شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
مصطفی زمانی از ناشران متعهد انقلاب اسلامی است

صفار‌‌ هرندی، در آیین گرامی‌داشت مصطفی‌ زمانی، ناشر پیشکسوت جبهه فرهنگی انقلاب گفت: همواره وقتی نشر مذهبی و متعهد به انقلاب اسلامی را مرور می‌کنیم یکی از نام‌های مکرر در ذهن به حساب می‌آید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین بزرگداشت، مصطفی زمانی، ناشر پیشکسوت، شنبه( 28 آبان‌ماه) با حضور محمد‌حسین صفار هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، یاسر‌احمد‌وند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی، مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، میثم نیلی، مدیر‌عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در حوزه هنری برگزار شد.

احمدوند، با ابراز امیدواری از ادامه حضور فعال مصطفی زمانی در عرصه‌های فرهنگی و با اشاره به خطبه 131 نهج‌البلاغه که شبیه آن در حدیث منای امام حسین(ع) نیز آمده، گفت: این خطبه اساس شکل‌گیری نهضت اسلامی حضرت محمد(ص) و انقلاب اسلامی ما را نیز نشان می‌دهد «‌بار خدايا، تو مى‌دانى، كه آن كارها كه از ما سر زد، نه براى همچشمى بود و نه رقابت در قدرت و نه خواستيم از اين دنياى ناچيز چيزى افزون به چنگ آوريم. بلكه مى‌خواستيم نشانه‌هاى دين تو را كه دگرگون شده بود بازگردانيم و بلاد تو را اصلاح كنيم تا بندگان ستمديده‌ات در امان مانند».
جان انقلاب اسلامی نیز چنین است. امیدواریم که خون‌هایی که اخیرا در راه حفظ امنیت کشورمان ریخته شده در روشنگری جامعه حول رهبر معظم انقلاب اسلامی موثر باشد.

علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران نیز در این آیین با اشاره به اینکه آغازگر نشر انقلاب اسلامی، توزیع و نشر رساله‌ها و اعلامیه‌های هدایت‌گرانه امام خمینی(ره) بوده است، عنوان کرد: یکی از ستارگانی که در این عرصه حضور موثری داشته، مصطفی زمانی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز اهداف انقلاب و اسلام را پیش برد و در تامین منابع انقلابی و نیز کودک و نوجوان بسیار فعال بود.

وی ادامه داد: هرجا احساس نیاز می‌شد این ناشر در آن حوزه پررنگ‌تر فعالیت کرده است. برخی از آثار نشر «پیام آزادی» و «زیارت» به شمارگان 500 هزار نسخه‌ای رسیده که در این دوران غریب است. اگر کتابی به شمارگان 100 هزار نسخه دست یابد با حیرت می‌نگریم.

رمضانی با تاکید بر اینکه زمانی دغدغه توجه به محتوای سلیم و رساندن آثار ارزشمند به دست مخاطبان را دارد، افزود: زمانی، نماینده و الگوی 50 سال تحمل مشقت حوزه نشر است و تابلویی پرافتخار است که با دیدن آن قوت بگیریم و با قدرت پیش برویم. وی نمونه ناشرانی است که به جای رقابت به تعامل و رساندن کتاب به دست مخاطب واقعی می‌اندیشند.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران بر ضرورت تدوین تاریخ شفاهی دلسوزان نشر ازجمله نگارش و مکتوب کردن سرگذشت زمانی و خاندان نشر وی تاکید کرد و گفت: خانه کتاب و ادبیات ایران نیز آماده حمایت و همکاری در این حوزه است.

«زمانی» اخلاص و صفا را با بصیرت انقلابی پیوند زده است
 در ادامه این نشست، میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه آثار نشر «پیام آزادی» برای کودکان دیروز خاطره‌انگیز است، عنوان کرد: بسیاری از کودکان دهه‌های 50 و 60 از کتاب‌هایی که نتیجه زحمت و تلاش زمانی است بهره برده‌اند و می‌برند. وی اخلاص، صفا و صمیمیت را با چاشنی بصیرت انقلابی پیوند‌زده است و در طول فعالیت خود آثار شخصیت‌های برجسته‌ای ازجمله امام خمینی(ره)، تا نویسندگان بزرگی چون محمدرضا سرشار و امثال میرکیانی و شیرازی را با شمارگان چندصدهزار نسخه منتشر کرده است. نشر بیش از 40 میلیون کتاب آسان نیست؛ زمانی، افتخار عرضه و چاپ آثار بسیاری را در چهارچوب اسلام ناب محمدی داشته که این افتخار نصیب هرکسی نمی‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه زمانی از موسسان مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیز هست، افزود: تجربه‌های عمیق وی در پیشبرد اهداف انقلابی مجمع بسیار راهگشا بوده است.
 
نیلی به ساده‌زیستی زمانی نیز اشاره کرد و گفت: وی هنوز با موتورسیکلت شخصی رفت و آمد می‌کند و زندگی ساده‌ای دارد. انجمن قلم و انجمن ناشران کودک و نوجوان نیز از همکاری وی بهره می‌برند و امیدوارم سال‌های سال شاهد حضور وی در عرصه‌های فرهنگی باشیم. زمانی از شناسنامه‌های نشر کشور است.
 
در این مراسم همچنین محمدحسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی از زمانی به‌عنوان یکی از شناسنامه‌های نشر کشور یاد و تاکید کرد: با مصطفی زمانی در بحبوحه انقلاب اسلامی آشنا شدم. همواره وقتی نشر مذهبی و متعهد به انقلاب اسلامی را مرور می‌کنیم یکی از نام‌های مکرر در ذهن به حساب می‌آید.

صفارهرندی با بیان اینکه در دوران وزارت خود از راهنمایی‌ها و همراهی‌های زمانی استفاده کرده، افزود: رونق آن دوران صنعت نشر مدیون همراهی‌ وی بوده که از پرکارترین ناشران از نظر کیفی و کمی محسوب می‌شود و باید حق‌شناس وی باشیم.

در ادامه این آیین مصطفی زمانی از خود به‌عنوان یک خدمت‌گزار کوچک به صنعت نشر نام برد و اظهار امیدواری کرد که زمان باقی‌مانده عمر را در راه نشر آثار مفید انقلابی و فرهنگ اسلامی ادامه دهد.  

همسر این ناشر نیز با اشاره به 45 سال همراهی خود با زمانی موفقیت‌های وی را نتیجه توجه خاصش به فرامین الهی و پایبندی به رزق حلال و توکل به خدا عنوان کرد. پایان بخش این مراسم نیز اهداء لوحی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ازسوی معاون فرهنگی وزیر به مصطفی زمانی و نیز اهداء هدایایی از سوی نشر دارالکتب اسلامیه، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، مجمع ناشران انقلاب اسلامی و انجمن ناشران کودک و نوجوان به وی بود.

به گزارش ایبنا؛ مصطفی زمانی، متولد سال 31 در تهران است که از سال 53 کار نشر را آغاز و دو نشر پیام آزادی و پیام زیارت را تأسیس کرده است. وی هم‌اکنون مدیرعامل نشر زیارت است. نشر پیام آزادی در سال 57 تأسیس شده و تا سال 90 حدود 700 عنوان کتاب، معادل 45 میلیون نسخه چاپ و توزیع کرده است. وی همچنین انتشارات زیارت را در سال 92 تأسیس کرد و با همکاری انتشارات پیام بهاران حدود 250 عنوان کتاب معادل 2 میلیون نسخه تولید و توزیع کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها