ارشاد است که نشر را کنترل کند و نظر حاکمیت را اعمال کند. مشکل در اداره ممیزی این است که افراد با سلیقه‌های مختلف حضور دارند. زبان فارسی به ما امکان داده نزدیکی بیشتری با ادبیات و فرهنگ هم‌میهنمان پیدا کنیم.
 
یشایایی عنوان کرد: یهودیان دیوان فارسی و شاهنامه را به خط عبری و به زبان فارسی نوشته‌اند. اگر قرار است تعادلی منصفانه ایجاد شود باید بگویم که انجمن کلیمیان طی سال‌های اخیر حتی یک گرم سهمیه کاغذ نگرفته است. امیدواریم این مشکلات رفته رفته برطرف شوند.
 

محمد حسین ظریفیان یگانه مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی دیگر سخنران این نشست، بیان کرد: مایه افتخار است که در جمع فعالان و ناشران و روزنامه‌نگاران جامعه محترم ادیان توحیدی هستم. بدون شک نکاتی که دوستان بیان می‌کنند برای ما ارزشمند و مورد نیاز است. به عنوان کسانی که در حوزه اجرا و عملیات تلاش داریم خدمت شایسته‌ای به مردم داشته باشیم، نباید هیچ تفاوتی بین بخش‌های مختلف جامعه قائل بود. پیروان محترم ادیان توحیدی همه شهروندان ایران، برادران و خواهران ما هستند و از حقوق یکسان برخوردارند.
 
وی گفت: شان و جایگاه و منزلت باید مورد پاسداری قرار بگیرد. آنجا که احیانا نقصی نیز وجود دارد را باید طبیعی دانست و نباید به حساب تفاوت‌ها گذاشت. به هر صورت بخشی از ضعف‌ها به مدیران برمی‌گردد. این جلسات یکی از بهترین روش‌ها برای انتقال مطالبات است. این جلسات نباید برای مدیران حالت فرمایشی داشته باشد. جلساتی است که به دنبال فهم و حل مسئله است. امیدوارم بهتر و با نگاه دقیق‌تر درباره مصادیق و جزئیات پیگیری صورت بگیرد.
 
ظریفیان عنوان کرد: در اداره کل گفتگو‌های زیادی داریم. جزء به جزء مطالب را مرور می‌کنیم. ضوابط نشر چارچوبی دارد و مصوبه‌ای و قانونی که باید از آن پیروی کرد. موضوع ممیزی با عنوان ارزیابی کتاب، مسئله‌ای است که در عمده کشورها به شکل‌ها و متدهای مختلف انجام می‌شود.
 

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آخرین سخنران این نشست بود. وی با ابراز خوشحالی برای برگزاری جلساتی این چنین، بیان کرد: پیش از این نیز با دوستان جلسه‌ای داشتیم و خوشحالم که دوباره با شما ملاقات می‌کنم.
 
وی گفت: جامعه ما جامعه متکثری است و تنوع‌های مختلفی در ایران وجود دارد. این تنوع یک نعمت است، همینطور که می‌گوییم کشوری چهارفصل داریم؛ تنوع در حوزه‌های فرهنگی نیز بسیار جذاب است. یکی از زمینه‌های پایداری ایران، همین تنوع و تکثر است. کشور ایران اگر پایدار و پرقدرت است به دلیل تنوع و تکثر است. همه باید قدردان این ظرفیت در کشور باشیم.
 
احمدوند اضافه کرد: حتی در قانون نیز ظرفیت‌هایش دیده شده اما بالاتر از همه این‌ها، فرهنگ ایرانی است که همه را به هم پیوند زده. ما در کنار هم پرقدرت و ماندگار هستیم. مشکلاتی هم وجود دارد که باید با گفتگو حل کنیم. مسائلی که شما دارید، مسائلی عمومی است که همه ناشران با آن مواجه هستند.
 
وی گفت: در موضوع ارزیابی و ممیزی، اضافه بر ضوابط قانونی که همه باید رعایت کنند، هیچ محدودیتی وجود ندارد. چه ناشر در تهران باشد چه در قم، یا هر کدام از پیروان ادیان توحیدی. حوزه ارزیابی گاهی دچار سلیقه‌های مختلف می‌شود. هر جایی که یک نیروی انسانی و کارشناس بر اساس یک اصول باید قضاوت کنند این اختلاف سلیقه‌ها وجود دارد. مثل داور که تصمیم می‌گیرد و کارشناسی که آن را نمی‌پذیرد. در حوزه متن، حتما اختلاف نظر پیش می‌آید. مخصوصا متون دینی و سنتی. این یک امر طبیعی است و ما اصرار غیرخردورزانه روی یک موضوع نداریم.
 
احمدوند با اشاره به اینکه وضعیت کاغذ نیازمند توضیح است بیان کرد: گاهی تصور می‌َشود حجم قابل توجهی کاغذ با قیمت دولتی در اختیار وزارت ارشاد است و او به هر کس که بخواهد می‌دهد. مسئله کمبود در زمینه کاغذ نیست. مسئله قیمتش هست که برای کار فرهنگی بالاست.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها