پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶
برگزیدگان سومین دوره انتخاب و معرفی کتاب برگزیده دانشگاهی معرفی شدند

برگزیدگان سومین دوره انتخاب و معرفی کتاب برگزیده دانشگاهی معرفی شدند، در این مراسم از 4 دهه فعالیت علی‌اکبر تورانیان، مدیر نشر شهرآب تقدیر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، سومین دوره انتخاب و معرفی کتاب برگزیده دانشگاهی و معرفی ناشر پیشکسوت دانشگاهی پنجشنبه (26 آبان‌ماه) با حضور یاسراحمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاظم آرمان‌پور، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی و جمعی از ناشران و نویسندگان کتاب‌های دانشگاهی در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
 
پایدار، مدیر کمیته انتخاب و معرفی کتاب برگزیده دانشگاهی گفت: انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی با هدف هم‌اندیشی ناشران دانشگاهی و ایجاد سازمان حرفه‌ای نشر و تشویق برای خلق آثار بیشتر و مطلوب‌تر، سال 1382 شکل گرفت و موضوع انتخاب و معرفی کتاب و ناشران برگزیده دانشگاهی در اساسنامه انجمن تعریف شد.
 
وی افزود: تقدیر از پدیدآورندگان آثار تالیفی دانشگاهی در دومین سال برگزاری جشنواره کتاب دانشگاهی عملی شد؛ امسال سومین دوره کتاب برگزیده دانشگاهی همزمان با چهارمین جشنواره نشر دانشگاهی، مصادف با سی‌اُمین دوره هفته کتاب برگزار شد.
 
پایدار با بیان اینکه جشنواره نشر دانشگاهی سه بخش دارد، ادامه داد: این سه بخش شامل نمایشگاه سالانه کتاب دانشگاهی که امسال نیز همکاران ما در تدارک برگزاری آن در آینده نزیک هستند، برگزاری همایش که امسال با موضوع تاب‌آوری و توسعه نشر دانشگاهی روز دوشنبه 2 آبان برگزار شد و معرفی آثار برگزیده و ناشر پیشکسوت دانشگاهی که در حال برگزاری سومین دوره آن هستیم.
 
وی با اشاره به انتشار فراخوان این جشنواره، گفت: هفته دوم شهریور ماه از ناشران درخواست شد نسخه‌ای از کتاب‌های تألیفی دانشگاهی چاپ اول سال 1400 خود را به دبیرخانه انجمن ارسال کنند، گفت: در طول دوماه گذشته و به تفاریق، 215 عنوان از 15 ناشر دریافت و براساس دیویی تقسیم‌بندی شد.
 
پایدار با بیان اینکه آثار رسیده طی سه مرحله و براساس معیارهای مختلف ارزیابی شد، توضیح داد: این معیارها شامل محتوای نوآورانه و متناسب با نیازهای علمی و فرهنگی کشور، نگارش و ویرایش متن یا تولید فرهنگی و کیفیت ارائه اثر از نظر تولید فنی (حروف‌نگاری، صفحه‌آرایی، طراحی جلد) هستند.
 
به گفته وی، از مجموع آثار رسیده، 35 عنوان به مرحله ماقبل نهایی رسید و سرانجام در 21 آبان 1401 هشت عنوان در چهار حوزه دیوئی شامل علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا، ادبیات و روانشناسی انتخاب شد.
 
پایدار با بین اینکه کتاب‌های برگزیده امسال را چهار ناشر بخش دولتی منتشر کرده‌اند که پیش از این نیز در زمره ناشران برگزیده یا فعال بوده‌اند، گفت: ناشران دانشگاهی بخش خصوصی که در تولید و انتشار کتاب‌های ترجمه از نظر کمی و کیفی آثار مطلوبی به جامعه علمی و دانشگاهی عرضه کرده‌اند باید بکوشند آثار شایسته‌ای در حوزه تألیف نیز منتشر کنند.
 
وی با طرح این موضوع که آسیب‌شناسی کم تحرکی ناشران بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری و نشر آثار تألیفی می‌تواند دستمایه پژوهش‌هایی در این باره باشد، افزود: با آن‌که جریان ورود علم از بیرون به درون کشور است، اما دست کم به نقش سیاست‌گذاری‌های نهادهای آموزش عالی کشور به ویژه در اعلام منابع عمدتا بین‌المللی دانشگاهی که باید ترجمه شوند، همچنین اعطای امتیاز دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به آثاری که استادان در دانشگاه ذیربط با نشر دولتی قائل می‌شوند ضروری است.
 
وی تاکید کرد: از سوی دیگر کاهش ورود سرمایه بخش خصوصی به نشر به طور اعم و نشر دانشگاهی و تألیف به طور اخص نیز نکته مهم دیگر است و ضروری است برای اصلاح سیاست‌گذاری‌ها و رسیدن به نتیجه بهتر در سال‌های آتی، دست کم برای گنجاندن کتاب‌های ترجمه در آیین‌نامه انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی نیز اهتمام داشته باشیم.
 
                

همچنین در ادامه مراسم از چهار دهه تلاش علی‌اکبر تورانیان، مدیرمسئول انتشارات شهرآب تقدیر شد.
 
آثار برگزیده این دوره نیز کتاب‌های «اصول مهندسی نرم‌افزار پیشرفته برای مواجهه با پیچیدگی» اثر فریدون شمس علیئی و دلارام گلپایگانی، «تبارشناسی تاریخی اتحادیۀ ایل شاهسون بغدادی (طایفه‌ای فرهنگی) نوشته عطاالله حسنی، «درآمدی بر روش‌ها و فنون برنامه‌ر‌یزی، با تأکید ویژه بر برنامه‌ریزی شهری» اثری از زهره عبدی دانشپور، «بن‌مایه‌های توسعه‌یافتگی و توسعه‌نیافتگی» نوشته محمد ستاری‌فر، «روش‌شناسی پیوند میان دستگاه مفهومی قرآن کریم و علوم مدرن» اثری از احمد پاکتچی، «علوم اعصاب شناختی» نوشته داود معظمی، «شناخت محیط زیست (طبیعی و انسان‌ساخت)» اثری از علی‌محمد خورشیددوست و «پردازش متن و گفتار فارسی - مروری بر مبانی نظری و آخرین یافته‌‌های پژوهشی» نوشته مهرنوش شمس‌فرد و محمود بی‌جن‌خان بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها