دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
گنجینه‌هایی رزمندگان دوران دفاع مقدس بازگو و به نسل جدید روایت شود

سید‌مهدی حسینی، کارشناس ادبیات پایداری در نشست نقد و بررسی کتاب «باغ حاج علی» بر بازگو کردن و انتقال خاطرات دوران دفاع مقدس به نسل جدید تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، نخستین نشست از سلسله جلسات رونمایی کتاب اهالی فرهنگ و هنر استان قم با عنوان «کتابواره شهر من» به همت اداره کل کتابخانه‌های استان قم و با محوریت نقد و بررسی کتاب «باغ حاج علی» با حضور مهدی سلحشور، نویسنده و سید‌مهدی حسینی، کارشناس ادبیات پایداری در خانه موزه شهید زین‌الدین برگزار شد.
  
حسینی با اشاره به اینکه همنشینی راوی با شهدا از مهمترین دلایل توفیق این کتاب است، گفت: راوی این کتاب تا به امروز نیز در کنار شهدا بوده و یاد و خاطره آنان را زنده نگه داشته است. کتاب خاطرات دفاع مقدس بسیاری را خوانده‌ام و کمتر کتابی دیدم که در آن از شهدا بسیار یاد شده باشد.
 
این منتقد بیان کرد: یکی از مهمترین دلایلی که باید خاطرات را ثبت کرد؛ به یاد سپاری و حفظ خاطرات است. ثبت وقایع در حقیقت انتقال تجربیات و حفظ اسناد برای تاریخ است و خاطرات می‌توانند در حقیقت عبرت آموز و پاسخی به ابهامات باشند.
 
کارشناس ادبیات پایداری افزود: خاطره‌گویی در حقیقت ثبت سبک زندگی است و امروز بسیاری از رخدادهای دهه شصت برای ما خاطره است و اگر این خاطرات ثبت نشود دیگر نمی‌توان آنها را تصور کرد.
 
وی با بیان اینکه ثبت خاطرات در حقیقت حضور در جنگ روایت‌ها است افزود: اگر ما به این امر توجه نداشته باشیم، دشمن آنچه را که خودش می‌خواهد برای ما روایت می‌کند. گنجینه‌هایی که در سینه رزمندگان دوران دفاع مقدس است باید بازگو و به نسل جدید انتقال داده شود.
 

حسینی با بیان اینکه منطق روایت نیز مهم است افزود: خاطرات باید به گونه‌ای مناسب نگاشته شوند که محتوا و منطق روایت برای افراد در نسل حاضر قابل باور باشد. زبان نوشتار باید خالی از عیب باشد که همین امر رسالت نویسنده را در ثبت خاطرات سنگین می‌کند تا زبان گفتار به خوبی به زبان نوشتار تبدیل شود و این بخش بسیار سخت است و روایت باید از روانی و شیوایی لازم برخوردار باشد و طراوت مناسبی داشته باشد و نسل جدید باید بتواند با جذابیت کلام روایت کننده و قلم نویسنده ارتباط برقرار کند.
این کارشناس ادبیات پایداری یادآور شد: این کتاب دارای خاطرات زیادی است که قابلیت داستان شدن و حتی تبدیل شدن به فیلم دارد و پیشنهاد می‌شود برای دوره‌های چاپ بعدی این خاطرات برجسته شود.
 
در ادامه مهدی سلحشور به علت عدم نگارش کتاب پرداخت و گفت: مهمترین علت عدم نگارش کتاب آن بود که سنخیتی بین خود و شهدا نمی‌دیدم و معتقدم فاصله زیادی بین من و شهدا وجود دارد. زمانی که رهبر معظم انقلاب فرمود، رزم یک رزمنده تمام نمی‌شود تا وقتی که خاطرات دفاع مقدس را ثبت کند، این فرموده مقام معظم رهبری انگیزه‌ای شد تا رشادت‌های شهدا و رزمندگان را بازگو کنم.
 
وی بیان کرد: تلاش شد تا این کتاب، شهید محور باشد هرچند که رگه‌های از حضور ما نیز در کتاب وجود دارد که در حقیقت مقدمه‌ای برای بیان خاطرات شهدا بوده است. خاطرات دوران دفاع مقدس را با تمام وجودم بازگو کردم و نوید نوروزی نیز این کتاب را کار کرد.
 
سلحشور افزود: نحوه پردازش کتاب به گونه‌ای بود که گاهی خسته می‌شدیم و مجبور بودیم چندین روز پشت سر هم درباره رویدادها صحبت کنیم. همه تلاشم بر این امر تکیه داشت که گفته‌ها مستند باشد، حتی کتک خوردنم از سوی پدر بعد از اینکه فهمید برای رفتن به جبهه اقدام کردم را نیز آوردیم.
 
این مداح اهل‌بیت یادآور شد: در این کتاب چند فصل بعد از دفاع مقدس نیز روایت شده، هر چند مفصل به آن پرداخته نشده است و این کتاب بالای ۳۰ بار بازنویسی شده و بیش از ۵۰ ساعت با همرزمان صحبت می‌کردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها