پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
حمایت از کتاب‌فروشی‌ها ادامه دارد/بهره‌مندی از ظرفیت‌ ساختمان‌های دولتی

محمد‌مهدی اسماعیلی در حاشیه رونمایی از «سامانه خرید از کتابفروشی» با بیان اینکه بسته کاملی برای حمایت از کتابفروشان داریم، گفت: اجرای بندج ماده 92 فعالیت کتابفروشی‌ها را تسهیل می‌کند؛ علاوه‌براین از همه ظرفیت‌هایی که دولت در حوزه‌های گوناگون به‌ویژه بخش اماکن دولتی در اختیار دارد، استفاده می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  پنجشنبه (26آبان‌ماه) در حاشیه رونمایی از سامانه خرید از کتابفروشی در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره اقدامات دولت برای حمایت از کتابفروشان، گفت: در هفته جاری، آیین‌نامه‌ای را در دولت تصویب کردیم که در آن امکان تعرفه فرهنگی برای کتابفروشی‌ها فراهم شد، با وجود اینکه اختلاف نظرهایی در این زمینه وجود داشت اما بالاخره دولت رأی داد بتوانیم همان‌طور که پزشکان و وکلا از مجتمع‌های مسکونی استفاده می‌کنند، این اجازه در حوزه ناشران و کتابفروشان داده شود.
 
وی افزود: این مصوبه اقدام مهمی برای اجرای بند ج ماده ۹۲ برنامه ششم توسعه بود که کار کتابفروشی‌ها را تسهیل می‌کند، به هرحال این یک اقدام حمایتی است که تعرفه‌های آب، برق، گاز و تلفن را که به‌طور عمده هزینه زیادی ایجاد می‌کند با تعرفه فرهنگی کمتر کند و دولت از آن‌ها حمایت جدی داشته باشد.
 
اسماعیلی با اشاره به اینکه بسته کاملی برای حمایت از کتابفروشی‌ها داریم که در هفته کتاب چند مورد آن رونمایی شد، گفت: حمایت را با قوت ادامه می‌دهیم و از تمام ظرفیت‌هایی که دولت در حوزه‌های گوناگون به‌‌ویژه بخش اماکن دولتی در اختیار دارد، استفاده می‌کنیم. مصوبه‌ای تهیه شده که به تأیید رئیس‌جمهور رسیده تا براساس آن بتوانیم در استان‌های مختلف از بخش‌های دولتی برای تاسیس کتابفروشی استفاده کنیم و این موضوع را گسترش بدهیم.
 
وی با بیان اینکه همکارانم در وزارتخانه و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره طرح جدیدی برنامه‌ریزی می‌کنند ادامه داد: اگر ابعاد این طرح مشخص شود، گام موثری در حوزه کتاب است. همیشه دغدغه‌ام این است که کتابفروشی‌ها تضعیف نشوند، کتابفروشی‌ها نماد فرهنگی هویت یک شهر هستند و اگر ویترین کتابفروشی‌ در شهرها و روستاها افزایش یابد به هویت فرهنگی کشور، جامعه و شهروندان کمک می‌کند.
 
اسماعیلی تاکید کرد: سیاست دولت حمایت از حلقه پایانی و کتابفروشی‌هاست، یکی از اولویت‌ها، امکان دسترسی همه مردم و آحاد جامعه به کتاب است.
 
به گفته وی، به دلیل مشکلاتی که در سال‌های اخیر در موضوعات مربوط به فرهنگ داشتیم، دچار کمبود کتابفروشی بودیم و افتتاح سامانه خرید از کتابفروشی‌ها نه‌تنها حلقه خرید از کتابفروشی‌ها را تضعیف نمی‌کند، بلکه موجب تقویت آن می‌شود.
 
وی افزود: مردم می‌توانند با این سامانه از کتابفروشی‌ها به راحتی کتاب خریداری کنند، سامانه امکانی است که فضای مجازی برای افراد فراهم می‌کند. امیدوارم همه کتابفروشی‌ها از این سامانه استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط