شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶
«فراری‌ها»؛ روایتگر مظلومیت شهدای مدافع حرم

محمدمهدی احمدیان با اشاره به اینکه «فراری‌ها» روایت مظلومیت شهدای مدافع حرم است، گفت: با توجه به اینکه کمتر به شهدای مدافع حرم پرداخته شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، نشست نقد و بررسی کتاب «فراری‌ها» با حضور محمد‌مهدی احمدیان، نویسنده کتاب، محمد خسروی‌‌راد، منتقد و کارشناس و جلیل سروری، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی جمعه (۲۷ آبان‌ماه) در کتاب‌فروشی به‌نشر شعبه خیابان امام خمینی (ره) برگزار شد.
 
سعید زمانی، دبیر نشست در ابتدا با اشاره به اینکه  «فراری‌ها» فرازهایی برای حضور در مبارزه علیه داعش و جنگ سوریه است، افزود: این اثر در دو فصل به زندگی و روایتگری زندگی جاری ۹ شهید و مبارز مدافع حرم می‌پردازد که فصل اول روایت اعزام شهیدان حسن قاسمی‌دانا، جواد کوهساری، مرتضی عطایی، علی اکبر زوار،  حسین محرابی و مصطفی و مجتبی بختی است و فصل دوم نیز به نحوه‌ی اعزام رزمندگانی چون صادق رفیعی،  مهدی عطایی و علی قوتی می‌پردازد که بعد از حضور در جبهه در مسیر ادامه دهنده راه شهدا به ترویج فرهنگ انقلاب و شهادت می‌پردازند. 
 
زمانی گفت: شهدای مدافع حرم برای اعزام در جبهه یا در گروه فاطمیون ثبت می‌کردند یا در شناسنامه خود دست می‌بردند تا طعم شیرین این مبارزه را بچشند.
 
جامعه چه تعداد از شهدای مدافع حرم را می‌شناسد؟
محمدمهدی احمدیان، نویسنده «فراری‌ها» نیز در این نشست به توضیح روند نگارش کتاب پرداخت و گفت: در راستای دغدغه ای که نسبت به شهدای حرم و مظلومیت آن ها وجود داشت از سه سال پیش تحقیق و پژوهش در دفتر مطالعات شروع شد.
 
وی با اشاره به اینکه از ۲۰۵ شهید مدافع حرم، ۴۰ نفر ایرانی و الباقی افغانستانی هستند، افزود: جامعه ما چه تعداد از این شهدا رامی‌شناسد؟ شناخت ما شاید به اندازه تعداد انگشتان دست باشند و گویای این واقعیت است که کمتر به این حوزه پرداخته شده و عموما شهدایی مطرح می‌شوند که به دلایلی سر زبان ها هستند.
 
احمدیان ابراز کرد: کتاب فراری ها؛ بررسی روایت مظلومیت شهدای مدافع حرم است و جبهه مطالعات فرهنگی انقلاب اسلامی به واسطه ورود به تاریخ شفاهی شهدای شهر مشهد مدافع حرم به داستان‌های جالب رفتن این شهدا برای رسیدن به خط مبارزه و سختی‌هایی که متحمل می‌شوند برخورد کرد و این تلنگر در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود که چه انگیزه و آرمانی او را به این سمت سوق می دهد‌.
 
این نویسنده جوان خاطر نشان کرد: به واسطه شهادت حسن قاسمی دانا قیامتی در مشهد ایجاد شد. او به مادرش می گوید به سامرابرای کمک به بازسازی عتبات عالیات می‌رود و در این مسیر راهی سوریه می‌شود‌.
 
احمدیان اظهار کرد: حضور رزمنده ه در محور مقاومت و جبهه سوریه تاسی از آیه " مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ ۖ فَمِنهُممَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبديلًا؛ در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد وپیمان خود ندادند" است و به همین دلیل فصل دوم "و منهم من ینتظر" نامیده شد.
 
«فراری‌ها»؛ کتابی قابل تحسین است
 محمد خسروی‌راد منتقد و کارشناس نیز در ادامه به نقاط مثبت کتاب فراری ها اشاره کرد و گفت: فراری ها، کتابی قابل تحسین است که از خواندن آن لذت خواهید برد.
 
وی افزود: گرفتاری حوزه جهان اسلام باعث شده  فهم عمیقی از مساله امت و ملت وجود نداشته باشد و این کتاب این مهم را یادآوری می کند که شهدای مدافع حرم از امت به ملت و به ضرورت حضور در سوریه رسیدند.
 
این نویسنده دفاع مقدس به تفاوت نویسندگان نسل جدید و نویسندگان دهه ۶۰ اشاره و ابراز کرد: اینکه از حوزه دانستن به فهم برسیم بسیار مهم است و این نکته قابل توجه است که نسل جدید در درک و مبنا عمیق تر هستند و از دوره ما پیشی گرفتند.
 
خسروی اظهار کرد: در زمان دفاع مقدس از سختی‌های رزمنده‌هایی که سن کمتری داشتند، بارها شنیدیم که برای رسیدن به جبهه شناسنامه خود را تغییر می دادند؛ اما چرا درباره آن‌ها کتابی نوشته نشد‌ و برای ثبت و ضبط تاریخ شفاهی جنگ تلاشی صورت نگرفت؟
 
وی افزود: وقتی کتاب فراری‌ها را می‌بینیم که به سختی‌های رفتن به جبهه می پردازد، امیدوار می‌شویم. نقطه مثبت این کتاب این است که به هیچ وجه به خود مسائل جنگ سوریه اشاره نمی‌کند و تنها به نحوه اعزام این رزمنده ها اشاره دارد.
 
به گزارش ایبنا؛ «فراری‌ها» نوشته محمد‌مهدی احمدیان تهیه شده در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، به همت انتشارات راه‌یار در شمارگان ۱۰۰۰نسخه روانه بازار شده است. و در مقدمه کتاب می‌خوانیم؛ : «فراری‌ها؛ روایت ادامه نسلی است که با دست بردن در شناسنامه‌هایشان به وصال معشوق رسیدند. این بار اما نسل تازه، برای دفاع از آرمان‌های انقلاب به جای سن، نان و ملیت خود راتغییر می‌دهد تا خود را به میدان جهاد و شهادت برساند.
 
این مجموعه روایتی است از چند جوان ایرانی که برای اعزام به سوریه مجبور می‌شوند، خود را افغانستانی جا بزنند. محوریت کتاب، سختی‌ها، موانع و تلاش‌های شخصیت‌های کتاب برای قدم گذاشتن در این راه پر مخاطره است‌.» 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها