دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
حمایت از چاپ کتاب نویسندگان روستایی تا افزایش اعتبارات فرهنگی

جمعی از فعالان فرهنگی و هنری شهرستان سروآباد در دیدار با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان خواستار حمایت از چاپ و رونمایی از کتاب نویسندگان روستایی شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در کردستان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در سفر یک‌روزه به شهرستان سروآباد با جمعی از فعالان فرهنگی و هنری این شهرستان دیدار و پای درد‌دل اهالی فرهنگ و هنر نشست.

فعالان حوزه فرهنگ و هنر شهرستان سروآباد در این دیدار که تا پاسی از شب به طول انجامید، مشکلات‌، کمبودها و انتقادات خود در حوزه فرهنگ و هنر با علی‌اصغر دریایی در میان گذاشتند و خواستار توجه مسئولان فرهنگی استان به خواسته‌های جوانان شهر و روستاهای سروآباد شدند.

سرکوت عزیزی، رئیس انجمن بیسارانی هورامان در این دیدار، از کمبود اعتبار برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی گلایه کرد و رونمایی از کتاب‌ نویسندگان روستایی شهرستان سروآباد را لازم دانست.

وی اعلام کرد: روسای ادارات شهرستانی بدون در نظر گرفتن انجمن‌ها، فعالیت ادبی و فرهنگی انجام می‌دهند در حالی‌که باید فعالیت‌های فرهنگی و هنری از کانال انجمن‌ها صورت گیرد.

عطا دردک، از شاعران منطقه سرشیو سروآباد نیز گفت: هنرمندان و نویسندگان و شاعران مظلوم واقع شده‌اند، به دلیل هزینه بالا امکان چاپ کتاب‌ها برایشان ممکن نیست. منطقه سرشیو سروآباد از مناطق بسیار محروم است و نیاز دارد، مسئولین به این منطقه بروند و به مشکلات مردم رسیدگی کنند. من دو کتاب آماده چاپ دارم، به‌دلیل نبود اعتبار نتوانستم چاپ کنم.
 
احمد علیرمایی، عکاس سروآبادی نیز از برپایی هشت نمایشگاه شخصی و گروهی خبر داد و افزود: این شهرستان نیاز به ایجاد خانه عکاسان و یا انجمن عکاسان فعال دارد.
 

آلان رحیمی، فعال عرصه تئاتر در شهرستان سروآباد عنوان کرد: متاسفانه در عرصه تئاتر، مربی وجود ندارد، محدودیت در موضوع نباید باشد، انجمن نمایش ما تاکنون ثبت نشده است و هیچ گروه تئاتری فعال در سطح شهرستان سروآباد نداریم.
 
وی خواستار برگزاری کلاس‌های زبان کُردی شد و گفت: ما هنرمندان نیاز داریم که زبان کُردی که زبان مادری ماست را بهتر یاد بگیریم.
 
آیدا رستمی، فعال رسانه‌ای که از اهالی روستای چشمیدر از توابع شهرستان سروآباد است نیز در این دیدار بیان کرد: با هزینه شخصی گزارش و خبر تهیه می‌کنیم و کسی ما را حمایت نمی‌کندخواستار حمایت از رسانه های محلی شد.

فعال رسانه ای سروآباد با بیان اینکه انجمن عکاسان در شهرستان سروآباد وجود ندارد و این برای عکاسان معضل است، اضافه کرد: بسیاری از برنامه‌ها وتوانمندی‌های سروآباد به نام مریوان ثبت شده است و هیچ مشخصه و کارت شناسایی برای فعالیت رسانه‌ای در سطح شهرستان سروآباد نداریم.
 

کامیار براری، فعال دیگر رسانه‌ای سروآباد نیز در این نشست گفت: فضای مجازی در همه مراحل زندگی نقش اساسی دارد، با فیلتر شدن فضای مجازی از جمله اینستاگرام و واتساب ارتباط ما با استان قطع شده است و فعالیت‌های رسانه‌ای ما نیز تعطیل شده است.
 
ایجاد همدلی از مهمترین کارگردهای فرهنگ و هنر است
علی‌اصغر دریایی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در این نشست صمیمانه اظهار کرد: از مهترین کارکردهای فرهنگ و هنر در جامعه امروز ایجاد همدلی و گفت‌وگو و تحمل همدیگر در زندگی اجتماعی و فرهنگی است.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان افزود: اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه شهرستان سروآباد به‌عنوان متولیان اصلی ایجاد همدلی در جامعه نیاز هست در ابتدای امر فرهنگ همدلی را در جامعه رواج داده و خود نیز تلاش کنند.
 
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان کردستان بیان کرد: اصحاب فرهنگ و هنر در شهرستان با ایجاد گروه‌های کاری و در قالب انجمن‌های فرهنگی و هنری به برگزاری نشست‌های ویژه در حوزه فرهنگ و هنر اقدام کرده و با هدف ارتقاء فرهنگی و هنری شهرستان سروآباد و همچنین کشف استعدادهای هنری و فرهنگی کمک کنند.
 
دریایی با اعلام آمادگی برای حضور در جلسات کاری شهرستان اظهار کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سروآباد با همه امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در اختیار اصحاب فرهنگ و هنر است تا شاهد احیاء انجمن‌ و تشکل‌های فرهنگی و هنری در سطح شهرستان باشیم.
 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان درباره مشارکت هنرمندان در ساختن جامعه‌ای فرهنگی گفت: آنچه ارتقاء فرهنگی در شهرستان را رقم می‌زند، به‌واقع اصحاب فرهنگ و هنر است و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و به‌طور کلی دستگاه‌های اجرایی به تنهایی نمی‌توانند اثرگذار باشند.
 
دریایی یادآور شد: شهرستان سروآباد با داشتن ظرفیت‌های فرهنگی و هنر همچنین مفاخر و مشاهیر بزرگ و نامدار در سطح استان باید با همکاری اصحاب فرهنگ و هنر و ادارات فرهنگی شهرستان بتواند شاهد تحولی در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها