چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
توسعه کتابخوانی علاوه‌بر خدمات کتابخانه‌ای به برنامه‌های ترویجی نیاز دارد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در جشن انتخاب «شاهنجرین» به‌عنوان روستای برگزیده هشتمین دوره جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب گفت: تنها وجود کتابخانه و کتاب برای رونق مطالعه کافی نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، جشن انتخاب شاهنجرین، روستای برگزیده هشتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با حضور اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسعود ویژه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، کمیل خواستان، فرماندار شهرستان درگزین، عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی آیت‌الله ربانی شاهنجرانی این روستا برگزار شد.

جانعلی‌پور با بیان اینکه برگزاری جشن انتخاب روستای «شاهنجرین» به‌عنوان روستای برگزیده هشتیمن دوره جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب در مکان روستا، با هدف ایجاد زمینه‌ای برای افزایش رفت‌و‌آ‌مد و حمایت از فعالیت کتابخوانی است، گفت: روستای شاهنجرین به‌عنوان روستای برگزیده دوستدار کتاب در ادوار گذشته انتخاب شده است که روستا را نسبت به سایر روستاهای برگزیده متمایز می‌کند. 

وی با تاکید بر اینکه از سایر دستگاه‌های اجرایی نیز حمایت‌هایی برای روستا جذب خواهد شد، اعلام کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول ماه‌های آینده به تناوب ۳۰۰ میلیون ریال برای خرید کتاب به روستا اهداء خواهد کرد؛ ۳۰۰ میلیون ریال هم به اداره ارشاد تعلق می‌گیرد تا فعالیت کتابخوانی را تقویت کند و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز ۱۵۰ میلیون ریال برای کتابخانه روستا اختصاص می‌دهد.


دبیر جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب افزود: کانون فرهنگی و هنری مساجد هم ۱۰۰ میلیون ریال و سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های وزارت کشور هم ۱۵۰ میلیون ریال به حساب دهیاری واریز می‌کند که در مجموع یک‌میلیارد ریال خواهد شد. دولت با وجود تحریم‌ها و تهدیدهای دشمن اقدامات زیربنایی را انجام می‌دهد.

مسعود ویژه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین (ع) درباره کتاب، گفت: یکی از دلایلی که منجر به اتفاقاتی که هفته‌های اخیر و رنجش مردم کشورمان شد، دور شدن از کتاب است. «کتاب، غذای روح بشر است». تکنولوژی‌های ارتباطی جدید، به‌رغم تمام فوایدی که برای زندگی ما به همراه دارد؛ سبب بمباران اطلاعاتی می‌شود که عمق ندارد. منبع اطلاعاتی ما از سمت کتاب به سمت فضای مجازی رفته است. یکی از راهکارهای برون‌رفت از این گرفتاری‌ها و مشکلات ترویج فرهنگ کتابخوانی است.
 
 

ویژه افزود: اندیشمند کانادایی، مارشال مک لوهان رسانه‌ها را به دو گروه سرد و گرم تقسیم کرده است. از نظر ایشان رسانه‌های سرد، همه حواس را درگیر می‌کند اما رسانه‌های گرم، قسمتی از حواس را درگیر می‌کند. کتاب از رسانه‌هایی است حداکثر ذهن فرد را درگیر می‌کند؛ بنابراین تاثیرگذاری کتاب بسیار بالا و عمیق است؛ بنابراین هر اتفاقی که کمک کند، فرهنگ کتاب و کتابخوانی را ترویج دهیم در این بازه زمانی اتفاق مبارکی خواهد بود. 

 

وی افزود: دولت مردمی سیزدهم در پی تحقق عدالت از‌جمله عدالت فرهنگی در نقاط مختلف کشور است. این جشنواره یکی از نمود‌های عدالت فرهنگی است. خوشبختانه در استانی زندگی می‌کنیم که سه روستا به‌عنوان روستای برگزیده در هشتمین دوره جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب دارد.
 

 

200 میلیون تومان اعتبار برای تجهیز کتابخانه روستای شاهنجرین اختصاص می‌یابد

کمیل خواستان، فرماندار شهرستان درگزین ضمن اشاره به اقدامات عملیاتی این فرمانداری در شهرستان، گفت: کتابخانه بزرگی در شهر قروه در حال احداث است که مشکلاتی در مسیر احداث آن پیش آمد که در حال رفع شدن است. 

وی با اشاره به عاریه بودن تجهیزات صوتی و تصویری کتابخانه و فرسوده بودن صندلی‌های سالن از مسئولین حاضر در جلسه برای تجهیز بیشتر این کتابخانه کمک خواست و قول پرداخت 200 میلیون تومان از سوی فرمانداری برای تجهیز کتابخانه را داد و از مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در جلسه حاضر بود تقاضا کرد که 300 میلیون نیز از سوی وزارتخانه تخصیص یابد. 
   
وی ادامه داد: در سال‌جاری 90 درصد اعتبارات فرهنگی این شهرستان به مباحث مرتبط با کتاب اختصاص یافته است. امیدواریم با کمک و همراهی سایر مسئولین استانی بتوانیم در سایر روستاها و شهر قروه نیز کتابخانه استاندارد داشته باشیم. 

استمرار فعالیت‌های کتابخوانی روستای شاهنجرین با فعالیت 417 عضو


عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در ادامه این برنامه اظهار کرد: به‌مناسبت سی‌امین دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار، گرد هم جمع شدیم تا کسب رتبه برتر روستای شاهنجرین در بخش استمرار هشتمین دوره جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب را به مردم تبریک بگوییم.

وی افزود: کتابخانه آیت‌الله میرزاطاهر ربانی شاهنجرینی در سال ۱۳۸۹ با زیربنای ۴۲۰ متر مربع افتتاح شد. در حال حاضر با ۴۱۷ عضو فعال و بیش از ۱۰ هزار منابع اطلاعاتی در حال ارائه خدمات به گروه‌های مختلف سنی است. در طی یک‌سال گذشته 7 هزار نسخه منابع اطلاعاتی به مردم فرهنگ‌دوست، کتابخوان و همیار کتاب روستا امانت داده شده است. روستای شاهنجرین در دومین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در سال ۱۳۹۴ نیز به‌عنوان روستای برگزیده انتخاب شد و در هشتمین دوره نیز بیش از ۲۸۰ فعالیت فرهنگی را برای دبیرخانه ارسال کرد و در جمع روستاهای برتر کشور قرار گرفت.

وی ادامه داد: انتخاب این عنوان نشان‌دهنده فرهنگ بالای کتاب و کتابخوانی اهالی روستا به‌ویژه کودکان و نوجوانان است. تنها وجود کتابخانه و کتاب برای رونق مطالعه کافی نیست؛ بلکه اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی، ترویجی و تخصصی کتابدار متخصص و همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه مردم و مسئولین منجر به این اتفاق شده و تاثیرگذاری خود را به جریان انداخته است.  

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها