سه‌شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
قصه‌گویی ابزار ارتقای کیفی زندگی افراد است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست عنوان کرد: نتیجه تحقیقات دینی و علمی حاکی از آن است که قصه‌گویی موجب آموزش اخلاق، تقویت تخیل و تقویت گوش دادن می‌شود، یادگیری را بالا می‌برد، سرگرم‌کننده است و همچنین ابزار گسترش دید کودکان و نوجوانان و مهارت‌های ارتباطی آن‌ها است. قصه‌گویی ابزار ارتقای کیفی زندگی افراد به خصوص کودکان و نوجوانان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم «اهدای جوایز به برگزیدگان جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی» با حضور حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمود مروج، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حجت‌الاسلام والمسلمین حامد تقدیری، مشاور بین‌الملل مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سودابه امینی، نماینده هیات داوران در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
 
قصه‌گویی یکی از اجتماعی‌ترین جشنواره‌های کشور است
محمود مروج با ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره قصه‌گویی پس از دو سال وقفه کرونایی گفت: فعالیت قصه‌گویی در سطح جشنواره استانی، منطقه‌ای و بین‌المللی مهم است؛ به عقیده من قصه‌گویی یکی از اجتماعی‌ترین جشنواره‌های کشور است، زیرا در آن خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان، مربیان و کارشناسان حضور دارند. به نظر من تمام نوجوانان برنده هستند؛ چون همین که تلاش کردند، کتاب خواندند و قصه انتخاب کردند و نوشتند خیلی عالی‌ است. این نشان می‌دهد آن‌ها منفعل نیستند بلکه فعال هستند. 

 
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در انتها خاطر نشان کرد: برگزاری جشنواره‌ها در مراکز فرهنگی حائز اهمیت است امیدوارم این جشنواره باعث شود بیش از پیش به بخش‌های محتوایی پرداخته شود که بتوانیم برای برگزاری جشنواره‌های آمادگی داشته‌باشیم تا با این روش به قصه و قصه‌گویی کمک کند.
 
قصه، یکی از مهم‌ترین کارهای زندگی ماست
حجت‌الاسلام والمسلمین حامد تقدیری با اعلام اینکه قصه یکی از مهم‌ترین کارهای زندگی ماست، افزود: زبان قصه، زبانی جهانی است. قصه مسیری است که پزشک‌های زندگی آن را طی می‌کنند. در این روزها نوجوانان می‌توانند کارهای با ارزش کنند فقط کافیست بزرگ‌ترها به نوجوانان اعتماد کنند؛ تمام چیزهایی که یاد گرفتم به کمک نوجوان‌ها بوده است. خوشبختانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امکان فعالیت جوانان را در جامعه ایجاد می‌کند.
 
رازی در قصه‌هاست که حتی خداوند متعال در کتب آسمانی به کار برده است
حامد علامتی در این مراسم قصه‌ و قصه‌گویی را پلی مستحکم میان مردم خواند و گفت: انسان‌ها با هر نژاد و فرهنگی پا به آمال خیال می‌گذارند و همراه با شخصیت‌ها، رخدادها را تجربه می‌کنند؛ با قصه‌گویی ماجراجو می‌شوند، می‌آموزند و راه کشف دنیا را فرامی‌گیرند. زمانی که انسان به هنر اینترنت و تلویزیون دست پیدا نکرده بود، قصه‌ها، نقل مجلس می‌شدند. امروز با اینکه بشر قله‌های پیشرفت را درنوردیده، قصه‌گویی هنری محبوب و ارزشمند به شمار می‌رود.
 
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان کرد قصه و قصه‌گویی توانسته مسیرش را در جامعه امروز پیدا کند و گفت: بالا رفتن سرعت انتقال اطلاعات سبب شده است که بر روابط اجتماعی تاثیر بگذارد. این اعجاز هنر است که جایگاه خود را در ذهن و اندیشه آدمی پیدا می‌کند. چه بسیارند کودکانی که با شنیدن قصه به خواب می‌روند و چه بسیارند پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها که با قصه تجربیات خود را انتقال می‌دهند. چه بسیارند نویسندگانی که با دغدغه رشد اندیشه کودکان و نوجوانان قلم به دست می‌گیرند. 

 
علامتی در ادامه از راز قصه گفت و ادامه داد: رازی در قصه‌هاست که حتی خداوند متعال در کتب آسمانی به کار برده است، تا جایی که ۲۸۰ قصه در قرآن کریم داریم. امروز تحقیقات ما به این سمتی می‌رود که هنر قصه‌گویی، یکی از ابزاری مهم در رشد و توسعه کودکان است. نتیجه تحقیقات دینی و علمی حاکی از آن است که قصه‌گویی موجب آموزش اخلاق، تقویت تخیل و تقویت گوش دادن می‌شود، یادگیری را بالا می‌برد، سرگرم‌کننده است و همچنین ابزار گسترش دید کودکان و نوجوانان و مهارت‌های ارتباطی آن‌ها است. قصه‌گویی ابزار ارتقای کیفی زندگی افراد به خصوص کودکان و نوجوانان است.
 
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در انتها صحبت‌های خود خاطر نشان کرد: توجه کانون به فعالیت‌های قصه‌گویی فراتر از برگزاری جشنواره‌ها است، زیرا قصه‌گویی یکی از فعالیت‌های پایه‌ای در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. فعالیت‌های این چند ساله در کانون باعث شده است، امروز شاهد نسل قصه‌گویان و مربیان توانمندی هستیم. قصه‌گویی علاوه بر کارکردهای ارزشمند مانند انتقال معنا و مفهوم، رشد، پرورش ذهن، تقویت زبان بدن، تمرکز و... بسیار لذت‌بخش و شیرین است. امیدوارم سنت قصه‌گویی در سرزمین ما رشدی معنادار پیدا کند.
 
در ادامه این مراسم سودابه امینی نماینده هیات داوران بیانیه این جشنواره را خواند و برگزیدگان اعلام شدند که به شرح زیر است:
 
بخش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها
احمد کریمی با قصه «پلنگ و دایی گربه» از خراسان شمالی
زهرا گرمابه با قصه «مهمان‌های ناخوانده» از استان گلستان
فاطمه موسوی با قصه «دفتر جهان‌نما» از استان البرز
زینب شکیبا با قصه «ایوب» از گرگان
محترم ترحمی با قصه «چرخ‌های جورواجور» از سمنان
 
بخش زبان اشاره
المیرا درسا با قصه «خوب شد، بد شد» از تهران
 
بخش آیینی و سنتی کودکان و نوجوانان
سنا اکبرزاده با نقل «سفر بیژن به توران» از استان تهران
مهسا یحیوی با نقل «بیژن و منیژه» از استان مازندران
محمد مهدی‌مرادی با نقل «گذر سیاوش از آتش» از استان مازندران
 
شایسته تقدیر
سمانه موسوی قصه «فرزند ایران زمین» از البرز
احسان عبدالهی با قصه «پوریای ولی» از استان تهران
پریا طاهری با نقل «رستم و سهراب» از استان گیلان
فاطمه حصاری با نقل «سهراب و گردآفرید» از استان خراسان شمالی
طهورا میاری با نقل «رزم رستم و خاقان چین» از استان مازندران
 
بخش آیینی سنتی بزرگسالان
فاطمه زارعی نقل «نبرد دیو سپید» از استان گیلان
حسین غلامی با نقل «مسطور» از استان مازندران
امیر ترحام با نقل «رودابه» از استان گیلان
سید رضا آل‌داوود با نقل «گردآفرید» از استان سمنان
 
شایسته تقدیر
محمد محضور با نقل «افراسیاب» از استان خراسان شمالی
صبا محمدی با نقل «سهراب و گردآفرید» از استان مازندران
فاطمه جمال باشی با نقل «گذر سیاوش از آتش» از استان سمنان
 
بخش ملی، نوجوانان
محدیث اخلاقی با قصه «لولوی آوازه‌خوان» از استان البرز
کیارش رهبری با قصه «تیرانداز جوان» از استان سمنان
آرینا نوروزی با قصه «پسر جنگل کو» از استان البرز
یگانه طبسی با قصه «انگشتان جادویی» از استان گیلان
آنیتا اصغری با قصه «استاد محمد پینه دوز» از استان تهران
 
شایسته تقدیر
آناهیتا قربانی با قصه «پادشاه هنرمند» از استان گلستان
تینا جواهری‌کیا با قصه «پیراهن بی‌بی نازنین» از استان تهران
ریحانه وحدانی حصاری با قصه «ببین و نپرس» از استان خراسان شمالی
 
بخش ملی، بزرگسال
الهه تاجیک با قصه «گلاب خاتون» از استان تهران
مریم مهدی پور با قصه «دلواپس‌شو» از استان البرز
معصومه شهریاری با قصه «همیشه پشنگمان» از استان گلستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها