پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۶
فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی کردستان تجليل شدند

مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با حضور نماینده ولی فقیه در کردستان و فعالان این حوزه و با هدف تجلیل از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی در سنندج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در کردستان، حجت‌الاسلام عبدالرضا‌ پور‌ذهبی، نماینده ولی‌فقیه در کردستان در مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار ضمن تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه، گفت: بی‌‌توجهی به کتابخوانی خلاء جامعه ما است و کتابداران و مروجان باید نوجوانان و جوانان را با کتاب آشنا کنند.

وی مطالعه کتاب‌های تاریخی در شرایط امروز جامعه لازم را دانست و افزود: امروز نیاز به مطالعه به‌ویژه مطالعه کتاب‌های تاریخ کشور، بیشتر احساس می‌شود و این مهم می‌تواند در رفع بسیاری از مشکلات موجود موثر باشد.
 

نماینده ولی‌فقیه در کردستان، جامعه امروز را بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند تفکر و اندیشه و آگاهی خواند و گفت: بالا رفتن آگاهی در جامعه از دل کتاب و با خواندن و مطالعه، میسر خواهد شد.

حجت‌الاسلام پورذهبی کسانی‌ که برای کتاب محدودیت قائل می‌شوند را غیرقابل اعتماد خواند و اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد شمارگان بالای روزنامه و مجلات، نشانه رشد جامعه است؛ بنابراین باید به سمت خواندن و مطالعه حرکت کنیم تا جامعه‌ای رو به رشد داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کتابخوانی از استبداد جلوگیری می‌کند، اضافه کرد: کتابخانه باید دارای فضا و حالات موثر و مفید بوده و مراجعه‌کننده را به خواندن و مطالعه ترغیب کند.
 
کتابخانه‌های کردستان پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی به شمار می‌روند
محمد مخدومی،مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان هم  ضمن اشاره به اینکه ایران با وجود مشکلات اقتصادی هنوز جای بهتری در منطقه برای زندگی کردن است، عنوان کرد: وضعیت مدنی کشور ایران، بنیادگرایی، احترام به اقوام و اقلیت‌ها، درهم تنیدگی بین ترک و کُرد و فارس در ایران بهتر از سایر کشورها است.

مخدومی ضمن اعلام اینکه ایران به لحاظ کتابخانه و نشر کتاب رتبه اول را بین کشورهای اسلامی دارد، اضافه کرد: با این وجودمقوله کتاب و کتابخوانی در کشور ما محجور واقع‌ شده، چراکه خودمان به کم‌فهمی و نخواندن کتاب دامن می‌زنیم؛ بنابراین تلاش کردیم فضای کتابخانه به فضایی جالب و جذاب تبدیل شود.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر در کتابخانه‌های مرکزی مشهد، یزد و سنندج 40 نوع خدمت منطبق با استانداردهای جهانی ارائه می‌شود، اضافه کرد: خواندن و مطالعه به‌عنوان مساله اصلی کشور مطرح است و باید کتاب به مساله اصلی کشور تبدیل شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان ضمن بیان اینکه امروز کتابخانه‌ها پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی هستند، افزود: براساس آمارها در حوزه ناشنوایان و نابینایان اتفاقات مبارکی افتاده و به کتابخانه به‌عنوان باشگاه فرهنگی می‌نگریم.

خدومی با اشاره به اینکه در هفته کتاب و کتابخوانی در کنار مقوله کتاب برنامه‌های متنوعی تدارک دیدیم، برگزاری مراسم رونمایی کتاب، برگزاری مسابقات کتابخوانی و اجرای برنامه‌های بخش کودک را از‌جمله این برنامه‌ها عنوان کرد و گفت:3000 برنامه در 90 کتابخانه اجرا شده که اجرای این برنامه‌ها بیانگر اجرای اقدامات ارزشمندی با هدف ترویج کتاب و کتابخوانی بوده است.
 

وی در پایان خواستار ورود خیرین استان به مقوله کتاب شد و تاکید کرد: نیاز است از خیرین دعوت شود به بدنه کتابخانه بیایند و به مقوله توسعه کنابخانه و ترویج کتابخوانی کمک کنند تا شاهد جامعه کتابخوانی باشیم.
 

در این مراسم از کتاب‌های «پرشنگی به تینی له قورئانی پیروز» تالیف جمیل رشیدی، «ارتباطات در کردستان» تالیف مصطفی الله ویسیان و «چگونه فرزند خوشبخت تربیت کنیم» تالیف سامان محمدی رونمایی شد و ۲۴ نفر از کتابداران، پیشکسوتان عرصه کتاب و اعضای فعال مورد تجلیل قرار گرفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها