سه‌شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
مطالعه «نقطه صفر مرزی» برای پویندگان ادب پایداری ضروری است

علی نوری، منتقد ادبی در نشست نقد و بررسی کتاب «نقطه صفر مرزی» با اشاره به اینکه این کتاب با تلفیق هنر شاعری، نویسندگی و پژوهش، به خوبی از عهده تلفیق متن در بافت‌های مختلف بر آمده است گفت: مطالعه «نقطه صفر مرزی» برای پویندگان ادب پایداری ضروری است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان نشست تخصصی بررسی و نقد کتاب «نقطه صفر مرزی» با عنوان خاکریز کلمات از سری برنامه‌های ویژه گرامی‌داشت هفته کتاب با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، حوزه هنری استان، واحد فرهنگ و مطالعات پایداری، با حضور سامان سپهوند، رئیس حوزه هنری استان، علی نوری، منتقد ادبی و استاد دانشگاه، محمد‌تقی عزیزیان، نویسنده اثر و جمعی از نویسندگان برتر حوزه ادبیات پایداری استان در سالن اجتماعات حوزه هنری برگزار شد.
 
عزیزیان درباره ایده اثر و نحوه تولید کتاب توضیحاتی ارائه و درباره سابقه آشنایی خود با قباد اصل مرز، راوی کتاب گفت: سال 1392 در کارگاه نویسندگی دفاع مقدس با قباد اصل مرز آشنا شدم و توفیقی بود که همراه استادم، گلعلی بابایی نشستی صمیمانه با بچه‌های رزمنده داشته باشیم. بچه‌هایی که سال ها پیش در ارتفاعات و در پستی‌ها و صحراها با نیروهای بعثی دست و پنجه نرم کرده بودند.
 
عزیزیان با بیان اینکه اصل مرز شور و شوق و خاصی در چهره‌اش بود گفت: بیشتر از هر چیز به خاطراتش فکر می‌کرد و به اینکه نکند باری بر دوشش باشد و فراموش کند و مبادا در خاطراتش نام کسی یا کسانی نهفته بماند و از یاد برود.

             

وی گفت: خاطرات را با هم پیش می‌بردیم در فواصل کار سفرهای مبارزاتی‌اش را به سوریه ادامه می‌داد و با دست پر و کوله‌بار سنگین برمی‌گشت.
 
عزیزیان خاطرات قباد اصل مرز را به چند دسته تقسیم‌بندی کرد و افزود: خاطرات مربوط به مبارزه‌ی مرحوم پدرش عباس اصل مرز، که در برهه‌ای از تاریخ پهلوی پدر و بخشی از تاریخ پهلوی پسر را در بر می‌گیرد، قسمت دوم خاطرات به حضور قباد اصل مرز در فعالیت‌های انقلابی در سنین کودکی مربوط می‌شود و بخش سوم خاطرات دوران دفاع مقدس را دربر می‌گیرد که نقش وی را در کنار روایت تاریخ ایران تبیین می‌کند و موضوع اصلی کتاب نقطه مرزی همین بخش کتاب است.
 
این نویسنده با بیان اینکه در نگارش خاطرات قباد اصل مرز هم از شیوه مصاحبه شفاهی و هم از روش مراجعه به یادداشت‌های راوی و دفترچه‌های خاطرات استفاده شده است، افزود: راوی، بیانش را با ارائه ضمائم اسنادی تکمیل می‌کرد و در پرداخت خاطرات و ذکر جزئیات ایشان را راهنمایی کردیم تا از کنار جزئی‌ترین مسائل و اتفاقات به سادگی نگذرد.
 
این نویسنده ادبیات پایداری گفت: راوی کتاب نقطه صفر مرزی گاهی به دلایلی که برای خودش قانع‌کننده بود از کنار اتفاقی رد می‌شد و از تشریح برخی حس و حال‌هایش طفره می‌رفت و دوست نداشت آن‌ها را با ما در میان بگذارد.
 
وی ادامه داد: در نهایت برای روشن شدن مطالب، به تهیه و تدوین پانوشت‌ها نیاز داشتیم که حاوی مطالب تکمیلی بودند، گاهی راوی مطلبی را از حاشیه روایت می‌کرد که در قالب خط سیر خاطرات نمی‌گنجید اما چشم‌پوشی از آن‌ها هم می‌توانست مخاطب را با ابهام مواجه کند؛ بنابراین آن‌ها را در پاورقی ذکر کردیم.
 
در ادامه نوری درباره نقاط قوت و ضعف کتاب، ویژگی‌های ساختاری و مباحث فنی اثر توضیحاتی بیان کرد و کتاب «نقطه صفر مرزی» را نقطه عطفی در ادبیات پایداری لرستان عنوان کرد و افزود: رشد آثار منتشر شده در ژانر خاطره‌نگاری در استان این اثر  به وضوح  می‌دهد. همه مراحل آفرینش کتاب اعم از پژوهش، نگارش، ویرایش و مهندسی و گرافیک آن، در سطح عالی انجام شده است و فقط کاغذ مورد استفاده در چاپ مرغوب نیست.
 
استاد ادبیات و زبان فارسی دانشگاه لرستان متن کتاب را خوشخوان و سرشار از تابلوهای زیبایی عنوان کرد و گفت: مخاطب در مواجهه با آن، احساس دیداری را در  موتیف‌های خوانداری حس می‌کند. کودکی و نوجوانی راوی از همان جنس و منطبق بر ادبیات کودک و نوجوان و تصاویر خاص این دوره سنی است.
 
نوری با اشاره به اینکه نگارنده کتاب با تلفیق هنر شاعری، نویسندگی و پژوهش، به خوبی از عهده تلفیق متن در بافت‌های مختلف بر‌آمده است، گفت: مطالعه نقطه صفر مرزی برای پویندگان ادب پایداری ضروری است.
 
سپهوند نیز در این نشست با بیان اینکه تدوین و انتشار این پروژه زمانی کلید خورد که مسئولیت مطالعات پایداری حوزه هنری را عهده‌دار بوده افزود: ایده‌هایی داشتیم که رزمندگان لرستانی که در یگان‌هایی غیر از 57 لشگر 84 جنگیدند پیدا کنیم و نکات آنها را ثبت کنیم و یکی از آنها نقطه صفر مرزی بود و  دیگری کتاب باد و خاکستر بود که در مورد یک رزمنده‌ای بود که در کردستان جنگیدند، و قباد اصل مرز هم در لشکر امیرالمومنین ایلام در دفاع مقدس حضور داشت و با این نگاه این پروژه را آغاز کردیم.

                 

رئیس حوزه هنری لرستان گفت: موارد انسانی و فضای عاطفی که در روایت جنگ وجود داشته در این پروژه نیز وجود داشت و در مرحله آخر هم در قالب صفحه‌‌آرایی مناسب،‌ طراحی جلد، شبکه توزیع مناسب با انتشارات سوره مهر کار چاپ آن را انجام دادیم. در سطح کشور توزیع و خوشبختانه با استقبال خوبی مواجه شد.

 
به گزارش ایبنا؛ در این نشست بخش‌هایی از کتاب خوانش و نقاط قوت آن از سوی منتقد ادبی بیان شد و دیگر اعضای شرکت‌کننده نیز به بیان نظرات خود پرداختند و نویسنده اثر پاسخ نقدها و نظرات آن‌ها را بیان کرد. 

              

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها