یکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲
کتاب خاطرات دوران جنگ مداح معروف رونمایی شد

کتاب «باغ حاج علی» برگرفته از خاطرات دوران جنگ یک مداحان معروف، طی مراسمی در حوزه هنری رونمایی شد.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی از کتاب «باغ حاج علی» عصر روز شنبه -7 آبان- در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد. این کتاب به خاطراتی از زندگی و دوران جنگ مهدی سلحشور، مداح می‌پردازد و توسط انتشارات مرز و بوم، وابسته به مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس روانه بازار نشر شده است.
 
در این کتاب علاوه بر سلحشور، جمعی از هم‌رزمان وی در دوران دفاع مقدس مانند سردار ابراهیم جباری، حسین یکتا و حسین کاجی نیز حضور داشتند و درباره خاطرات مشترک با این مداح سرشناس صحبت کردند. همچنین سردار احمد رضا رادان، جانشین سابق فرمانده نیروی انتظامی نیز که چند سالی است در محافل رسانه‌ای دیده نمی‌شود، به دلیل فعالیت‌های مشترک مبارزاتی با سلحشور در این نشست شرکت کرد.
 
دفاع مقدس یک فرهنگ ایجاد کرد
سردار علی محمد نائینی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به عنوان یکی از میزبانان مراسم «باغ حاج علی» در ابتدای مراسم ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف، این اثر را همچون گنجینه‌ای دانست که بر سرمایه‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس افزوده است.
 
وی در ادامه گفت: دفاع مقدس ابعاد مختلفی داشت، یکی از مهم‌ترین ابعاد آن فرهنگ حاکم بر دفاع مقدس و جوهر حاکم بر آن بود. دفاع مقدس در فرماندهی جنگ و میدان خلاصه نمی‌شود. درحالی که روایت‌ها از جنگ عمدتا به پرداختن حوادث و هدایت جنگ مربوط هستند.
 
سردار نائینی ادامه داد: دفاع مقدس ابعاد گوناگونی داشت که به آن تمایز و تقدس بخشیده است. یک بعد آن فرهنگی است که در دوران جنگ شکل گرفت و در راس این فرهنگ حضرت امام (ره) بود که نگاه و اندیشه ایشان در سرتاسر کشور امتداد داشت.
 
به‌هم ریختن محاسبات دشمن بعد جنگ
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپس گفت: ‌متاثر از آن فرهنگ دوران دفاع مقدس هویت جوانان و نوجوانان شکل گرفت و کارهای بزرگی انجام شد. امروز هرچه داریم از شالوده قدرت آن دوران است.
 
وی با بیان اینکه پیش بینی دشمن این بود که با شروع جنگ آمادگی نظامی در کشور وجود ندارد، افزود: با شروع جنگ، فرهنگی شکل گرفت که محاسبه دشمنان را به هم ریخت. پیوستگی بین انقلاب و دفاع مقدس شکل گرفت.
 
در بخش دیگری سردار نائینی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس روحانیت نقش موثری در جنگ داشت و امروز بیشترین جمعیت جانبازان را گروه روحانیون تشکیل می‌دهند خاطر نشان کرد: در دوران دفاع مقدس روحانیت عزیز و مداحان نقش داشتند. افرادی مانند حاج صادق آهنگران، مهدی سلحشور و سعید حدادیان و این –مداحی‌ها- در همه لشگرها بود و جزیی از فرهنگ جنگ شده بود. همین هم باعث شد جنگ در امتداد عاشورا قرار گرفت.
 
سردار نائینی: جنگ حماسی بود
وی جنگ تحمیلی را نوعی حماسه دانست و به جنگ صفت مردمی داد و اظهار داشت: شهدا از جبهه‌ها به پشت جبهه متصل می‌شدند و محور کار با مراسم و مداحی‌های جبهه‌ها بود.
 
در ادامه سردار نائینی به حضور سلحشور در دوران جنگ و فعالیت‌هایش بعد از جنگ پرداخت و او را یک مدافع حرم دانست و فعال در حوزه جهاد تبیین لقب داد و سپس گفت:‌ سلحشور و آهنگران همان افراد دوران دفاع مقدس هستند و بخشی از همان فرهنگ هستند.
 
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپس با اشاره‌‌ به 850 پروژه فعال در این مرکز کرد و ادامه داد: علاوه بر خاطرات فرماندهان به ابعاد مختلفی از جنگ و حضور اقشار مختلف در آن متمرکز شده‌ایم.
 
وی با اشاره به اینکه کتاب «باغ حاج علی» اثر خوبی است، گفت: قبلا خاطرات حاج صادق [آهنگران] رونمایی شد و در مرکز خاطرات فرماندهان جنگ از مدیران جنگ و افراد بخش لجستیک در حال تدوین است و این آثار به نتیجه‌های خوبی رسیده است.
 
آهنگران: اعتراضات «فتنه» است!
بعد از صحبت‌های سردار نائینی، بخش دوم مراسم با حال و هوای دیگری ادامه پیدا کرد. در ابتدا صادق آهنگران روی صحنه حاضر شد و به مداحی با مضامین دوران ابتدایی اسلام، انقلاب و دفاع مقدس پرداخت. همچنین او در مداحی‌اش اعتراضات اخیر جاری در کشور را که توسط گروه‌های مختلف دنبال می‌شود، مورد توجه قرار داد  و آن را مصداق یک «فتنه» دانست.
 
سلحشور: نمی‌خواستم خاطراتم نوشته شود
در ادامه با حضور مهدی سلحشور، سردار ابراهیم جباری، حسین یکتا و حسین کاجی بر روی استیج، هریک از آنهاد درباره کتاب «باغ حاج علی» و فعالیت‌های مشترک‌شان در دوران جنگ و بعد از آن به بیان خاطراتی پرداختند.
 
سلحشور در ابتدا ضمن یاد کردن از برادرش فرج الله سلحشور (کارگردان و چهره هنری انقلاب اسلامی که چند سال پیش به دیدار حق شتافت) و ارائه شرح مختصری از خود به چگونگی دستکاری شناسنامه‌ خواهرش برای اعزام به جبهه در دوران کودکی خود پرداخت و افزود: من در سال‌های 65 تا 67 و در یک مقطع کوتاه در جبهه بودم. تمایلی هم نداشتم در اینباره خاطره بنویسم، اما صحبت‌های رهبری را که دیدم که گفته‌اند کار رزمنده تمام نمی‌شود مگر خاطراتش را ثبت کند، تصمیم گرفتم این خاطرات ثبت شوند.
 
وی افزود: در این اثر سعی کردم خاطرات شهید محور باشد و برای همین در کتاب 80 خاطره از شهدا داریم.
 
این مداح در ادامه به دکوراسیون روی صحنه که چهره‌هایی از چند شهید هم‌رزم وی همراه با عکس جوانی سردار فضلی در جنگ بودند اشاره کرد و ضمن معرفی مختصرشان به تاکید این موضوع پرداخت که خاطرات این افراد در کتاب آمده است.

یادی از سردار فضلی در مراسم
در ادامه سلحشور ضمن ادای احترام به سردار ابراهیم جباری که فرمانده وی در جنگ بوده از او خواست تا خاطراتی را از آن دوران تعریف کند. این فرمانده جنگ نخست به بیان این موضوع پرداخت که قرار بود در این مراسم سردار فضلی هم شرکت کنند اما به دلیل شرایط بیماری در بیمارستان است، برای همین از حضار خواست تا برای سلامتی وی دعا کنند.
 
سردار جباری در بخش دیگری خاطراتی از اعزام سلحشور به جبهه را در سن 14 سالگی تعریف کرد.
 
تعریف و تمجید حسین یکتا از سردار رادان
حسین یکتا که این روزها بیشتر در قالب چهره‌ای با فعالیت‌های جهادی شناخته می‌شود نیز به عنوان یکی از هم‌رزمان سلحشور چند دقیقه‌ای صحبت کرد. وی در ادامه ضمن ابراز خوشحالی از حضور سردار رادان در مراسم گفت در سال 1388 یک بیسیم گیر آورده بودم و هدایت عملیات رادان در تظاهرات‌های سال 88 را گوش می‌کردم و در بعضی مواقع می‌گفتم «جیگرت را برم!»
 
در ادامه یکتا خاطراتی از مدرسه معصومیه قم تعریف کرد که برای نهضت‌ها تشکیل شده بود و با سلحشور در آنجا فعالیت مشترک داشتند. وی با توجه به فعالیت‌های سلحشور بعد از جنگ از او درخواست کرد خاطرات دوران بعد از جنگ خود را نیز به رشته تحریر درآورد. ضمن اینکه در بخش دیگری هم از او خواست کتاب «باغ حاج علی» به زبان‌های دیگر ترجمه شود.
 
حسین کاجی، دیگر هم‌رزم سلحشور نیز ضمن تشکر از نویسنده کتاب «باغ حاج علی» و نشر مرز و بوم مطالعه این کتاب را توصیه کرد و آن را مناسبت تربیت انقلابی فرزندان خانواده‌ها دانست.[اشاره به خانواده‌هایی که علاقمند به تربیت فرزندشان با رویکرد انقلابی‌گری هستند]
 
بیان خاطراتی از فعالیت‌های سلحشور بعد از پذیرش قطعنامه 598 و تربیت مداحان شاخص در هر شهر توسط سلحشور بخش دیگری از گفت‌وگوهای این مراسم بود. در پایان هم با حضور چهره‌های انقلابی و هم‌رزمان سلحشور و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و رئيس سازمان تبلیغات اسلامی، کتاب «باغ حاج علی» رونمایی شد و پوستر آن توسط این افراد به یادگار امضا شد.
 
چگونگی انتخاب نام «باغ حاج علی»
گفتنی است مهدی سلحشور در آغاز جنگ تحمیلی به سن قانونی نرسیده بود و نمی‌توانست از طریق مسجد محل وارد جبهه شود. علاقه او به جبهه باعث شد به مسجد سیدالشهداء (ع) برود و سن خود را بیشتر اعلام کند. او  بالاخره در سال ۱۳۶۵ موفق شد، از طریق پایگاه مقداد تهران به کردستان برود.

بعد از درگیری‌ها کردستان به تیپ ۱۱۰ خاتم الانبیاء (ص) پیوست و سپس به لشکر ۱۰ سیدالشهداء (ع) ملحق شد و تا پایان دفاع مقدس در این لشکر حضور داشت.  سلحشور پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ در حوادثی مانند جنگ خلیج‌فارس، مقابله با گروه‌های معارض در کردستان و همین‌طور جنگ سوریه به عنوان نیروی داوطلب بسیجی حضور داشت.

نام این کتاب یعنی «باغ حاج علی»، به یاد فرمانده لشکر ۱۰ سیدالشهداء (ع)‌، حاج علی فضلی، انتخاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها