پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶
توسعه کتابخوانی زیرساخت اقتصاد و فرهنگ است

سردار مرتضی کشکولی در نشست صمیمی کارکنان و کتابداران کتابخانه‌های عمومی لرستان گفت: هر نظامی اگر بخواهد پیشرفت کند باید سرانه کتاب و کتابخوانی در آن بیشتر و بیشتر شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، همزمان با ششمین روز از هفته کتاب، نشست صمیمی کارکنان و کتابداران کتابخانه‌های عمومی لرستان با سردار مرتضی کشکولی، فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل استان پنج‌شنبه‌(26 آبان) در محل ستاد فرماندهی سپاه حضرت ابوالفضل استان برگزار شد.

سردار کشکولی، کتابداران و کارکنان کتابخانه‌ها را شریف‌ترین کارکنان نظام عنوان کرد و افزود: کتاب ابزار توانمند شدن انسان است.

فرمانده سپاه استان با اشاره به اینکه فضای مجازی جهان‌شمول شده؛ اما کتاب جای خود را حفظ کرده افزود: کتاب در تربیت انسان‌ها بسیار موثر و جایگاه خود را با وجود فضای مجازی حفظ کرده است؛ البته فضای مجازی بیشتر جایگزین روزنامه‌ها و رسانه‌های تبدیلی شده است.

                        

سردار کشکولی کارکرد کتابداران را از‌جمله دلایل مهم اقدام مردم  از صف اغتشاشگران دانست و گفت: کارکرد کتابداران است که بصیرت مردم بالا آمده است و آمریکایی‌ها در اعترافاتشان بیان کرده‌اند هرچند فشار اقتصادی زیاد است اما روی خوش به اغتشاشگران نشان ندادند. این نشان می‌دهد، اگر مردم کتاب بخوانند به فکر کردن وادار می‌شوند و دیر آسیب می‌بینند و تسلیم هر فکر و جریانی نمی‌شوند.

فرمانده سپاه استان کتاب و کتابخوانی را زیرساخت اقتصاد، فرهنگ و امنیت دانست و افزود: اگر هر نظامی بخواهد پیشرفت کند باید سرانه کتاب و کتابخوانی در آن بیشتر و بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه از هر فرصتی باید برای کتاب و کتابخوانی استفاده کرد افزود: کتاب را باید در دسترس مردم قرار داد، و از ویترین‌های تزئینی خارج کرد و ورق زد.

سردار کشکولی با بیان اینکه با تمام مشغله‌های کاری فرصتی را برای کتاب‌خوانی در نظر می‌گیرد افزود: برگزاری طرح‌های ترویجی کتابخوانی همچون قرار دادن کتاب در میز‌های انتظار صنوف مختلف همچون پزشکان، آرایشگران، برگزاری پویش‌های نذر کتاب، برگزاری مسابقات کتابخوانی در سطوح مختلف به‌صورت هفتگی، تاسیس کتابخانه‌های باز در پارک‌های عمومی سطح شهرها  و ... از راهکارهایی است که می‌تواند در علاقه‌مند کردن مردم به کتاب موثر واقع شود.
 
در این نشست سیدسجاد راستخانه، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ضمن تبریک هفته کتاب، سردار کشکولی را از پیشگامان ترویج گفتمان کتاب و کتابخوانی در استان معرفی کرد و افزود: فرمانده سپاه استان همواره دغدغه‌مندی و مطالبات رهبر انقلاب درباره علم‌آموزی و آگاهی‌بخشی به اقشار مختلف مردم و دانش‌آموزان را مورد تأکید قرار می‌دهند.

راستخانه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های استان و اقدامات انجام شده در سه ماهه اخیر گفت: مأموریت اصلی کتابخانه‌های عمومی استان، فراهم کردن امکانات و شرایط برای ارتقاء سطح علم، دانش و آگاهی‌های اقشار مختلف مردم از طریق در اختیار گذاشتن منابع و کتاب‌های مناسب و سالن‌های مطالعه و غنی‌سازی اوقات فراغت مردم عزیزمان با مطالعه کتاب‌های مناسب در کتابخانه‌های استان است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان با بیان اینکه 58 کتابخانه فعال در لرستان وجود دارد افزود: از این تعداد 20 کتابخانه، مشارکتی و 38 کتابخانه نهادی اداره می‌شوند که از 38 کتابخانه نهادی 8 کتابخانه روستایی هستند.

                    
راستخانه با اشاره به اینکه بیش از 760 هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های لرستان وجود دارد افزود: حدود 30 هزار نفر عضو فعال در کتابخانه‌های لرستان هستند. طی سه‌ماه گذشته با برداشتن موانع و دریافت مجوز نیروی انسانی از مرکز، سه کتابخانه به کتابخانه‌های استان اضافه شده است که افتتاح کتابخانه روستایی شهید ساکی دینارآباد بروجرد، بازگشایی کتابخانه امام علی معمولان و بازگشایی کتابخانه مرزبان ازنا در این سه ماه انجام شد.

وی با اشاره به رشد 120 درصدی جذب اعتبار نیم‌درصد شهرداری‌ها در شهرستان‌ها نسبت به 3 ماهه قبل گفت: این مهم به همت همکاران خوبم در اداره کتابخانه‌های شهرستان‌ها اتفاق افتاده است.

راستخانه با بیان اینکه در سه ماه اخیر 40 درصد به تعداد عضویت و امانت در خرم‌آباد بیش از 70 درصد و در شهرستان‌ها به‌صورت میانگین 40 درصد رشد داشته است، افزود: به همت بنیاد قلم‌چی 3 هزار و 839 جلد کتاب کمک‌ درسی چاپ جدید به ارزش 245 میلیون تومان به کتابخانه‌های استان نیز در این مدت اهدا شده است.

وی گفت: سعی شده برنامه‌های مختلف فرهنگی برای اقشار مختلف جامعه به‌ویژه کودکان و نوجوانان طراحی و اجرا شود و در هفته کتاب و کتاب‌خوانی نیز بیش از 230 برنامه فرهنگی در سه سطح کتابخانه‌ای، شهری و استانی اجرا گردیده و بخشی نیز در حال اجراست.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: با توجه به گفتمان انقلاب اسلامی و در ادامه مسیر و راه شهدا به‌ویژه شهدای امنیت و با عنایت به فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه در جامعه اسلامی کتابخوانی باید همگانی و فراگیر شود به صورت ویژه به فرهنگ‌سازی کتاب و کتاب‌خوانی باید پرداخته شود.


                    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها