سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
تقویت روحیه کار علمی و خودباوری از اهداف جشنواره کتاب سال دانشجویی است

معاون فرهنگي جهاد دانشگاهی در نشست خبری برنامه‌های جهاد دانشگاهی در هفته كتاب گفت: از اهداف برگزاری جشنواره کتاب سال دانشجویی، تقویت روحیه کار علمی، خودباوری و حمایت از پایان‌نامه دانشجویان است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری برنامه‌های هفته کتاب جهاد دانشگاهی در سطح دانشگاه‌های كشور، سه شنبه ۱۰ آبان در ساختمان معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهی با حضور جمال رحيميان، معاون فرهنگي جهاد دانشگاهی و حامد علی‌اکبرزاده، رییس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، جمال رحيميان، معاون فرهنگي جهاد دانشگاهی در سخنانی، گفت:‌ اگر دستگاه‌ها و نهادهایی که پس از  پیروزی انقلاب اسلامی به عرصه نشر و کتاب ورود کردند را بررسی کنیم، قطعا جهاد دانشگاهی کارنامه درخشانی در این حوزه دارد. جهاددانشگاهی از همان سال‌های اولیه انقلاب و پس از بازگشایی دانشگاه‌ها، به‌عنوان بازوی توانمند ستاد انقلاب فرهنگی، تأمین منابع علمی دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و علمی در کشور را یکی از ماموریت‌های خود را دانسته و سابقه درخشانی در تأمین بخش مهمی از نیازهای دانشجویان، دانشگاهیان، اساتید و مراکز آموزش عالی دارد.

رحیمیان با اشاره به استمرار بحث نشر و کتاب در جهاددانشگاهی پس از این دوره و بهبود وضعیت کمی و کیفی آن در ادامه راه، افزود: در جهاد دانشگاهی رسالت داریم در حوزه‌های مختلف علوم نیازهای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را تامین کنیم، علاوه ‌بر آن به نیازهای بخش عمومی نیز بپردازیم و تامین‌کننده بخشی از نیاز غیردانشگاهیان در عرصه نشر باشیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به بحث نشر الکترونیک و عرصه‌های جدید نشر و ورود این سازمان به این مباحث، ادامه داد: خوشبختانه با مقتضیات زمان پیش رفته‌ایم اما از دوستان در سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی می‌خواهم که در این حوزه به‌ویژه بحث‌هایی که در پاسخ به نیازهای نسل جوان است، جدی‌تر ورود کنند چرا که موظفیم نسل جدید دانشجو را چه در عرصه تامین منابع علمی و چه در مباحث عمومی و فکری، انتقادی و شناختی کمک کنیم تا با سلیقه خود به نیازهایشان پاسخ دهد.

رحیمیان یکی از ماموریت‌های جهاد دانشگاهی بعد از ضرورت تامین منابع علمی را بحث‌ فرهنگسازی و فعالیت‌های ترویجی در عرصه عنوان کرد و گفت: جهاددانشگاهی به فاصله چند سال تأسیس به این عرصه ورود کرد و برای اینکه فعالیت‌های این حوزه هماهنگی و انسجام بیشتری داشته باشد، سازمان انتشارات در سال 79 تأسیس شد تا ضمن ادامه روند نشر و تأمین نیازهای علمی، فعالیت ارزشمند و گسترده‌ای در بخش ترویجی نیز داشته باشد، در نتیجه امروز در ۳۱ مرکز در سراسر کشور هم فعالیت نشر و هم کارهای ترویجی انجام می‌شود.

وی در ادامه صحبتهایش به برنامه‌های جهاد دانشگاهی در هفته كتاب اشاره کرد و  گفت: از اهداف جشنواره کتاب سال دانشجویی، تقویت روحیه کار علمی، خودباوری و حمایت از پایان‌نامه دانشجویان است، مسابقه پایان‌نامه سه دقیقه‌ای از سال ۹۵ شروع شد و ضمن مهارت‌آموزی به جوانان نویسنده پایان‌نامه این امکان را می‌دهد که زمینه اشتغال و ارتباط با فضای کسب و کار را فراهم ‌کنند، همچنین جوانان مهارت معرفی کتاب را فرا می‌گیرند و این که در ۳ دقیقه بتوانند کتابی را معرفی کنند.

رحیمیان ادامه داد: در جهاد دانشگاهی وظیفه خود می‌دانیم که یار استادان، محققان و پژوهشگران دانشگاهی باشیم و اعلام آمادگی می‌کنیم که در ارتباطی که با بنیاد ملی نخبگان فراهم می‌کنیم خدمات ویژه‌ای برای چاپ و نشر داشته باشیم تا با کمترین زمان نخبگان ماحصل اندیشه های تحقیقاتی خود را عرضه کنند و درگیر پیچ و خم چاپ و نشر نشوند.
 
حمایت از دانشجویان اهل اندیشه و قلم، دغدغه انتشارات جهاد دانشگاهی
در بخش دیگری از این نشست، حامد علی اکبرزاده رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی نیز در سخنانی، گفت: خوشحالیم که در هیاهوی این روزهای جامعه، میزبان برنامه‌های فرهنگی فاخر هستیم. جهاد دانشگاهی همیشه این گونه عمل کرده و فارغ از هیاهوها کار خود را کرده و در عرصه کتاب، نشر و فرهنگ مکتوب توانسته پیشگام باشد.

وی افزود:‌ بنیان‌گذاران رویدادهایی همچون کتاب سال دانشجویی و پایان‌نامه سال دانشجویی که از قدیمی‌ترین‌ رویدادها در این حوزه هستند، دغدغه‌شان حمایت از دانشجویان اهل فکر و اندیشه و اهل قلم بوده و همواره در نظر داشتند مجمعی ایجاد کنند که این دانشجویان هم معرفی شوند و هم از آنها حمایت‌های لازم انجام شود.

وی در این باره توضیح داد: مراکزی که توانایی حمایت از دانشجویان داشته باشند را در این سال ها کمتر دیده‌ایم، وقتی از افرادی که در یک برنامه فاخر حضور دارند، حمایت‌های لازم انجام نمی‌شود، میدان دست کسانی می‌افتد که در شبکه های مجازی حرف‌های سخیف و سطحی می‌زنند. این غفلت توسط متولیان علم و فرهنگ در کشور صورت گرفته و جهاد دانشگاهی در این حوزه رسالت خود را انجام داده است.

علی اکبرزاده ادامه داد: متاسفانه گاهی برخی از عزیزان‌ بجای حمایت، دچار موازی کاری و تکرار شده‌اند. مثلا در جهاد دانشگاهی مسابقات پایان‌نامه ۳ دقیقه‌ای برگزار می‌شود که تاکنون هفت دوره آن برگزار شده است، در حالی که نهادی دیگر اولین دوره این مسابقات را می‌خواهد شروع کند؛ چرا اگر می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند به ما کمک نمی‌کنند؟

به گفته وی، وظیفه ما و دیگر متولیان فرهنگ این است که از کارهای فاخر حمایت کنیم. حمایت از کارهای فاخر کمک می‌کند مدیریت مناسبی هم در این حوزه در فضای مجازی داشته باشیم.

وی با اشاره به برنامه‌های اختتامیه جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت:‌ مرحله نیمه نهایی مسابقات پایان‌نامه 3 دقیقه‌ای روز 16 آبان و مرحله نهایی آن 17 آبان ماه برگزار می‌شود. این مسابقات را از سال 95  برگزار کردیم و امیدواریم بتوانیم آن را به صورت منطقه ای نیز برگزار کنیم. سال گذشته یکی از دانشگاه‌های قطر از ما درخواست کرد که برگزیدگان این جشنواره را به ما معرفی کنید تا بتوانیم جشنواره‌ای در این زمینه به‌صورت منطقه ای اجرا کنیم؛ این فرصتی است که می‌توانستیم آن را در ایران برگزار کنیم.

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در ادامه با اشاره به برگزاری 5 دوره مسابقات ملی پایان‌نامه 3 دقیقه‌ای، گفت:‌ در ششمین دوره این مسابقه، ۱۸ واحد سازمانی جهاد در ۱۴ استان فعالیت داشتند و در مرحله مقدماتی بیش از 300 دانشجو شرکت کردند و برگزیدگان آن در مرحله نیمه نهایی 28 نفر در 4 گروه با هم رقابت خواهند کرد.

وی افزود: در نهایت دو نفر به فینال راه پیدا می‌کنند و مرحله نهایی را با ۸ نفر برگزار می‌کنیم، هدف اصلی این مسابقات تقویت مهارت‌‌های ارتباطی میان دانشجویان و ایجاد بستر مناسب برای تبدیل ایده‌های دانشجویی به محصول و تقویت ارتباط دانشگاه با سرمایه گذاران است.

وی درباره برگزاری مسابقه کتابخوانی نیز گفت: بعد از اینکه مسابقات ملی پایان‌نامه 3 دقیقه‌ای را به نحو مطلوب و استقبال خوب برگزار کردیم، به ذهنمان رسید که بحث ترویج کتاب را نیز به شکل نوآورانه داشته باشیم تا دانشجویان تجربه‌های کتابخوانی خود را به اشتراک بگذارند و این موضوع کمک می کند که یک کتاب دیده شود.



استادان خادم کتاب تجلیل می شوند
وی از برگزاری دومین مرحله این مسابقات خبر داد و گفت: در مرحله مقدماتی ۱۵ واحد جهاد دانشگاهی در ۱۲ استان و در مجموع 255 شرکت کننده مسابقات را برگزار کردند و در مرحله نیمه نهایی ۳ گروه ۷ نفره داریم که از هر گروه ۲ نفر انتخاب می شوند و در نهایت مرحله نهایی با حضور ۶ نفر برگزار می‌شود. نفرات اول تا سوم نیز معرفی خواهند شد.

علی اکبرزاده درباره جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی نیز گفت:‌ از سال 1373 تاکنون 29 دوره جشنواره برگزار شده و بر اساس یک نظرسنجی، پرمخاطب‌ترین برنامه فرهنگی جهاد دانشگاهی محسوب می‌شود و بسیاری از استادان و دانشجویان درگیر این برنامه هستند.

وی با بیان اینکه فراخوان جشنواره از سال گذشته همزمان با روز دانشجو اعلام شد، ادامه داد: ۶۱۲ اثر  در دبیرخانه دریافت کردیم و قرار است از ۶ اثر برگزیده و ۱۲ اثر تقدیر شود. بیشترین  تعداد شرکت کننده را در گروه علوم انسانی بخاطر وسعت رشته‌ها ۳۰۷ اثر را داشتیم، در گروه هنر و معماری 31 اثر، در گروه علوم پایه 32 اثر، در گروه فنی و مهندسی 74 اثر، در گروه کشاورزی و منابع طبیعی 17 علوم پزشکی 107 و در بخش ویژه 44 اثر دریافت کردیم.

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی یادآور شد:‌ در کنار تجلیل از دانشجویان صاحب قلم، چند سالی است برنامه تجلیل از استادان خادم کتاب داریم که امسال نیز از آیت الله جوادی آملی و مهدی محقق تجلیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه بخشی هم مربوط به معرفی دانشجویانی داریم که در حوزه فرهنگ و ترویج کتاب و کتابخوانی به‌ ویژه در مناطق محروم فعال بوده‌اند، افزود: در این بخش از سیده‌خدیجه صمدی به عنوان مروج کتابخوانی تقدیر خواهیم کرد.

علی اکبرزاده همچنین درباره جشنواره پایان‌نامه سال نیز توضیح داد:‌ این جشنواره در سال‌های اخیر برگزار نشد ولی امسال بیستمین دوره آن‌ را برگزار خواهیم کرد. امسال در زمینه تعداد آثاری که در این جشنواره دریافت کردیم رشد قابل توجهی داشتیم؛ مجموعا  727 اثر دریافت شد که در حوزه علوم انسانی 253اثر، در حوزه هنر و معماری ۷۹ اثر، علوم پزشکی 91 اثر و کشاورزی و منابع طبیعی 36 اثر، فنی و مهندسی 55 اثر، گروه علوم پایه 68 اثر و بخش ویژه نیز ۱۰۲ اثر در مجموع دریافت شده است.

وی همچنین از تجلیل استاد راهنمای برتر خبر داد و گفت: امسال از احمدرضا دهپور، استاد فارماکولوژی دانشگاه تهران به عنوان استاد راهنمای برتر تقدیر خواهیم کرد.

علی اکبرزاده در پایان صحبتهای خود به برگزاری مرحله نیمه نهایی این جشنواره در 16 آذر ماه امسال در پژوهشکده رویان اشاره کرد و گفت: در جشنواره پایان‌نامه سال، بخش‌ بین‌الملل نیز داریم که امسال با همکاری دانشگاه تهران و دانشکده مطالعات جهان توانستیم پایان‌نامه‌هایی که به طور خاص در مورد ایران نوشته می‌شود را انتخاب کنیم، در این حوزه 43 پایان‌نامه بررسی شد که یک نفر از کشور چین برگزیده شده است که معرفی خواهد شد.

به گفته وی، یکی دیگر از برنامه‌های هفته کتاب این سازمان، برنامه «فصل سخن» است که بعد از هفته کتاب برگزار خواهد شد، این برنامه ویژه نقد و بررسی کتاب‌های حوزه علوم انسانی است که همزمان در استان‌ها نیز اجرا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها