سه‌شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
باید فضای جامعه را دلبسته کتاب و کتابخوانی کنیم

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در مراسم گرامیداشت روز کتابخوانی مشهد، کتابداران را یکی از ارکان مهم قطب‌های اجتماعی دانست و گفت: باید فضای جامعه را دلبسته کتاب و کتابخوانی کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی، به‌مناسبت سی‌اُمین دوره هفته کتاب مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار از سوی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی سی‌اُم آبان‌ماه با حضور حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استاندار خراسان رضوی و جمعی از کتابداران در مجتمع ولایت مشهد برگزار شد.

حجت‌الاسلام پژمانفر در این مراسم با اشاره به اینکه رهبری ارزش و جایگاه ویژه‌ای برای کتاب قائل هستند، گفت: امروزه کتاب با وضعیت بحرانی مواجه است و عموم مردم با آن ارتباط ندارند، علی‌الخصوص قشر نوجوان زمان خود را در فصای مجازی سپری می‌کند. اگر قرائت و مطالعه ادعیه، قرآن و  کتاب‌های درسی را جدا در نظر بگیریم، گزارش سرانه مطالعه کتاب به‌شدت نگران‌کننده و قابل دفاع نیست.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر کتاب بر فرهنگ کشور افزود: وضعیتی که برای کشور ایجاد شده‌ است، نتیجه‌ای جز دوری از کتاب نیست. 

حجت‌الاسلام پژمانفر ابراز کرد: در دوران گذشته خانواده‌ها با کتاب بسیار عجین بودند و بخشی از نشست‌های خانوادگی به خوانش اشعار بوستان و گلستان و حافظ و مطالب متون ادبی سپری می‌شد؛ اما اکنون در وضعیت نامناسبی قرار داریم و باید موانعی که بر کشور تحمیل شده را برطرف و فرهنگ کتابخوانی را رونق دهیم. 

کتاب باید جایگزین فضای مجازی شود
رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید مراقب استفاده نوجوان از کتاب‌هایی که ذهن را آسیب می‌زند باشیم، افزود: کتابخانه‌ها باید مراقبت باشند چه کتاب‌هایی چیده می‌شود و با معرفی کتاب‌های بهتر باید جامعه را به سمتی سوق دهیم که موبایل را کنار بگذارند و بین فضای مجازی و کتاب، کتاب را برگزینند.   

وی ادامه داد: در این میان جذابیت قلم نویسنده نیز بسیار حائز اهمیت است و اگر همراه با دلسوزی و تعلق خاطر به کشور و ارزش‌های اسلامی نباشد، نتیجه درستی نخواهد داشت.درباره آسیب‌هایی که به مسائل فرهنگی کشور صدمه وارد می‌کند، مقصر هستیم و باید فضای جامعه را دلبسته کتاب و کتابخوانی کنیم.

کتابداران افسران جبهه دانایی انقلاب اسلامی ایران
حجت‌الاسلام سبزیان، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی نیز در ادامه‌ این مراسم با اشاره به اینکه کتابداران، افسران جبهه دانایی انقلاب اسلامی ایران هستند، بیان کرد: این عزیزان هیچ‌گاه از ارائه خدمات فرهنگی به‌ویژه در دوران سخت کرونا خسته نشدند و در محدودیت ها تلاش کردند اتفاقات خوب را رقم زده و حال دل مردم را شاد کنند.

وی کتابداران را یکی از ارکان مهم قطب‌های اجتماعی دانست و افزود: این افراد ستون‌های مستحکم و یکی از خدوم‌ترین نیروهای فرهنگی کشور هستند. هفته کتاب را پشت سرگذاشتم و ضروری است که فعالیت‌های یک‌سال گذشته را ارزیابی و برای سال آینده برنامه‌ریزی کرده تا حال خوبی را برای مردم ایران رقم بزنیم. علاج مشکلات، کتابخوانی است. هرچه سرانه مطالعه افزایش پیدا کند سطح بصیرت نیز افزایش یافته و مشکلات کمتر می‌شود.

کتابخانه قرارگاه و سنگر اصلی است
حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: زمانه جهاد و مبارزه است. جهاد و مبارزه اصلی در میدان فرهنگ است. همه مجاهد عرصه فرهنگ هستیم و  خادم فرهنگی نباید خود را کم اثر ببیند. دورانی را تجربه می‌کنیم که شیطنت‌های دشمن در سراسر جهان و منطقه به صدا درآمده و نشان‌دهنده پایان راه آن‌ها است.

گنابادی‌نژاد ادامه داد: دشمن با مشغولیت‌های فضای مجازی و رسانه ای، انسان های تخیلی و هیجانات ایجاد کرده و رسالت اندیشمندان مبارزه کردن در این عرصه و تربیت انسان های فهیم است‌.دشمن دنبال این است که نسلی کاذب تربیت کند و ما باید نسلی سازنده و بنبادین تربیت کنیم. هیچ چیز جایگزین کتاب نمی‌شود. کتابخانه را قرارگاه و سنگر اصلی بدانید. باید در تمام ابعاد جامعه گسترش پیدا کند.

به گزارش ایبنا؛ در پایان این مراسم از خبرگزاری ایبنای خراسان رضوی برای تلاش‌های این رسانه در عرصه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در یک‌سال گذشته تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها