دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹
باید دلایل کتاب‌گریزی در جامعه را شناخت

فرماندار زنجان در آیین تقدیر از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی بر شناخت دلایل کتاب‌گریزی در جامعه تاکید و بیان کرد: باید بررسی کرد با چه راهکاری می‌توان نوجوانان را به سمت کتابخانه جذب کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در زنجان، آیین تقدیر از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی، یکشنبه(29 آبان‌ماه) با حضور ابوالفضل رفیعی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان، پرویز خالقی، فرماندار زنجان، محمد‌رضا خانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در سالن کتابخانه سهروردی (قدیمی‌ترین کتابخانه زنجان) برگزار شد. 

رفیعی با اشاره به جایگاه کتاب در تمدن‌سازی اظهار کرد: خدمت به کتاب، تلاش برای ارتقاء فرهنگ جامعه است و فعالیت در این حوزه گام برداشتن در مسیر تمدن ایرانی اسلامی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تلاش دشمن برای مقابله با ایران به علت پیشرفت و گام برداشت در حوزه تمدن و فرهنگ است. دشمن از حرکت ایران در مسیر پیشرفت آگاه است و به بهانه‌های مختلف سعی در ایجاد مانع و مشکل دارد.

معاون سیاسی امنیتی‌، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با بیان اینکه ادعای برنامه‌ریزی دشمن برای دامن زدن به اغتشاشات در کشور، توهم توطئه نیست بلکه مستندات آن موجود است، افزود: دشمن با بزرگنمایی مشکلات سعی در ایجاد رعب و وحشت و در نتیجه پیاده کردن برنامه‌های شوم خود در کشور است.

رفیعی در ادامه به موضوع کتاب و کتابخوانی و اهمیت آن در جامعه اشاره کرد و گفت: باید از روش‌های نوین در جلب مشارکت مردم در حوزه کتابخوانی، ترویج آن و توسعه زیرساخت‌ها و در دسترس بودن کتاب‌ها با استفاده از ابزارهای مختلف استفاده کنیم تا روز به روز شاهد اثرات این کار در سبک زندگی مردم باشیم.

وی با اشاره به اینکه افزایش مطالعه موجب ارتقاء سطح آگاهی مردم می‌شود، اضافه کرد: آگاهی منجر به شناخت در زمینه‌های فرهنگی و تمدنی می‌شود که همه هویت مردم را تشکیل می‌دهد؛ در حالی‌که دشمن برای بی‌هویت کردن نسل جدید تلاش می‌کند تا به شکل دیگری ذهن آماده نوجوان ایرانی را با چیزی که از برنامه‌ریزی نظام آموزشی و فرهنگی است، پُر شود.

در ادامه نیز خالقی، فرماندار زنجان گفت: برای آشنا کردن نسل جدید با حوزه کتاب و کتابخوانی و فواید مطالعه، باید دلایل کتاب‌گریزی در جامعه را بررسی کنیم.

وی افزود: باید بررسی کرد که با چه راهکاری می‌توان نوجوانان را به سمت کتابخانه جذب کرد؛ اگر جوان و نوجوان اهل مطالعه و بنیان‌های علمی قوی داشته باشد، یک خبر ظاهری مانند کشته‌سازی در فضای مجازی را قبول نمی‌کند.

خالقی با اشاره به اینکه باید فضای کتابخانه‌ها را به فضای شاداب و با طراوت برای مراجعه‌کنندگان تبدیل کرد، افزود: هیچ اشکالی ندارد در حوزه کتاب و کتابخوانی، افرادی انتخاب شوند که مباحث جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی و روانشناسی را آموزش دهند.

فرماندار زنجان با بیان اینکه نشانه موفقیت، افزایش تعداد مطالعه‌کنندگان و تعداد امانت کتاب است، گفت: اینکه چه تعداد جلسه داریم و چه تعداد کتابخانه داریم مهم ‌نیست، بلکه خروجی مهم است.

در ادامه این آیین، محمد‌رضا خانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به موضوع کتابخانه مرکزی و معطل ماندن در پی سالیان متمادی گفت: به سرانجام رساندن پروژه کتابخانه مرکزی زنجان یک همت استانی می‌طلبد، چرا‌که تاسیس این کتابخانه می‌تواند بسیای از نیازهای حوزه فرهنگی و کتابخوانی را تامین کند.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های مرکزی، کلاس فرهنگی هر استان است و در همه مراکز استان‌ها وجود دارد و یا آماده افتتاح است، اضافه کرد: کتابخانه مرکزی این استان با پیشرفت فیزیکی ۲۷ درصد که معلوم نیست بعد از چندین سال همان ۲۷ درصد باشد باقی مانده‌ است.

وی به پیگیری استاندار درباره تکمیل کتابخانه مرکزی استان اشاره کرد و اظهار کرد: در سفر بعدی رئیس جمهور به زنجان، تکمیل کتابخانه مرکزی استان در برنامه قرار می‌گیرد.

رضاخانی با اشاره به پیگیری تاسیس «ساخت‌کده» در استان گفت: «ساخت‌کده» مکانی از ایده تا عمل است تا نوجوانان ایده خود را عملی کنند و در چند ماه آینده در استان چندین ساخت‌کده فنی، کشاورزی و هنری را در استان ایجاد خواهیم کرد که می‌تواند نقش واقعی کتاب و کتاب‌خوانی را در جامعه ایفا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها