جمعه ۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۹
علامه حسن‌زاده آملی جامع معقول و منقول و مشهود بود

حضرت آیت‌الله جوادی آملی در پیام به آیین نکوداشت علامه آیت‌الله حسن‌زاده آملی، این عالم فقید را جامع معقول و منقول و مشهود معرفی و تاکید کردند: «حوزه علمیه در کنار مائده عقلی و مأدبه نقلی و ضیافت شهودی آن انسان جامع بالنده می‌شود.»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم؛ آیین نکوداشت علامه آیت‌الله حسن‌زاده آملی با پیام آیت‌الله جوادی آملی از مراجع تقلید و با سخنرانی محمدجواد لاریجانی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن رمضانی، حجت‌الاسلام والمسلمین یزدان‌پناه و با حضور علما، استادان، طلاب و شاگردان آن مرحوم در مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد.
 
در بخشی از پیام حضرت آیت‌الله جوادی آملی به آیین نکوداشت علامه حسن‌زاده آملی آمده است: جامع معقول و منقول و مشهود بود، در تمام این علوم سالیان متمادی به فراگیری و تبادل نظر و سپس به تحقیق و پژوهش اشتغال داشت و آنگاه به تدریس، تالیف، تعلیق متون اصیل و تصحیح اصیل از دخیل. آنگاه به پرورش شاگردان در سطوح مختلف و سرآمد شدن مستعدان از آن‌ها و حافظ تراث گشتن عده‌ای از آنان پرداخت، به طوری که هم‌اکنون حوزه علمیه در کنار مائده عقلی و مأدبه نقلی و ضیافت شهودی آن انسان جامع راحل تغذیه کرده و نمو یافته و بالنده می‌شود.
 
جمع بین معارف یاد شده گاهی جمع سالم است و زمانی جمع مکسر، آنچه کمتر یافت می‌شود جمع سالم است و آنچه بیشتر به چشم می‌خورد و به زبان و قلم می‌آید جمع مکسر است، سهم خواص از صحابه انسان‌های متعالی هر عصر و تحفه هر دوران، همانا دستیابی به سلامت چنان جمع بی‌کسر و چنین جامعیت بی‌نقص است.
 
در بخشی از این برنامه محمدجواد لاریجانی در وصف آیت‌الله حسن‌زاده آملی بیان کرد: علامه همواره برای یک نفر مانند ۱۰۰ نفر درس می‌دادند.
 

لاریجانی ادامه داد: ایشان معتقد بود علمای دین باید هستی مادی اطراف خود را بشناسند و ریاضیات، فیزیک، نجوم و دیگر علوم را بداند و در مقابل علمای علم مادی هم باید بصیرت پیدا کنند.
 
وی بیان کرد: حضرت علامه معتقد بود فیثاغور از شاگردان ادریس نبی و آدم ویژه‌ای است. فیثاغورس معتقد بود مفاهیم ما قابلیت دارد توسط اعداد بیان شود، سپس ۲ هزار سال طول کشید تا دانشمندان متوجه شدند این قابلیت وجود دارد که پس از آن زبان کامپیوتر و هوش مصنوعی و... هم به وجود آمد.
 
این استاد دانشگاه گفت: ایشان در آنچه که راجع به نفس نوشته‌اند، شمشیر را از رو بستند تا آن‌هایی که قائل به تجرد نفس نیستند را قلع و قمع کنند؛ مساله حق مساله امروز تفکر بشری است و یکی از صدمات امروزه این است که می‌خواهند حق را ذبح کرده و جای آن منافع مادی بگذارند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن رمضانی، شاگرد علامه حسن‌زاده آملی و دبیر ستاد همایش نکوداشت آیت‌الله حسن‌زاده آملی نیز در این برنامه گفت: توحید در جامعه به خوبی فهم نشده است؛ زیرا گاهی پیش می‌آید برخی شبهات برای کسی وجود دارد و آنقدر آن را بزرگ می‌داند که می‌خواهد از خود حضرت ولی عصر‌(عج) بپرسد.
 
وی افزود: علامه حسن‌زاده آملی این شبهات را بسیار سست می‌دانستند، مانند شبهه آکل و مأکول که همواره می‌گفتند سست‌ترین شبهه در مساله معاد است و معتقد بودند اگر توحید اخص به‌طور درست فهم شود این مسائل و شبهات پیش نمی‌آید.
 

در ادامه این آیین حجت‌الاسلام والمسلمین یزدان‌پناه درباره ابعاد و آثار وجودی علامه تصریح کرد: ابعاد و آثار وجودی این استاد بسیار فراوان بوده و در پیشرفت بسیاری از ابعاد دیگر به چشم می‌آید. در بحث‌های کلامی در سنت حوزوی در ابتدا معارضاتی با فلسفه می‌دیدیم که به لطف خدا استاد خواجه‌نصیر حرکت اثرگذار و ارزشمندی را شروع کرد که سبب شد پس از وی کتاب‌های کلامی متأثر از کتاب‌های وی باشد و محتوای آن‌ها تغییر کند.
 
این استاد حوزه علمیه افزود: پس از وی جناب صدرا چنان حرکتی کردند و همچنان سر همین سفره نشسته‌ایم و سرآغاز تحلیل‌های عمیق علما، جناب صدرا هستند.

وی بیان کرد: باید ببینیم چگونه خواجه نصیر، تغییری در مسائل کلامی ایجاد کرد؛ پس از صدرا به برکت این علما با تغییراتی روبه‌رو شدیم. باید کتابی نگاشته شود تا بتواند این محتواها را سر و سامان دهد تا در حد اندیشه اولیه در مسائل مختلف مانند رجعت، امامت و ... توقف نکنیم.
 

         
به گزارش ایبنا؛ در این مراسم از چهار اثر «تازه‌ها در اندیشه‌های علامه»، «مروری بر آثار و تألیفات علامه»، «یادنامه علامه» و «ویژه‌نامه حکیم ذوفنون» رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها