سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹
«دوشنبه» میزبان هفته فرهنگی ایران می‌شود

محمد‌مهدی اسماعیلی در نشست خبری وزرای فرهنگ ایران و تاجیکستان، از برگزاری هفته فرهنگی ایران در این کشور خبر داد و گفت: برنامه‌های همکاری مختلفی در دستور کار دو کشور قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نشست خبری محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و زلفیه دولت‌زاده، وزیر فرهنگ تاجیکستان سه‌شنبه (12 مهر) در تالار وحدت برگزار شد.
 
در این دیدار، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایران و تاجیکستان دو کشور بزرگ با تاریخ و فرهنگ و مدنیت مشترک هستند، ایرانی‌ها و تاجیک‌ها همدیگر را مثل یک ملت واحد می‌دانند و نسبت به هم ابراز علاقه و عاطفه دارند.
 
وی ادامه داد: این دو کشور تاریخ و تاریخ ادبیات مشترکی دارند و نکته هم این است که با هم اشتراک زبانی دارند؛ وقتی با خواهران و برادران تاجیکی به زبان شیرین فارسی صحبت می‌کنیم، این زبان مشترک بیشتر نمودار می‌شود.
 
اسماعیلی با اشاره به برنامه‌های گسترش تعاملات فرهنگی بین دو کشور، عنوان کرد: اکنون برنامه‌های همکاری مختلفی در دستور کار دو کشور قرار دارد،  هفته فرهنگی ایران در تاجیکستان به‌زودی در این کشور برگزار خواهد شد.
 
وی با اعلام خبر سفر به تاجیکستان به‌مناسبت هفته فرهنگی ایران بیان کرد: میهمان کشور تاجیکستان در شهر دوشنبه خواهم بود و درباره فعالیت‌های مشترک در حوزه‌های مختلف سینمایی، موسیقی و کتاب تبادل نظر خواهیم کرد.

اسماعیلی با بیان اینکه اشتراکات  فرهنگی و هنری فراوانی بین دو کشور ایران و تاجیکستان وجود دارد، گفت: با توجه به اشتراکاتی فرهنگی ایران و تاجیکستان، مانعی برای گسترش تعاملات فرهنگی طرفین وجود ندارد.
 
وی همچنین به عزم روسای جمهور دو کشور طی یک‌سال گذشته برای برقراری ارتباط و تعامل بیشتر اشاره کرد و افزود: طی یک‌سال اخیر رئیس جمهور به کشور تاجیکستان سفر داشتند؛  همچنین رئیس جمهور این کشور به ایران سفر داشت و دو کشور در سطح عالی به دنبال گسترش و تبادل فرهنگی، هنری و ادبی هستند.
 
اسماعیلی تاکید کرد: با توجه به اقداماتی که انجام شده است این دیدار و دیدارهای آتی آغاز خوبی برای برقراری روابط فرهنگی – تاریخی دو کشور به شمار می‌آید.
 
در ادامه این نشست، زلفیه دولت‌زاده، وزیر فرهنگ تاجیکستان نیز در سخنانی، گفت: طی حضور دو روزه‌ام در ایران، فضای بسیار خوبی را تجربه کردیم. تهران با توجه به فرهنگ و زبان خود در جهان نام‌آور است.
 
وی ادامه داد: امیدوارم بتوانیم با راهبری دو کشور، همکاری‌های فرهنگی خوبی داشته باشیم و مرحله به مرحله این روابط و برنامه‌‌ها توسعه پیدا کند.
 
دولت‌زاده با بیان اینکه این برنامه فرهنگی علاوه بر تهران در شیراز و تبریز که هنروران زیادی دارند نیز ادامه خواهد داشت و امیدوارم این همکاری‌ها به رشد فعالیت‌های فرهنگی دو کشور منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها