چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
کاهش آسیب‌های اجتماعی با تاسیس کتابخانه‌های عمومی مرتبط است

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران در مراسم تجلیل از کتابداران استان تهران با بیان اینکه هر جا کتابخانه‌ای ساخته یا فعال شده به همان نسبت میزان آسیب‌های اجتماعی و جرایم کاهش پیدا کرده است، بر افزایش توجه مسئولان شهری به ساخت کتابخانه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم تجلیل از کتابداران استان تهران چهارشنبه(25 آبان‌ماه) با حضور سید‌عباس جوهری معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران، محمدرضا هراتی دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌‌های عمومی کشور؛ علیرضا زندوکیلی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران؛ عبدالرضا علی‌پناه معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل ارشاد استان و جمعی از کتابداران استان تهران در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.
 
در این مراسم، زندوکیلی با بیان اینکه حرکت به سمت آگاهی حداکثری و تحلیل درست روزمرگی‌ها موجب رفع نقایص در بطن و کف خیابان می‌شود، گفت: امیدوارم با نهضت کتابخوانی که نهاد کتابخانه‌های عمومی برای کودکان و نوجوانان آغاز کرده بتوانیم بیش از پیش جامعه را به سمت آگاهی و تحلیل درست از مسائل موجود در کشور پیش ببریم، نقصی که امروز با اتفاقات اخیر در جامعه و کف خیابان مشاهده می‌کنیم رفع شود.
 
وی با بیان اینکه کتابداران نقش مهمی در آگاهی بخشی جامعه دارند، افزود: امیدوارم ماحصل جلسه تجلیل از کتابداران که نخستین‌بار در تالار وحدت تهران با حضور ریاست جمهوری، به‌عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور برگزار شد و دستاوردهای خوبی داشت به زودی اجرایی شود.
 
زندوکیلی با اشاره به جمعیت 7000 نفری کتابداران، عنوان کرد:  کتابداران نگهبانان میراث مکتوب و ترویج‌دهنده آگاهی در جامعه هستند؛ زیرا بعد از مدارس و مساجد، کتابخانه‌ها بزرگترین شبکه فرهنگی کشور و کتابداران اداره‌کنندگان این شبکه هستید و میزان نفوذ شما در این شبکه بسبار زیاد است.
 
در بخش دیگری از این مراسم، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران نیز در سخنانی با اشاره به اغتشاشات اخیر، گفت: بسیاری از مجرمانی که در روزهای اخیر بازداشت شدند اصلا انس و ارتباطی با کتاب و کتابخوانی نداشتند یا اصلا وارد این حوزه نشده بودند.

جوهری با بیان اینکه هرجا کتابخانه‌ای ساخته یا فعال شد به همان نسبت میزان آسیب‌های اجتماعی و جرایم کاهش پیدا کرده است، افزود: متاسفانه وضعیت کتاب و کتابخوانی در جامعه  خوب نیست؛ بهتر است شهرداران و متولیان شهری و خیران بیشتر وارد این حوزه شوند، همچنین شهرداری‌ها با پرداخت به موقع سهم نیم‌درصد کتابخانه‌ها و وارد شدن به حوزه ساخت و فعال کردن کتابخانه‌ها نقش خود را در ترویج کتابخوانی را ایفا کنند.
 
وی در ادامه صحبت‌های خود با طرح این موضوع که امروز دشمن تمامیت ارضی کشور را هدف قرار داده است، اظهار کرد: یکی از بهترین ابزارها برای دفاع از تمامیت ارضی کشور مسلط و مسلح بودن به کتاب و آگاهی است و با این ابزار آگاهی می‌توان جامعه را به آگاهی و بینش مسلح کرد.
 
جوهری افزود: براساس نظر یکی از نظریه‌پردازهای غربی اگر می‌خواهید دفاع قطعی کشوری را خدشه‌دار کنید باید حافظه تاریخی یک ملت را پاک کنید، در این میان حافظه تاریخی باید با کتابخوانی و علم و آگاهی افزایش یابد.
 
وی با اشاره به حوادث اخیر کشور گفت: ریشه‌یابی مسایل اخیر نشان می‌دهد در زمینه کتاب و کتابخوانی ضعف داریم و باید یک بازگشت جدی به سمت مطالعه در کشور داشته باشیم، زیرا بسیاری از مجرمان دستگیر شده در روزهای اخیر، نشانی از کتاب و کتابخوانی و انس با کتاب در آن‌ها وجود نداشت.
 
جوهری با اشاره به اینکه رهبر انقلاب بیش از 1000 جلد کتاب رمان را تاکنون مطالعه کرده‌اند، گفت: امروز باید کتابخوانی رهبر انقلاب برای مسئولان یک الگو باشد و تلاش کنند با کتابخوانی و انس با کتاب با ابزار علم و آگاهی مسئولیت خود را پیش ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها