سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۸
شهرداری خرم‌آباد سهم خود در اداره کتابخانه‌های عمومی را پرداخت کند

سیدسجاد راستخانه، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به اینکه سهم نیم‌درصد کتابخانه‌ها از شهرداری و تحقق آن، اهمیتی مضاعف در پیشرفت و توسعه کتابخانه‌ها دارد افزود: مساله اصلی خرم‌آباد در حوزه کتابخانه‌ها پرداخت نیم‌درصد سهم شهرداری است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در لرستان، سومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی خرم‌آباد در سال 1401 با محوریت برنامه‌های سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با حضور محمدباقر احمدی چگنی، فرماندار خرم‌آباد، سیدسجاد راستخانه، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، مجید دریکوند، نائب‌ رئیس شورای شهر خرم‌آباد، حسین فلاح‌کردی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی خرم‌آباد و سایر اعضا سه‌شنبه (17 آبان) در سالن جلسات شهرداری خرم‌آباد برگزار شد.

راستخانه ضمن محکوم کردن اقدامات تروریستی، وحشیانه و ضد‌انسانی برخی عواملی که موجب شهادت هم‌وطنان در حادثه شیراز و مدافعان امنیت شدند بر اهمیت توجه هرچه بیشتر به حوزه کتاب و کتابخوانی تأکید کرد و افزود: ماموریت اصلی نهاد کتابخانه‌ها و در ذیل آن ارتقاء سطح علم، آگاهی  و دانش اقشار مختلف مردم است کتابخانه‌های عمومی می‌توانند مورد استفاده عموم مردم از کودکان و نوجوانان تا افراد میاسال و دانش‌آموزان و استادان دانشگاه قرار بگیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: کشورهایی که در شاخص کتابخوانی پیشروتر هستند در شاخص‌های توسعه وضعیت بهتری دارند؛ استان‌هایی که تعداد کتابخانه بیشتر دارند در شاخص‌های توسعه وضعیت آن‌ها مطلوب‌تر است.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در حوزه علم و دانش افزود: در بخش دوم بیانیه گام دوم انقلاب نخستین مطالبه ایشان علم و دانش است؛ نسبت به جوانانی که با افزایش علم و آگاهی به‌ویژه علم نافع از مرزهای علم و دانش دنیا عبور کنید.

مدیر‌کل کتابخانه‌های عمومی استان لرستان با تاکید بر جایگاه علوم و دانش به‌عنوان دروازه‌های علم و دانش بیان کرد: کتابخانه‌های عمومی استان، در بحث غنی‌سازی اوقات فراغت، کتابخانه‌ها به بهترین شکل ممکن تاثیرگذار هستند. در حکمرانی فضای مجازی از ظرفیت کتابخانه‌ها برای غنی‌سازی اوقات فراغت می‌توان استفاده کرد. 

             

راستخانه با اشاره به اینکه سهم نیم‌درصد کتابخانه‌ها از شهرداری و تحقق آن اهمیتی مضاعف در پیشرفت و توسعه کتابخانه‌ها دارد، افزود: مساله اصلی خرم‌آباد در حوزه کتابخانه‌ها پرداخت نیم‌درصد سهم شهرداری است. در‌حالی‌که  این مشکل در شهر بروجرد برطرف شده و شهرداری به‌صورت سیستمی سهم خود را پرداخت می‌کند. کتابخانه‌های  شهر  وضعیت مطلوبی دارند و اعتبار برای آن شهر و کتابخانه و عموم مردم مصرف می‌شود. اگر در مرکز استان این اتفاق بیفتد بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود و این پرداخت‌ها برای فرهنگ مصرف خواهد شد.

راستخانه با گلایه‌مندی از محل جانمایی کتابخانه دیناروند، بدون نظر کارشناسی گفت: کسانی که این کار را کرده‌اند باید پاسخگو باشند، این کتابخانه می‌توانست در مکان مناسبی در نظر گرفته شود تا طعم شیرین کتابخوانی را مردم آن منطقه بچشند؛ بنابراین تعیین تکلیف این کتابخانه ضروری است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، کارکرد کتابخانه‌ها را اجرای برنامه‌های فرهنگی دانست و افزود: باید به سمت فعالیت‌های فرهنگی برویم و هر کتابخانه یک باشگاه فرهنگی اجتماعی باشد که با اقدامات فرهنگی، گفتمان کتاب و کتابخوانی را ترویج دهیم.
 
                 

احمدی‌چگنی ضمن تشکر از دغدغه‌مندی اعضای انجمن در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی بر اجرای مصوبات انجمن تأکید کرد و ادامه داد: مجموع دغدغه‌‌ اعضای انجمن بعد از احصاء به‌صورت دستورالعمل به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ خواهد شد.

فرماندار خرم‌آباد با تأکید بر به‌روز‌رسانی منابع در کتابخانه‌های خرم‌آباد، گفت: با توجه به جذابیت کتاب‌های صوتی، این کتاب‌ها می‌توانند در کتابخانه‌های عمومی در اختیار مردم قرار بگیرند و در  جذب اعضا مؤثر باشند.

دریکوند در این جلسه با بیان اینکه میدان کتاب در جریان ایجاد سه تقاطع غیر‌هم‌سطح در خرم‌آباد حذف می‌شود، افزود: محل جایگزین و نصب المان با پیشنهاد اعضا قابل بررسی خواهد بود.

نائب رئیس شورای شهر خرم‌آباد با اشاره به بازسازی نهر شهوا در خرم‌آباد بیان کرد: آمادگی داریم کتابخانه‌ای در کنار این نهر چه سیار و چه ثابت داشته باشیم؛ بنابراین همکاری‌های لازم در این زمنیه با اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان انجام خواهد شد. 
 
در ادامه این نشست، فلاح‌کردی ضمن ارائه گزارشی از روند مصوبات جلسه پیشین انجمن به بیان دستور کار جلسه پرداخت و افزود: برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی در سی‌امین دوره هفته کتاب در خرم‌آباد نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی خرم‌آباد به نواخته شدن زنگ کتاب‌خوانی در مدارس اشاره کرد و افزود: شنبه (۲۱ آبان)، همزمان در سراسر خرم‌آباد با حضور کتابداران زنگ کتابخوانی نواخته خواهد شد و کتابداران با معرفی کتاب و آشنایی دانش‌آموزان با دستاوردهای کتابخانه‌های استان در مدارس حضور خواهند داشت.

فلاح‌کردی با اشاره به اینکه رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به سمت ترویج فعالیت‌های فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی است، افزود: تبدیل کتابخانه‌ها به مراکز فرهنگی‌(باشگاه‌های فرهنگی) در شهرها از اولویت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی خرم‌آباد به برخی برنامه‌های فرهنگی اجرا شده در کتابخانه‌های عمومی این شهر اشاره کرد و افزود: روند اجرای برنامه‌های فرهنگی در سطح کتابخانه‌های عمومی در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته شده،‌ طبق بررسی‌های به عمل آمده در یکی از کتابخانه‌های عمومی «کتابخانه غدیر» برگزاری کارگاه‌های آموزشی نتایج بسیار خوبی در افزایش جذب عضو و امانت کتابخانه داشته است.

وی با اشاره به اینکه در سه ماه تابستان برنامه‌های فرهنگی مختلفی در کتابخانه عمومی غدیر برگزار شد افزود: در مقایسه‌ای که با سه‌ماه قبل از اجرای طرح انجام شد، تأثیر اجرای برنامه‌های فرهنگی در کتابخانه‌ها بر افزایش عضوگیری و امانت کتاب چشم‌گیر بود.

فلاح‌کردی گفت: در سه‌ماه قبل از فعالیت فرهنگی 186 عضو جدید به کتابخانه افزوده شده در‌صورتی که بعد از فعالیت فرهنگی سه‌ماهه تابستان، ۱۳۶۷ عضو جدید و امانت از ۱۴۷۳ امانت به ۱۲۱ هزار و 55 امانت رسیده است؛ بنابراین فعالیت‌های فرهنگی اجرا شده در آشنایی افراد با فضای کتابخانه و کتابخوانی تأثیر بسزایی دارد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی خرم‌آباد با اشاره به کتابخانه روستایی دیناروند گفت: این کتابخانه از سوی راه و شهرسازی در اختیار کتابخانه‌ عمومی قرار گرفت که متأسفانه بعد از  ‌یک‌سال و نیم از افتتاح، در بهمن‌ماه سال گذشته، به‌دلیل نبود استحکام بنا، از سوی معاونت عمرانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دستور تعطیلی کتابخانه صادر شد. چرا‌که قبل از واگذاری از سوی راه و شهرسازی، مطالعات کاربری انجام نشده و در بستر رودخانه بنا شده است؛ این امر موجب متضرر شدن نهاد کتابخانه‌های عمومی شده و درحال حاضر راه و شهرسازی باید پاسخگو باشد.

به گزارش ایبنا؛ همکاری دستگاه‌های عضو انجمن در اجرای برنامه‌های فرهنگی سی‌امین دوره هفته کتاب، بازدید دانش‌آموزان با مساعدت آموزش و پرورش از کتابخانه‌های سطح شهر به‌ویژه مناطق محروم، تسریع در رفع مشکل سیستمی شدن پرداخت نیم‌درصد سهم کتابخانه‌ها از شهرداری، تسریع در ساخت کتابخانه پارک معلم خرم‌آباد، نماسازی و زیباسازی کتابخانه‌های خرم‌آباد از سوی شهرداری از مصوبات سومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی خرم‌آباد بود.
انتشار گاهنامه‌های دانش‌آموزی با تولید محتوا از سوی دانش‌آموزان، برگزاری جشنواره‌های مختلف کتاب، تاسیس کتابخانه‌های الکترونیک و به‌روز شدن منابع کتابخانه‌های استان از دیگر مواردی بود که در این جلسه بیان شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها