سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
چتر برنامه‌های هفته کودک کانون بر سر همه باز است/ آموزش مراحل تولید کتاب و دیدار با نویسندگان

حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشست خبری معرفی برنامه‌های کانون در هفته کتاب از تدارک برنامه‌های متنوع قابل استفاده برای مخاطبان گوناگون از تمام اقشار خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، حامد علامتی در این نشست که امروز، 12 مهر در آستانه هفته ملی کودک برگزار شد، از کودکان به عنوان ارزشمندترین سرمایه‌های جامعه یاد کرد و توضیح داد: کانون پرورش فکری خانه تمام این آینده‌سازان است و با اتکا به مربیان در حوزه‌های ادبی، فرهنگی و هنری تلاش داریم کانون همواره محل پرورش فکر و اندیشه و استعدادهای کودکان و نوجوانان باشد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از هفته ملی کودک به عنوان بهانه‌ای برای کشف و بارورسازی استعدادهای کودکان و نوجوانان نام برد و افزود: برنامه‌های این هفته به نوعی مقدمه و آغازگر برنامه‌های سال آتی کانون است. برنامه‌های مختلفی را برای این ایام تدارک دیده‌ایم که مخاطبان اصلی آنها کودکان و در کنار آنها نیز مربیان و اولیا هستند.

وی با اشاره به تدارک برنامه‌های هفته کودک با گستره ملی در 31 استان کشور گفت: چتر برنامه‌های کانون بر سر تمام افراد گسترده است و با همکاری سازمان‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش، بهزیستی، صداوسیما، حوزه هنری، کودکستان‌ها و غیره برگزار می‌شود.

علامتی در معرفی مهمترین برنامه‌های کانون در هفته ملی کودک به برپایی نمایشگاه فعالیت‌های شصت‌گانه مراکز فرهنگی زیرپوشش این نهاد و نیز برگزاری کارگاه‌های فرهنگی و هنری و دینی در مراکز آفرینش‌های هنری کانون اشاره کرد و افزود: 20 مهر از مجموعه سه جلدی کتاب «پیامبر مهربانی» با حضور نویسنده اثر رونمایی می‌شود. همچنین در این هفته شاهد برپایی چهار نشست تخصصی با موضوع‌های «کودک و نوجوان و سازندگی تمدنی»، «زندگی در دنیای فناوری»، «کودک و نوجوان و رسانه» و «کودک و نوجوان و توسعه پایدار» و نیز دو نشست فراسو در مباحث کودکان خواهیم بود. ضمن اینکه نشست تخصصی بررسی فیلم «اقیانوس پشت پنجره» با حضور کارگردان و عوامل فیلم برگزار می‌شود.

وی همچنین به تدارک برنامه‌های آموزش مراحل تولید کتاب و دیدار با شاعران و نویسندگان در کنار معرفی کتاب‌های کانون اشاره کرد و گفت: از دیگر برنامه‌های این هفته می‌توان به آموزش عروسک‌سازی، نمایش عروسک‌های هنری، استقرار میز ‌بازی‌های فکری، نمایش آنلاین فیلم‌های سینمایی و انیمیشن، عیادت از کودکان بستری در بیمارستان‌ها، راه‌اندازی تماشاخانه‌های سیار در مناطق کم‌برخوردار، برپایی مرحله استانی بیست‌و‌چهارمین دوره مسابقات قصه‌گویی در امام استان‌ها، عضوگیری رایگان در مراکز کانون و تخفیف 20 درصدی برای عضویت در کانون زبان و تجلیل از فرزندان شهدای مدافع حرم و شهدای آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد.

علامتی تاکید کرد: خروج از تصدی‌گری و حرکت به سوی تولی‌گری شعار اصلی کانون است و برای توسعه فعالیت‌های حوزه کودکان نیازمند هماهنگی و هم‌افزایی هستیم.

واگذاری کتابخانه‌های کانون به نهاد کتابخانه‌های عمومی تنها یک پیشنهاد در دست بررسی است
مدیرعامل کانون پرورش فکری همچنین در پاسخ به پرسش ایبنا درباره وضعیت کتابخانه‌های کانون توضیح داد: پیشنهاد واگذاری کتابخانه‌های کانون به نهاد کتابخانه‌های عمومی که توسط آن نهاد مطرح شده با مخالفت شدید کانون همراه شده و نیز شخص وزیر آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی تاثیرگذار مخالفت مکتوب خود را اعلام کرده‌اند. این پیشنهاد در کمیسیون فرهنگی مجلس در دست بررسی است و هم‌افزایی لازم میان وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش برای منتفی‌شدن این پیشنهاد با توجه به ادله‌های بسیار ما وجود دارد.

علامتی تصریح کرد: کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مربی‌محور هستند و تمام فعالیت‌های این کتابخانه‌ها بر طبق اساسنامه کانون و به طور استاندارد انجام می‌شود.

وی همچنین تعداد اعضای فعال کانون را تا پایان شهریور حدود 220 هزار نفر و تعداد اعضای کانون زبان را 280 هزار نفر اعلام کرد.

حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی
در این نشست همچنین ابوالقاسم سلیمانی، دبیر ستاد بزرگداشت هفته کودک شعار این هفته را «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» عنوان کرد و در تبیین نام‌ روزهای این هفته گفت: 16 مهر به «کودک، صلح، بازی و نشاط»، 17 مهر به «کودک، حقوق اجتماعی، آموزش،‌ امنیت و سلامت»، 18 مهر به «کودک، رسانه، فناوری‌های نوین»، 19 مهر به «کودک، هویت ملی،‌ نام‌آوران و قهرمانان ملی»، 20 مهر به «کتاب، ادبیات و خلاقیت هنری»، 21 مهر به «کودک، محیط‌زیست، میراث فرهنگی و گردشگری» و 22 مهر نیز به «کودک، خانواده، اخلاق و مهرورزی» نام‌گذاری شده است.

در این نشست همچنین، محمدرضا کریمی صارمی، معاون تولید کانون در پاسخ به پرسش ایبنا از حمایت، معرفی و خرید کتاب‌های موجود در بازار کتاب و تجهیز کتابخانه‌های کانون با آنها خبر داد و گفت: همچنین سالانه 10 عنوان کتاب بریل  و 40 عنوان کتاب صوتی در کانون تولید می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها