جمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰
تکمیل فاز 2 و 3 کتابخانه مرکزی خرم‌آباد نیازمند تخصیص اعتبار

سیدسجاد راستخانه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان در خطبه‌های پیش از نماز جمعه گفت: برای تکمیل فاز دو و سه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد نیازمند تخصیص اعتبارات مناسب و پیگیری جذب اعتبار از طریق نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی هستیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، همزمان با آخرین روز از سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران میز «شمیم خدمت» اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در مصلی الغدیر خرم‌آباد برپا شد. مدیران کل دو دستگاه ضمن گفت‌وگوی چهره  به چهره با مردم، پاسخ‌گوی مسائل مربوط به حوزه فرهنگ، هنر و کتاب و کتاب‌داری استان بودند؛ همچنین پیش از خطبه‌های نماز جمعه (27 آبان ماه) به سخنرانی پرداختند.

 راستخانه، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان لرستان در سخنرانی پیش از نماز جمعه با بیان اینکه استان لرستان همواره در تاریخ، علم، ادب و فرهنگ محلی برای تجلی اسلام ناب و مکتب استادان معظم شیعه بوده افزود: مردم لرستان مردمی بافرهنگ، کتاب‌دوست، کتابخوان، با اصالت و صد درصد شیعه هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به تقدیم 6548 شهید در استان گفت: 4 شهید در هفته‌های گذشته در راه امنیت، حجاب و عفاف به درجه رفیع شهادت نائل آمده‌اند. خون این شهدا، رسالت همه مردم، مدیران، مسئولین، به‌ویژه مسئولین فرهنگی این خطه را در این مقطع زمانی را مضاعف می‌کند.

راستخانه با بیان اینکه هفته کتاب به واسطه گرامی‌داشت و پاسداشت مرجع عالی‌قدر، اندیشمند و فیلسوف ایرانی، علامه طباطبایی(ره) به نام هفته کتاب در تقویم ایران ثبت شده است به بیان برخی از برنامه‌های اجرا شده این اداره کل در سی‌اُمین دوره هفته کتاب پرداخت و افزود: از ابتدای هفته‌ای که گذشت شنبه (21 آبان‌ماه) با پیام نماینده مقام معظم رهبری حجت‌الاسلام شاهرخی و استاندار محترم و انقلابی استان جناب دکتر زیویار درباره اهمیت کتاب و کتابخوانی و تبریک هفته کتاب با حضور در کنار مضجع مطهر شهدای گمنام و توسل به این شهدا فعالیت‌های فرهنگی این هفته را آغاز کردیم.

وی ادامه داد: با بیش از 230 برنامه متنوع فرهنگی برای اقشار مختلف ازجمله کودکان، نوجوانان، دانش‌آموزان، دانشجویان، استادان، شاعران، نویسندگان، کتابداران و فعالان عرصه کتابخانه‌ها، نظامیان، روستاییان و عشایر عزیزمان، روشندلان، مددجویان زندانی و اقشار مختلف مردم برنامه‌های فرهنگی متناسب با کتابخوانی تدارک دیده شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه امروزه کتابخانه‌ها در کنار دیگر مؤسسات و نهادهای فرهنگی ازجمله مدرسه و مساجد که در تمدن‌سازی اسلامی – ایرانی مرکزیت و محوریت دارند درصدد هستند تا درکِ حال خوش کتابخوانی و فهم دانایی را به مردم عزیز هدیه دهند افزود: در لرستان 38 باب کتابخانه نهادی، 20 کتابخانه مشارکتی با 760 هزار نسخه کتاب ثبت شده و با بیش از 31 هزار عضو فعال این مهم را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امروزه امانت گرفتن کتاب و استفاده از سالن‌های مطالعه، یکی از کارکردهای کتابخانه به حساب می‌آید، افزود: حضور اعضا در کتابخانه شروعی برای فعالیت‌های فرهنگی و انقلابی در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی خواهد بود.

راستخانه گفت: همان‌گونه از نام کتابخانه‌های عمومی برمی‌آید متعلق به عموم مردم هستند و ضمن ارائه خدمت به همه گروه‌های خاص ازجمله نابینایان، ناشنوایان، سالمندان و اقشار مختلف مردم به‌صورت ویژه به مخاطب کودک و نوجوان می‌پردازد  و امروزه حضور کودکان و نوجوانان و نسل نو انقلاب بیشتر در کتابخانه‌ها محسوس است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه در همه کتابخانه‌های نهادی استان مکان ویژه‌ای برای مطالعه کودکان ایجاد شده است افزود: این مکان‌ها با شرایط خاص دوران کودکی طراحی شده و محتوای مناسب، اسباب بازی‌های فکری، کتاب‌های خاص مناسب رده‌های سنی مختلف برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. برنامه‌های مختلف فرهنگی همچون کلاس‌های نقاشی، خطاطی، قصه‌گویی، بلندخوانی در کتابخانه‌های لرستان برای کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است.
 
راستخانه با اشاره به اینکه 10 پروژه کتابخانه‌ای در حال ساخت در استان با پیشرفت‌های فیزیکی 20 تا 80 درصد وجود دارد افزود: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها متراژ کتابخانه‌ها به دو برابر خواهد رسید، اما ساخت و تکمیل این کتابخانه‌ها علاوه بر اعتبارات ملی و استانی نیازمند مساعدت خیرین کتابخانه‌ساز استان است.

وی با بیان اینکه از همین تریبون دست یاری به سوی خیرین استان دراز می‌کنیم، افزود: اگر خیرین به این حوزه ورود کنند قطعا هر یک متری که به کتابخانه‌های استان اضافه شود، کاری خداپسدانه بوده که ماندگار است و موجب خیر و برکت برای مردم در بحث دانایی و دانش خواهد بود.



راستخانه درباره کتابخانه مرکزی خرم‌آباد نیز گفت: این کتابخانه در سه فاز در حال ساخت است که حدود 7 هزار و 893 متر به متراژ کتابخانه‌های ما اضافه خواهد کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان افزود: با حمایت و پیگیری‌های استاندار محترم لرستان و اعتبارات خوب سفر ریاست محترم جمهوری و با شروع دوباره ساخت پروژه، فاز اول ساختمان کتابخانه ساخته شده که جای تشکر دارد.

راستخانه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد را یکی از اقدامات ماندگار دولت انقلابی و مردمی ایران قوی در استان و شهر خرم‌آباد دانست و افزود: امیدواریم با کمک همه دست‌اندرکاران و مسئولین ارشد استان با تخصیص اعتبارات مناسب و پیگیری جذب اعتبار از طریق نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی برای ساخت دو فاز دیگر این پروژه و همچنین 9 پروژه دیگر کتابخانه‌ای در حال ساخت استان و با آماده‌سازی ساختمان‌ها و تحویل کتابخانه‌های استان با تجهیز آنها از سوی نهاد کتابخانه‌های کشور بهره‌برداری برای مردم عزیزمان از این کتابخانه‌ها صورت بگیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، از اقشار مختلف مردم برای حضور در کتابخانه‌های عمومی و استفاده از کتاب‌های خوب و خدمات فرهنگی و اجتماعی کتابخانه‌ها دعوت کرد.

منصور احمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان را استانی زرخیز، با فرهنگی والا، ارزشمند، فرهیخته‌پرور دانست و افزود: باید به داشتن این فرهنگ غنی افتخار کرد.
وی افزود: در حوزه فرهنگ عمومی در دو زیرساخت دارای سرمایه‌های بزرگ هستیم مردم لرستان از لحاظ معنویت، اعتقاد، سرمایه‌های مذهبی سراسر شیعه هستند، و از طرف دیگر سرمایه‌های بومی، محلی، آیینی، سنتی، مجموعه‌ اندیشه، باورها، مجموعه سرمایه‌های فرهنگی عمومی استان لرستان را تشکیل دادند.

وی افزود: هرگاه در عرصه فرهنگ عمومی، فرهنگی، دینی، سیاسی و اجتماعی خود دستاوردهایی را کسب کردیم دشمن برای برای سرکوب این دستاوردها و دانش‌ها و انسجام‌ها مقابله کرده است.
              

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان ارتقاء و پرورش فرهنگ عمومی مهم‌ترین و خطیرترین رسالت در حوزه فرهنگ عمومی عنوان کرد و افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان برنامه و الگوهایی را در دست اقدام قرار داده است که مستقیما به ارتقا فرهنگ عمومی در سطح جامعه بینجامد.

احمدی با بیان اینکه در لرستان سرمایه‌های بی‌نظیری وجود دارد افزود: برای تغییر فرهنگی در طول روز و ساعات زندگی باید برنامهریزی داشته باشیم و کار فرهنگی ارزشمند انجام دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به اینکه مهندسی فرهنگ با ابزار و امکانات فرهنگی میسر است افزود: بهترین ابزار و مصالح ساخت فرهنگ کتاب است.

وی با بیان اینکه مطالعه تاثیرات بسیار شگرفی در ابعاد مختلف شخصیت، فکر، اندیشه و دانش ما دارد افزود:  متناسب و متناظر با آن در جامعه دارد کسی که مطالعه می‌کند علم، آگاهی و دانش خود را افزایش می‌دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به حدیث امام علی‌(ع) که «کتاب‌ها باغ و بوستان علما و دانشمندان هستند» به برخی از فوائد مطالعه اشاره کرد و افزود: کسی که مطالعه می‌کند، علاوه بر اینکه آرامش می‌باید، استرس را از خود دور می‌کند. مطالعه باعث می‌شود حواس انسان از محرکات منفی کم شود، ذهن انسان تقویت شود.

احمدی با اشاره به برنامه‌های اجرا شده در سی‌امین دوره هفته کتاب گفت: در این دوره تلاش شده 230 برنامه در سطوح مختلف در استان اجرا شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت:  در 8 ماهه 1401،  273 عنوان کتاب در لرستان منتشر شده است و 5000 جلد کتاب به مراکز فرهنگی، دوستداران کتاب اهدا شده است.

به گزارش ایبنا، اهداء 500 نسخه کتاب، برپایی ایستگاه نقاشی، عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده در کنار برپایی میز شمیم خدمت در مصلی الغدیر خرم‌آباد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه خرم‌آباد از غرفه‌های برپا شده بازدید کرد. 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها