پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹
یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس آغاز به کار کرد

علی رمضانی، مدیر‌ عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در آیین افتتاح یازدهمین دوره نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس گفت: کتاب‌های دفاع مقدس جزو مردمی‌ترین بخش حوزه نشر است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، آیین افتتاح یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس پنج شنبه (19 آبان‌ماه) با حضور علی رمضانی، مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران سردار محمد رضا موحد فرمانده سپاه علی‌ابن ابیطالب قم و احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
 
سردار موحد ضمن خیرمقدم به مهمانان آیین افتتاح یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس گفت: یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در آستانه هفته کتاب و همزمان با کنگره شهدای استان قم افتتاح شد.
 
وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره اهمیت حفظ نام و یاد شهدا بیان کرد:
هفته قبل محضر رهبر انقلاب بودیم که فرمودند یاد شهدا باید زنده بماند و پیام شهدا به زبان هنر به جامعه منتقل شود. برای تحقق این هدف، توانستیم ۲۰۰ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس تولید کنیم.

سردار موحد افزود: با توجه به تایید مغظم له اقدامات قابل توجهی انجام شده است؛ به‌عنوان نمونه سه فیلم سینمایی همچنین ۶۰ مستند درباره فرماندهان دفاع مقدس در حال ساخت است؛ علاوه براین ۲۳ جشنواره در ۹ موضوع در طول سال گذشته برگزار شده است.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، گفت: اگر بخواهیم احصاء کنیم که در بین حوزه‌های نشر کدام یک مردمی‌ترین بخش حوزه نشر است، باید بگویم که کتاب‌های دفاع مقدس جزو مردمی‌ترین بخش حوزه نشر است.

وی ادامه داد: مجموعه‌های مردمی که خودشان با تلاش و همت این حوزه را تبلیغ کردند و مجموعه قابل استفاده و مورد انتخاب مردم در سراسر کشور را به وجود آوردند؛‌ بنابراین اگر نمایشگاه‌هایی با انتخاب برابر برای مردم فراهم شود، همواره حوزه دفاع مقدس، مورد استقبال آحاد مردم بوده است.
 
دبیر سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: به مردم عزیز قم تبریک می‌گویم؛ چراکه یکی از آثار مورد استقبال مردم ایران در سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران «تنها گریه کن» با موضوع روایت زندگی اشرف سادات منتظری مادر شهید محمد معماریان از شهدای قم بود. این کتاب جزو پرفروش‌ترین‌های نمایشگاه به ثبت رسید.
 
رمضانی به برگزاری نخستین نمایشگاه حضوری استانی در دولت جدید اشاره کرد و یادآور شد: یازدهمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس، نخستین نمایشگاه حضوری دولت جدید در استان‌ها است. امیدواریم به برکت شهدا، دوره جدیدِ نمایشگاه‌های پرمحتوای استانی رقم بخورد و آثار به دست مردم برسد.
 
وی افزود: در سال نخست دولت، مجموعه شمارگان کتاب های دفاع مقدس با اقداماتی که انجام شد دو‌برابر شده و دولت وظیفه خودش می‌داند از محتوای مناسب حمایت کند.
 
مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران بیان کرد: تصویری که درباره مطالعه کتاب در جامعه نشان داده می‌شود یک تصویر ناقص است. بیان می‌کنند آیا مردم کتابخوان هستند یا خیر؟ آیا آثار منتشر شده مورد استقبال قرار می‌گیرد یا نه؟ مطابق آمارهای احصا شده، صنعت نشر صنعت اول فرهنگی کشور است و مورد استقبال اقبال مردم قرار دارد اما در جایگاه واقعی خودش قرار نگرفته است.
 
در بخش دیگری از این آیین سردار سلیمانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم، سلامت و امنیت به ویژه شهدای قم عنوان کرد: در آستانه برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم، شاهد برپایی یازدهمین نمایشگاه ملی «کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، مقاومت و پایداری» هستیم. جای سپاس به درگاه خداوند متعال دارد که در میان ملت ایران زندگی می‌کنیم و در دوره‌ای قرار گرفته‌ایم که ملت درحال تاریخ‌سازی هستند.
 
وی تاکید کرد: دوره مقاومت، یک دوره استثنایی، قابل توجه و جذاب است و همان‌طور که دفاع مقدس، برگرفته از تعالیم سیدالشهدا(ع) است در شرایط امروز نیز تعالیم مهدویت و عاشورا مورد توجه است.
 
رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه گفتمان مقاومت در جهان اسلام امروز به‌عنوان یک گفتمان تاریخ‌ساز و رهایی‌بخش شناخته می‌شود، تصریح کرد: روحیه مقاومت یک ترجمان دیگری هم دارد؛ ملت ایران اسلامی فرزندان عاشورا هستند و با تمسک به روحیه مقاومت قرار نیست دیگر عاشورای سال 61 هجری تکرار شود.بر‌اساس سنت الهی مسیر ملت ایران، مسیر رسیدن به پیروزی‌های بزرگ است.
 
سلیمانی برگزاری نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس را یک رویداد بزرگ فرهنگی دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که دانش‌آموزان و دانشجویان باید به صورتی دفاع مقدس را فهم کنند که پیشکسوتان دفاع مقدس آن را فهم کرده‌اند. خواندن کتاب یکی از راه‌های موفقیت در این عرصه است. سرمایه‌گذاری برای خلق آثار ماندگار و تاثیرگذار در قالب‌های داستان، رمان، خاطره و دلنوشته می‌تواند این مسیر را تسهیل کند.
 
رئیس سازمان بسیج ادامه داد: با هماهنگی دستگاه‌های مسئول،‌ مردم‌پایه و با بسیج همه ظرفیت‌ها، نقشه راهی را تدارک دیده‌ایم که امیدواریم به‌زودی عملیاتی شود تا طی یک مسیر 10 ساله و در قالب دو برنامه 5 ساله بتوانیم گام بلندی برای معرفی کتاب‌ و تبیین دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و فرهنگ مقاومت و پایداری برداریم.
 
سلیمانی یادآور شد: فرهنگ دفاع مقدس باید به عموم مردم منتقل شود؛ عملی کردن این نکته از برجسته‌ترین مجاهدت‌های جوانان، نخبگان و اندیشمندان است. توجه مردم به نوشته‌ و انتشارات مربوط به دفاع مقدس ستودنی و قابل توجه است؛ چراکه کتاب‌ها در سطح قابل توجهی منتشر و دوره‌های نشر تکرار می‌شوند.
 
یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس با مشارکت سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج و همچنین موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران افتتاح شد. سپاه امام علی‌ ابن ابی‌ طالب(ع)‌ استان قم نیز مجری این رویداد است. ایجاد غرفه‌های متنوع فرهنگی و هنری برای استفاده گروه‌های سنی مختلف و به‌ویژه کودکان با اجرای برنامه‌های جذاب، فروش لوازم‌التحریر با نمادهای ایرانی و اسلامی، اجرای تئاتر و همچنین برگزاری نشست‌های تخصصی در موضوع‌های مرتبط با دفاع مقدس ازجمله برنامه‌های جانبی تدارک دیده شده در جریان برگزاری این نمایشگاه است.
 
نمایشگاه ملی دفاع مقدس به مدت یک هفته در مجتمع امام خمینی(ره) گلزار شهدای قم پذیرای علاقمندان کتاب است. ۹۰ ناشر از سراسر کشور در قالب ۱۱۵ غرفه در این نمایشگاه حضور دارند. علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۹ تا ۱۲ و همچنین از ساعت ۱۶ تا ۲۱ از آثار ارائه شده که بیش از ۶ هزار عنوان کتاب درباره دفاع مقدس است، بازدید کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها