چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
بازپس‌گیری زمین کتابخانه مرکزی قزوین را باید به مطالبه عمومی تبدیل کرد

مهدی رمضانی در سفر به استان قزوین درباره تحقق طرح احداث کتابخانه مرکزی استان گفت: شکل‌گیری مطالبه عمومی در استان قزوین برای پیگیری تکمیل طرح کتابخانه مرکزی استان، ضروری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قزوین، نشست خبری دیدار مهدی رمضانی، دبیر‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سه‌شنبه(17 آبان‌‌ماه) برگزار شد. 

مهدی رمضانی، درباره تکمیل طرح کتابخانه مرکزی البرز اظهار کرد: پروژه کتابخانه مرکزی قزوین از‌جمله پروژه‌هایی فرهنگی کشور است که سالیان طولانی به‌دلیل تامین نشدن اعتبار راکد مانده بود؛ اما با توجه به عزم جدی مسئولان، تاسیس کتابخانه‌های مرکزی در استان‌های کشور را خواهیم داشت.  

وی ادامه داد: اگرچه تامین اعتبارات برای کتابخانه مرکزی با دشواری‌هایی همراه است اما این دلیل مناسبی برای تصاحب زمینی که به نام کتابخانه مرکزی قزوین بوده، نیست! حتی در سفر ریاست جمهوری به استان قزوین برای این پروژه اعتبار دیده شده است و با مصوبات سفر و پیگیری‌هایی که در سطح کلان داشتیم پیگیر هستیم که زمین دوباره به پروژه اختصاص پیدا کند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: شکل‌گیری مطالبه عمومی در استان قزوین برای پیگیری تکمیل طرح کتابخانه مرکزی استان، ضروری است. در دیدار با نماینده ولی‌فقیه استان قزوین مساله به اطلاع ایشان رسید. در بُعد کلان نیز پیگیری جدی برای بازپس‌گیری این زمین انجام خواهد شد. پروژه احداث کتابخانه‌های مرکزی در سراسر کشور با جدیت در حال پیگیری است؛ 16 کتابخانه مرکزی در استان‌های متعدد کشور احداث شده است؛ همچنین در استان‌های قم، گیلان، لرستان، مرکزی، هرمزگان و کرمانشاه به‌زودی شاهد بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی خواهیم بود.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: اگرچه از نظر فیزیکی کتابخانه مرکزی در مرکز استان واقع می‌شود، اما در واقع اثرات فرهنگی و توسعه‌ای که می‌تواند احداث یک کتابخانه مرکزی در استان داشته باشد، در مدت کوتاهی بعد از افتتاح در استان‌ها قابل مشاهده خواهد بود.

رمضانی عنوان کرد: امروز در کشور نیازمند بازتعریف خدمات کتابخانه‌ای هستیم که احداث کتابخانه مرکزی به‌عنوان یک زیرساخت اساسی از مهم‌ترین گام‌ها برای این حرکت مهم به حساب می‌آید؛ چراکه تعریف کتابخانه در سراسر دنیا امروز با تغییرات گسترده‌ای همراه بوده است و نیاز است تا کتابخانه‌های کشور نیز به یک مرکز فرهنگی و اجتماعی با اثرگذاری زیاد تبدیل شود. بیش از 12 میلیون نفر در کشور عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که می‌توان با بازتعریف خدمات و ارائه خدمات فرهنگی، یک جامعه 12 میلیون نفری را زیرپوشش قرار داد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: یکی از مشکلات حوزه کتاب و کتابخوانی، نداشتن یک مولفه و شاخص جدی برای سنجش سرانه مطالعه در کشور است. آمارهایی که در این حوزه وجود دارد قابل استناد نیست، چراکه چندین آمار مختلف از سوی چندین نهاد در این حوزه منتشر می‌شود. 

رمضانی گفت: آمارهایی که در حوزه چاپ و نشر کتاب در کشور وجود دارد، علاوه‌بر از کتاب های درسی و ادعیه با یک حساب سرانگشتی میزان نشر کتاب، تعداد تیراژ و میانگین قیمت نشان از این دارد که حجم بالایی از نقدینگی در این بازار در گردش است و این نقدینگی ناشی از خرید کتاب در بین مردم و نشانه علاقمندی مردم است.

وی عنوان کرد: هم اکنون وضعیت کتاب و کتابخوانی در کشور به اندازه سیاه نمایی هایی که انجام شده بحرانی نیست و میتوان گفت حتی در شرایط خوبی به سر می بریم اما انتظار از جامعه ایران بسیار فراتر از چیزی است که امروز شاهد آن هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: به دنبال این هستیم، برای سرانه مطالعه شاخص تعیین کنیم تا راه‌هایی برای ارزیابی مناسب شرایط به دست آوریم. درحال حاضر بیشترین میزان خرید کتاب و امانت کتاب در کشور، علاوه‌بر کتاب‌های درسی و ادعیه، حوزه کودک و نوجوان است که نشان‌دهنده تمایل خانواده‌ها به حوزه کتاب و کتابخوانی است. وظیفه ماست که در سنین بالاتر همچنان کودکان را کتابخوان نگاه داریم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: به‌نظر می‌رسد، در سیستم آموزش کشور، بین  کتاب و کتابخوانی فاصله ایجاد شده است؛ چرا‌که در شرایط کنونی هنوز فرصت مناسبی با عنوان زنگ کتابخوانی در مدارس وجود ندارد تا بتوان کتاب‌های مناسب را به کودکان معرفی کرد و یا مهارت‌های خواندن و مطالعه را به دانش‌آموزان آموخت.

رمضانی گفت: در حالی که درگذشته همه مدارس، کتابخانه، کتابدار و مسئول کتابخانه داشتند اما بسیار کمرنگ شده، نیاز است برای احیاء آن و تعیین زنگ کتابخوانی در مدارس کشور گام‌های اساسی برداشته شود. شاید اتفاقاتی که در مدت اخیر در کشور رخ داد، اهمیت توجه به کودکان و نوجوانان را بیش از پیش برای صاحب‌نظران پُر رنگ کرد اما پیش از این اتفاقات نیز رئیس جمهور توجه ویژه ای به حوزه کودک و نوجوان داشتند و برنامه های مشخصی نیز برای این حوزه در کشور انجام شده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: ما در نهاد کتابخانه های عمومی کشور مسئولیت مستقیم در حوزه کودک و نوجوان نداریم اما تلاش کردیم تا بخش های ویژه کودک و نوجوان در تمام کتابخانه های کشور راه اندازی شود و حتی در کتابخانه های دور دست نیز کتاب های مورد نیاز کودکان و نوجوانان فراهم شود، چرا که یکی از حساس ترین و مهم ترین مخاطبین ما همین کودکان هستند.

رمضانی افزود: بیش از 1 میلیون کودک و نوجوان در سراسر کشور عضو کتابخانه‌های عمومی هستند؛بنابراین ظرفیت خوبی از مخاطبین در اختیار  قرار دارد تا بتوانیم برنامه‌های مناسبی را برای این افراد تدارک و اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: تولید و پخش انیمیشن‌های مختلف در حوزه کودک و نوجوان با همکاری شبکه پویا، از‌جمله اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی است؛ علاوه‌براین مجموعه‌ «هدهد سفید» به‌عنوان تنها منبع تولیدی نهاد برای گروه سنی نوجوان تهیه و تدارک دیده شده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: فقیرترین بخش در تولیدات کتاب در کشور بخش نوجوان است که «هدهد سفید» برای این گروه سنی تولید می‌شود؛ همچنین یک شبکه و مجموعه از خدمات شامل جشنواره، انیمیشن، مسابقات و کتابخانه با این عنوان در حال اجرا است و  13 کتابخانه در سراسر کشور با عنوان «هدهد سفید» طراحی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها