دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
«خاطرات حدیدچی» فرهنگ اسلامی را به جامعه ترزیق می‌کند/ نماینده امام در رساندن پیام به گورباچف

مجتبی رحماندوست گفت: طاهره دباغ توانست کارهای شگفتی را انجام دهد و در عین حال خانواده گرم و سرزنده داشته باشد. به نظرم باید کتاب خاطرات او را بهتر و بیشتر تبلیغ کرد تا با مطالعه آن فرهنگ اسلامی بیشتر به جامعه ترزیق شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم گرامیداشت سالروز درگذشت مرضیه حدیدچی (دباغ) از زنان مبارز و فرمانده سپاه همدان در دوران دفاع مقدس در قالب برنامه «بانوی پولادین» با سخنرانی راضیه دباغ، فرزند ارشد طاهره دباغ، مجتبی رحماندوست، نویسنده، دکتر محسن کاظمی، پژوهشگر تاریخ شفاهی و مریم اردبیلی، مشاور امور بانوان شهرداری یکشنبه 29 آبان در تالار حکمت مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

راضیه دباغ گفت: هر کسی از بیرون به مرضیه حدیدچی (دباغ) نگاه می‌کرد، او را زنی جسور، مدیر، با صلابت و سختکوش و مصمم می‌یافت. همین زن از سوی امام خمینی(ره) برای بردن پیام وحدانیت به سرزمین الحاد انتخاب شد. زنی که شاید از این ماموریت سالم برنگردد. اما انتخاب امام نیز حرف نداشت. به این دلیل که این زن را می‌شناخت. اگر امروز رهبری می‌فرمایند ما امروز زنی می‌خواهیم که مانند طاهره دباغ باشد، یعنی رهبری هم او را می‌شناسد و درک کرده است. این درک‌هاست که به دباغ شخصیت می‌دهد.

او افزود: دباغ شخصیتی خودساخته خویش را رشد می‌دهد، یعنی فردی آن‌قدر روی خودش کار می‌کند که می‌تواند بسیاری از سختی‌ها را بر خود هموار کند، اما همین زن آن‌قدر احساسات رقیق و مادرانه‌ای دارد که همه زوایای خانه‌اش سرشار از همسرانگی، مادارنگی، زنانگی و فرزندی است و در هیچ‌کدام نقطه کور یا خالی وجود ندارد. اگر یک مادر است اما حضور ندارد زمینه قبلی برای تربیت را چنان فراهم کرده که در نبودش هم این تربیت ساری است.

فرزند ارشد دباغ عنوان کرد: او در غیاب خودش، فرزند سیزده ساله‌اش را مسئول خانه می‌کند و او نیز مواظب خواهران کوچکترش است. چنان مسئولیت را در فرزندش آمیخته که او هیچ جای خالی در مراقبت از فرزندان کوچک‌تر باقی نمی‌گذارد.

راضیه دباغ گفت: وقتی شخصیت‌های بزرگ را آن‌قدر دست نیافتنی نشان می‌کنیم که جوانان ما بسیاری از آنها را نشناسند. این ظلم را در حق جامعه و جوانان‌مان کردیم که امروز بعضی از آنها را بدون شناخت در کف خیابان می‌بینیم.

مجتبی رحماندوست در ادامه این مراسم گفت: وقتی کتاب «خاطرات مرضیه حدیدچی(دباغ)» به کوشش محسن کاظمی را مطالعه کردم. به یک دانشجو توصیه کردم کتاب را بخواند. کتاب را گرفت و برد. بعد از چند روز آمد و کتاب را روی میز من گذاشت و گفت خواندم. شخصیت کتاب را می‌شناسید؟ من زنگ زدم به طاهره دباغ و گوشی را به جوان دانشجو دادم. برق از سرش پرید، گوشی را گرفت و بیرون رفت. مطالعه کتاب از سوی یک دانشجو نشان داد که شناخت جزئیاتی از یک مبارز چه‌قدر می‌تواند تاثیرگذار باشد که یک جوان را متحول کند.  

او افزود: به جوانان توصیه می‌کنم این کتاب را مطالعه کنند. در این کتاب نویسنده کشف معدن جواهر کرده و نکات جالبی را درباره شخصیت مرضیه حدیدچی(دباغ) در آورده است. خواندن این کتاب بر زنان واجب است و برای مردان واجب‌تر. خود من وقتی کتاب را خواندم سر ذوق آمدم تا بیشتر بخوانم و مطالب بیشتری درباره بانو دباغ بدانم.

این نویسنده بیان کرد: با مطالعه کتاب از زنده‌یاد محمدحسن دباغ یاد کردم که همراهی او باعث شد که طاهره دباغ بتواند در عرصه باشد و چنین کارهای شگفتی را انجام دهد و در عین حال خانواده گرم و سرزنده داشته باشد. به نظرم باید این کتاب را بهتر و بیشتر تبلیغ کرد تا با مطالعه آن فرهنگ اسلامی بیشتر به جامعه ترزیق شود.

مریم اردبیلی، مشاور امور بانوان شهرداری در این مراسم گفت: وقتی دانش‌آموز دبستانی بودم در اردوگاه شهید باهنر خانم دباغ آمد و با ما صحبت کرد. حالا قبل از این دیدار من کتاب‌هایی خوانده بودم و در عین کودکی برای خودم مطالعات و دیدگاهی داشتم اما برایم قدری مبهم بود که زن انقلابی ایرانی مسلمان یعنی چه؟ دقیقا این زن به چه شکل است؟

او افزود: وقتی طاهره دباغ را از نزدیک دیدم و سخنانش را شنیدم، آن روز تصویری که باید از زن ایرانی می‌گرفتم در ذهنم کامل شد. با خودم می‌گفتم آن زنی که قرار است در آینده بشویم همین زن است که سخن گفت و کنار ما نشست. همان زنی که امام انقلاب کرد تا زن ایرانی مسلمان بشود این زن است.

مشاور امور بانوان شهرداری اظهار کرد: یادم است سال 96 یا 97  مجموعه فعالان حجاب و عفاف کشور به دیدار رهبری رفته بودیم. در این دیدار که جمع 30 نفره حضور داشتند به رهبری گزارشی ارائه کردند. در آنجا بحث‌های متنوعی مطرح شد و رهبری نیز بحث مفصلی بیان کردند اما نکته مهم بحثشان این موضوع بود که اشاره می‌کنم.  

اردبیلی گفت: رهبری از همه تلاش‌های فعالان حجاب و عفاف تشکر کردند و گفتند همه آنچه می‌گویید درست است و همه به کنار من تصور می‌کنم اگر ما می‌توانستیم زنانی مثل طاهره دباغ داشته باشیم، خیلی اوضاع بهتر می‌شد. در عین این‌که اگر می‌توانستیم چنین الگوی را به درستی به جوانان معرفی کنیم خیلی کار بزرگی می‌شد. بعد شروع به تعریف و تمجید از خانم دباغ کردند که او نماینده امام در رساندن پیام به گورباچف بود، رئیس سپاه در همدان بود؛ چند دوره نماینده مجلس، یک مادر و همسر نمونه و ...

او افزود: رهبری از خاطره سفر به همدان گفتند و این‌که همه مقامات استان را می‌خواستند تا با آنها جلسه داشته باشند. در سفر همدان گفتند با این‌که خانم دباغ را می‌شناختند و می‌دانستند او فرمانده سپاه همدان است و این موضوعی نبود که اطلاع نداشته باشم اما وقتی او از در وارد شد، من یکه خوردم که یک بانو فرمانده سپاه است، اما سپاه همدان را به چه خوبی اداره کرد. ضمن اینکه سپاه همدان از لحاظ فرهنگی در کشور برجسته بود.

در پایان برنامه از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی لوح تقدیر و هدیه‌ای به فرزندان طاهره دباغ و سخنرانان این مراسم اهدا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها