سه‌شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۵
اجازه ورود مباحث جدید را به سنت بدهیم

عبدالله نصری گفت: امروزه کمترین میزان توجه به علوم انسانی را در جهاد دانشگاهی شاهد هستیم در حالیکه ضرورتی که امروزه به توجه به علوم انسانی احساس می‌شود از سال‌های قبل خیلی بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست معرفی و نقد کتاب «روایت حکمت» (گفت‌وگوهایی درباره تاریخ فلسفه اسلامی) به قلم عبدالله نصری با حضور، غلامرضا ذکیانی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی،  قاسم پور حسن عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و عبدالله نصری مولف کتاب دوشنبه ۳۰ آبان در سالن شهید صبوری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی برگزار شد. در ابتدای جلسه علی اکبرزاده رییس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی بیان کرد: دغدغه امروز در مجموعه ما علاوه بر تولید متون علمی و پژوهشی، دغدغه هویتی است.

او اظهار کرد: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی نشر آثاری که علاوه بر دغدغه علمی، دغدغه هویتی ما را نیز پوشش می‌دهد مثل همین کتاب روایت حکمت، در دستور کار خود قرار داده است.

در ادامه نشست جمال رحیمیان معاون فرهنگی جهاددانشگاهی بیان کرد: ما در تلاشیم در زمینه‌ای که جهاد دانشگاهی سال‌ها با دانشگاهیان ارتباط داشته است رویکرد نوینی داشته و بتوانیم این رویکرد را توسعه دهیم و جهاد دانشگاهی را تبدیل به محفلی نخبگانی کنیم.

سخنران اول این نشست مولف کتاب عبدالله نصری استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و از شاگردان معروف علامه جعفری بیان کرد: در جامعه‌ای که تعداد زیادی استاد و دانشجو و طلبه در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها مشغول درس و بحث هستند، چاپ یک کتاب با تعداد 100 تا 200 نسخه یک فاجعه فرهنگی محسوب می‌شود. 

او درباره کتاب «روایت حکمت» گفت: بنا بود یک کنگره بین‌المللی درباره ملاصدرا آغاز شود و ما برنامه‌هایی برای معرفی ملاصدرا داشته باشیم. سریال روشنتر از خاموشی هم یکی از آن آثار تولیدی ما برای معرفی ملاصدرا بود. آنجا به این نتیجه رسیدم که قبل از اینکه از شناساندن ملاصدرا شروع کنیم بهتر است زمینه‌های فکری را برای آگاهی مردم از یک دوره تاریخ فلسفه اسلامی ایجاد کنیم و از فلسفه اسلامی آغاز کرده تا به ملاصدرا برسیم.

او درباره نکته بااهمیت برای نهادهای فرهنگی کشور اظهار کرد: بعد از نمایش آن سریال نهادهای فرهنگی کشور به سراغ من آمدند و از من خواستند یک تک‌نگاری درباره ملاصدرا به آنها معرفی کنم و اینجا بود که من به فکر تالیف کتاب «روایت حکمت» افتادم.

او با شکایت از عدم توجه امروزه نهادهای فرهنگی بویژه جهاد دانشگاهی به علوم انسانی اظهار کرد: امروزه کمترین میزان توجه به علوم انسانی را در جهاد دانشگاهی شاهد هستیم در حالیکه ضرورتی که امروزه به توجه به علوم انسانی احساس می‌شود از سال‌های قبل خیلی بیشتر است.

او با تاکید به توجه به سنت‌ها گفت: ما به سنت خودمان خیلی توجه نداریم و مخصوصا نسل جوان از سنت‌ها بسیار فاصله گرفته است که این وظیفه مراکز فرهنگی مثل جهاد دانشگاهی را در توجه به ابعاد مثبت و منفی سنت‌ها سنگین‌تر می‌کند. ما نباید تصلب در سنت‌ داشته باشیم و باید اجازه ورود مباحث جدید به سنت را بدهیم.

این استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی به عدم وجود متخصص برای هر فیلسوف اسلامی گفت: متاسفانه ما مثل جامعه غرب که وقتی می‌خواهند درباره کانت یا هگل مصاحبه کنند به کانت شناسان یا هگل شناسان بزرگ مراجعه می‌کنند نیستیم. ما در فلسفه اسلامی متخصصان مخصوص که تک‌نگاری‌های ویژه داشته باشند نداریم.

او در انتها بیان کرد: کسانی که می‌خواهند با تاریخ اندیشه آشنا شوند می‌توانند این کتاب را مورد توجه قرار دهند و اینکه توجهی به تاریخ اندیشه داشته باشیم بسیار مهم است.

در ادامه این نشست قاسم پورحسن عضو هیات علمی دانشگاه علامه به ایراد سخن پرداخت و نقدهایی از این کتاب ارائه داد و گفت: این کتاب مجموعه مطالعات نصری در حوزه سنت اسلامی است و ما در باب تاریخ فلسفه اسلامی با خلا بزرگی روبه‌رو هستیم و نباید به تعداد کتاب‌های منتشر شده در این حوزه نگاه کنیم.

او با بیان اینکه نیازمند یک کار دقیق، منضبط و روشمند در تاریخ فلسفه اسلام هستیم ادامه داد: مستشرقین، محققان غرب و متفکران ایرانی در زمینه فلسفه اسلامی کتاب زیاد نوشته‌اند، اما در آنچه تالیف شده است افراط و تفریط بسیار زیاد است.

پورحسن افزود: کتاب نصری تمام سنت‌های عقلی و غیرعقلی فلسفه اسلام را پوشش داده است و پژوهشگری که به این کتاب مراجعه کند با قلمی روان و عدم فقدان منابع مواجه است از این رو نصری مجموعه خوبی که مرور خوبی بر متفکران فلسفه اسلامی داشته را منتشر کرده است.

او همچنین نقد دیگری به شیوه استفاده از واژه عقل در کتاب کرد و گفت: عقل در دفتر سوم کتاب ارسطو مطرح شده و ارسطو هیچ واژه ای تحت عنوان عقل فعال ندارد و آن عقل بالفعل است که این نکته در کتاب باید اصلاح شود. یا جایی از کتاب مطرح شده که سهروردی موضوع فلسفه را تغییر داد و به جای وجود از نورو ظلمت استفاده کرد اما سهروردی اصلا ظلمت را یک فلسفه جدا نمی‌داند بلکه مساله سهروردی فقدان نور است.

سخنران سوم این نشست ذکیانی استاد فلسفه دانشگاه علامه بیان کرد: ما در این موضوع خلا جدی داریم و کارهای مستشرقین از یک جهت و کارهای متفکرین ایرانی از جهت دیگر ایراد دارد و ما کار جدی ای در این زمینه نکرده‌ایم. 

او با اشاره به شیوه نگارش کتاب که سوال و جوابی است گفت: اگر دقت کنید و کتاب را خوانده باشید نصری به عنوان پرسشگر یک سرو گردن از پاسخگوها بالاتر است و سوال کاملا پخته و از روی آگاهی است اما پاسخ درخوری دریافت نشده است و سوالی که اینجا از مولف کتاب مطرح است این است که آیا اگر قرار بود کتاب جدیدی در این زمینه تالیف شود بازهم به سراغ همین افراد برای دریافت پاسخ سوالاتش میرفت یا خیر؟ و ایا همین بحث‌ها را مطرح می‌کرد یا خیر؟

او درباره بحث کلام در کتاب روایت حکمت اظهار کرد: کلام بحثی است که در حوزه آکادمیک و حتی حوزه‌های علمیه ما به شدت مغفول است و حداکثر چیزی که دانشجویان و طلاب در بحث کلام می‌خوانند کشف و شهود است. درحالیکه قبل از آن باید شیخ مفید، شیخ طوسی و ابوالحسن که جزو اولین افرادی است که درباره بحث کلام کتاب نوشته است، خوانده شود.

این استاد فلسفه با اشاره به اینکه نگاه گفتمانی و تاثیر گفتمان در پیدایش آثار فلسفی کمتر در این کتاب دیده می‌شود بیان کرد: مباحث کلامی به شدت با مباحث فلسفی دیالکتیک داشتند و هم متاثر بودند و هم موثر.





 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها