شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷
صدای زندگی ایرانی از دل قصه‌ها شنیده می‌شود

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان در آیین افتتاحیه بیست‌وچهارمین جشنوار بین‌المللی قصه‌گویی در اهواز گفت: قصه صدای زندگی است و قصه‌گویی مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها تداعی‌گر جمع‌های خانوادگی است چون صدای زندگی ایرانی از دل قصه‌ها شنیده می‌شود.  

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، عبدالرضا سیفی، معاون سیاسی اجتماعی  استانداری خوزستان شنبه (28 آبان‌ماه) در آیین افتتاحیه‌ مرحله منطقه‌ای بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کشور در محل گیت بوستان اهواز با بیان اینکه نمادها ، سبک و سیاق قصه‌گویی ایرانی تداعی‌گر قصه‌گویی مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها است ، اظهار کرد: قصه صدای زندگی است و  از دیرباز تاکنون قصه‌ها پیام‌آور و میراث همبستگی و احترام در روابط خانوادگی و اجتماعی هستند.
 
سیفی افزود: کودکان با قصه‌ها بزرگ می‌شوند و از آن‌ها درس می‌گیرند و خودشان را با آموزه‌های ناب کهن تطبیق داده و رشد می‌کنند. قصه‌ها می‌توانند به شخصیت  کودکان و نوجوانان شکل بخشیده و آن‌ها  را به سمت تعالی و کمال سوق دهند.
 
وی ادامه داد: برخلاف فرهنگ جوامع غربی که افراد در بزرگسالی از زندگی اجتماعی، خانوادگی و جامعه دور می‌شوند، در ایران افراد با افزایش سن ارج و ُقرب و منزلت بیشتری پیدا کرده و برای نوجوانان و کودکان به محور خانواده، تبدیل می‌شوند.
 
وی با اشاره به اینکه  قصه‌گویی ریشه در فرهنگ، تاریخ، تمدن و سنت‌ها و آداب ما دارد، تاکید کرد:  در کتاب و آثار کهن ایران زمین، از شاهنامه تا داستان های قدیمی روند روایت‌گری و قصه‌گویی به وضوح قابل مشاهده است و همواره مفاهیم غنی و متعالی انسانی به مخاطب انتقال داده شدند؛ فرهنگ ایرانی با تاریخ غنی و گسترده‌ی خویش می‌تواند برای تمام بشریت داستان قابل اتکا و جذاب، تولید کند.
 
معاون سیاسی اجتماعی  استانداری خوزستان سیفی با توضیح اینکه در حوزه‌ قصه‌گویی باید به اندازه‌ استفاده از ظرفیت فرهیختگان و از توانمندی‌های کودکان و نوجوانان بهره‌مند شویم، گفت: باید کودکان و نوجوانان را  به روایت و نگارش داستان های واقعی از زندگی مردم ایران تشویق کرد چراکه وظیفه‌ همه‌ نسل‌ها، روایت صحیح از تاریخ و ارزش‌های کشورمان ایران است که قابل ترجمه و انعکاس به عرصه‌های مختلف جهانی است.
 
سیفی عنوان کرد: سراسر جهان انسان آزاده‌ای که بهدنبال کمال و تعالی است با جنگ روایت‌ها مواجه می‌شود. با گسترش فضای مجازی و جهانی شدن ارتباطات و زمینه‌ی  استفاده‌ی اقشار و سنین مختلف از این امکان ، تلاش برای تغییر ذهن‌ها و برگرداندن واقعیت‌ها می تواند منجر به تبعات جبران ناپذیری در میان کودکان و نوجوانان  شود.
 
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان در این مراسم گفت: استان خوزستان میزبان جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی است و بیست و چهارمین دوره در سه سطح ملی ،استانی و منطقه‌ای برگزار می‌شود.
 
وحید کیانی با بیان اینکه در سال 97 خوزستان میزبان یک دوره دیگر جشنواره قصه‌گویی بوده است، عنوان کرد: با توجه به رفیت فرهنگی در استان تلاش کردیم تا در این دوره میزبان 6 استان کشور با تعداد 67 قصه‌گو باشیم.
 
وی افزود: در بیست و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه‌ای این استان میزبان استان‌های فارس ، چهارمحال بختیاری ،کهگلویه و بویراحمد،  لرستان و بوشهر از 28 تا 30 آبان ماه با شعار « قصه صدای زندگی است» خواهد بود. در این جشنواره تلاش کردیم از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری استان هم بهره‌مند شویم و تصویر خوبی از استان به نمایش بگذاریم و امیدوارم توسعه فرهنگی چراغ راه کنش‌گران این استان باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها