شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
کمبود رمان نوجوان در حوزه دفاع مقدس محسوس‌ است

جلسه نقد و بررسی رمان نوجوان با عنوان «نبرد تک‌خوان» برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جلسه نقد و بررسی رمان نوجوان با عنوان «نبرد تک‌خوان» به نویسندگی فهیمه شاکری­‌مهر، از فعالان عرصه نویسندگی در شهر قم و با حضور طاهره مشایخ، استاد دانشگاه، نویسنده و منتقد و همراهی نوجوانان علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی، صبح پنج‌شنبه، 26 آبان برگزار شد.
 
در این نشست، فهیمه شاکری­‌مهر ضمن بیان اینکه ایده این رمان از تجربه زیسته یکی از آشنایان گرفته شده و گاهی در حین نگارش داستان به یاد شرایطی که خانواده شهدا در آن زمان متحمل شده‌اند اشک ریخته است، افزود: سوژه نبرد تک‌خوان روایتی واقعی در دهه ۶۰ و در دوران دفاع مقدس است که با تخیل داستانی با قهرمانی پسری به نام ایمان شکل گرفته و طبیعتا داستان سمت‌وسویی پسرانه به خود می‌گیرد؛ اما با ورود دو دختر نوجوان فعال و پویا به داستان، به دنبال برقراری توازن در خوانندگان کتاب بوده‌ام تا هم برای نوجوانان پسر و هم نوجوانان دختر جذابیت کافی را داشته باشد.
 

در ادامه این نشست، طاهره مشایخ با بیان اینکه مطالعه این رمان یادآور تجربه زیسته‌ وی از دوران دفاع مقدس بوده است، خاطرنشان کرد: جنگ از مسائل مهم در تاریخ هر کشور است و رمان‌هایی با مضمون جنگ مانند رمان زنان کوچک که در آمریکا به نگارش در آمده است در قالب‌های گوناگونی از جمله ساخت انیمیشن، فیلم و حتی تئاتر و نمایشنامه به بازنمایی آن ایام می‌پردازد و این در حالی­ است که این کشورها خودشان نقش فعال در آتش جنگ داشته‌اند. اما برای ما که هشت سال در برابر دشمنان از کشورمان دفاع کرده‌ایم، بازنمایی آن سال‌ها و وقایع آن باید از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.
 
مشایخ تصریح کرد: هرچند در سال‌های اخیر شاهد صدها کتاب در حوزه دفاع مقدس بوده‌ایم، اما علاوه بر نگارش کم داستان و رمان در حوزه نوجوان، این کمبود در حوزه رمان نوجوان با مضمون دفاع مقدس محسوس‌تر است.
 
این استاد دانشگاه افزود: شخصیت سخت‌کوش ایمان در این رمان برای رسیدن به اهداف خود، ویژگی‌های یک نوجوان را در قالب ماجراهایی که فقط در چند ساعت به وقوع پیوسته به تصویر می‌کشد. این نشان می‌دهد می‌توان با محوریت دفاع مقدس نبرد تک‌خوان‌های بسیاری خلق کنیم.
 
 نویسنده کتاب سلفی با خرابکار خطاب به نوجوانان دختر حاضر در جلسه گفت: نبرد تک‌خوان یک رمان اقلیمی قم است که با نشانه‌هایی مانند حرم حضرت معصومه (س) و بازار، محیط و شهری را که داستان در آن رخ داده است به مخاطب نشان می‌دهد. ما هم در اقلیم شهری‌مان و با پرس‌وجو از پدربزرگ­ها و مادربزرگ­ها می‌توانیم ماجراهایی را جهت سوژه‌یابی و پرداخت داستان­های بومی پیدا کنیم.
 
مشایخ همچنین افزود: در رمان نبرد تک‌خوان ضمن بازنمایی آن دوران، خرده فرهنگ­هایی مشاهده می‌شود که اکنون دیگر رواج ندارند؛ اما بیان آنها در رمان­هایی که به بخشی از تاریخ می‌پردازند برای نوجوان امروزی قطعا از جذابیت‌های بسیاری برخوردار است.
 
گفتنی است هفتمین جلسه نقدوبررسی کتاب در کتابخانه عمومی 22 بهمن بندر کیاشهر، توسط کانون ادبی راوی گیلان برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها