سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
بهره‌‌برداری از ظرفیت‌های مردمی برای برگزاری هفته کتاب 1401

دبیر سی‌و‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، در نخستین نشست شورای برنامه‌ریزی این رویداد، بر بهره‌برداری از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری این رویداد تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نخستین نشست برنامه‌ریزی سی‌‌‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور علی رمضانی، دبیر سی‌‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان دستگاه‌های مشارکت‌‌کننده در این رویداد برگزار شد.
 
رمضانی ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و شهدای امنیت با بیان این مطلب که تلاش می‌کنیم با کتاب و بهره‌مندی از ظرفیت‌های فرهنگی به تلاش‌ حافظان امنیت جلوه دیگری بدهیم، افزود: همانگونه که برگزاری سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به‌عنوان بزرگترین اقدام عمومی ومردمی دولت بعد از شیوع کرونا بود؛ امید‌واریم با برگزاری سی‌‌امین دوره هفته کتاب، برگ زرینی بر افتخارات این حوزه اضافه کنیم.   
 
کتاب را به مساله نخست جامعه تبدیل کنیم 
وی با تاکید بر بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های هفته کتاب ادامه داد: فرهنگ، ذاتا حوزه آرامش‌بخش و تعالی‌دهنده‌ای است. به‌غیر از دستگاه‌ها و سازمان‌ها که وظایف آن‌ها به صحنه آوردن مردم است، با همراهی تشکل‌های نشر، بستر‌سازی انجام شود تا ظرفیت‌های مردمی را پای کار هفته کتاب بیاوریم و کتاب را حداقل در هفته کتاب به مساله اول کشور تبدیل کنیم.   
 
رمضانی در ادامه با گرامی‌داشت مقام شامخ علامه طباطبائی، مفسر شهیر قرآن کریم که نخستین روز از هفته کتاب به نام وی مزین شده، ادامه داد: برنامه‌ریزی برگزاری سی‌و‌امین دوره هفته کتاب، بعد از صدور حکم دبیری این رویداد از سوی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد؛ در ادامه از دستگاه‌ها و نهاد‌های عمومی دعوت شد تا در این حوزه ورود و تامل‌کنند تا بتوانیم در یک نقطه مشترک و با تشریک مساعی، با برنامه‌های غیر‌تکراری این رویداد برگزار شود.   
 
دبیر سی‌وا‌مین دوره هفته کتاب از صدور حکم برای اعضای شورای برنامه‌ریزی سی‌وامین دوره هفته کتاب از سوی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.   
 
رمضانی با اشاره به جایگاه صنعت نشر در بین صنایع دیگر، گفت: صنعت نشر، از زوایای مختلف، جایگاه نخست را در بین صنایع کشور دارد. نخست از نظر حجم اقتصادی که در مجموع قیمت پشت جلد، 6 هزار و 500 میلیارد تومان است؛ در‌حالی‌که سینما، دومین صنعت فرهنگی کشور، بین 500 تا 2 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود؛ به‌عبارت دیگر حجم اقتصادی صنعت نشر حداقل سه برابر صنعت سینما است. از نظر حجم فعالان این حوزه، می‌توان به 6 هزار کتابدار، 5 هزار ناشر فعال، 28 هزار  اهل قلم، همچنین کتابداران شهرداری‌ها و کتابخانه ملی، کتاب‌فروشان که براساس کمترین آمار، بیش از هزار کتاب‌فروشی فعال در کشور داریم که حداقل باید سه  برابر شود. باید به این آمار، فعالان صنایع اقماری از‌جمله در حوزه چاپ را نیز اضافه کرد.
 
وی ادامه داد: سومین شاخص که صنعت نشر را به صنعت نخسست کشور تبدیل کرده، حجم تولید است. سال گذشته بیش از111 هزار عنوان کتاب شامل 80 هزار عنوان چاپ نخست منتشر شده است.  
 
مدیر‌عامل خانه کتاب و ادبیات ایران، آمار تولید کتاب ایران در منطقه را بی‌نظیر و در دنیا به‌عنوان مزیت قابل طرح دانست و بیان کرد: در برخی حوزه‌ها رقابت می‌کنیم؛ از‌جمله تصویر‌گری کتاب کودک که جوایز متعدد بین‌المللی دریافت شده است. از شاخص چهارم، صنعت نشر به لحاظ اثرگذاری زیربنایی دارد؛ اما متاسفانه از این صنعت یک تصویر مخدوش و ورشکسته ارائه شده است.       
 
رمضانی در ادامه این نشست با تاکید براینکه تشریح وضعیت و جایگاه صنعت نشر در بین صنایع دیگر، به‌معنای نادیده گرفتن نقاط ضعف نیست، بیان کرد: باید بدانیم از کدام نقطه شروع کنیم و برخیزیم و درباره چه موضوعی صحبت می‌کنیم. آنچه که درباره صنعت نشر بازنمایی می‌شود، منتخب مسائل منفی است؛ بنابراین توافق درباره ترمیم تصویر پُرافتخار صنعت نشر از موضوعات مهم است.   
 
در ادامه این نشست، نمایندگان دستگاه‌های عضو شورای برنامه‌ریزی، به تشریح برنامه‌های مناسبتی خود پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها